Secţiuni » Arii de practică » Litigation » Drept penal
Drept penal
DezbateriCărţiProfesionişti

Decizia (UE) 2022/722 de autorizare a statelor membre să semneze cel de-al doilea protocol adițional la Convenția privind criminalitatea informatică
16.05.2022 | Elena ALBU

Secţiuni: Cyberlaw, Drept penal, Dreptul Uniunii Europene, Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, Lege 9, Procedură penală
JURIDICE - In Law We Trust
Elena Albu

Elena Albu

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L134/15 din 11 mai 2022, a fost publicată Decizia (UE) 2022/722 a Consiliului din 5 aprilie 2022 de autorizare a statelor membre să semneze, în interesul Uniunii Europene, cel de Al doilea protocol adițional la Convenția privind criminalitatea informatică referitor la cooperarea consolidată și la divulgarea probelor electronice.

La 6 iunie 2019, Consiliul a autorizat Comisia să participe, în numele Uniunii, la negocierile privind Al doilea protocol adițional la Convenția Consiliului Europei privind criminalitatea informatică (CETS nr. 185) (denumită în continuare „Convenția privind criminalitatea informatică”).

Al doilea protocol adițional la Convenția privind criminalitatea informatică referitor la cooperarea consolidată și la divulgarea probelor electronice (denumit în continuare „protocolul”) a fost adoptat de Comitetul de Miniștri al Consiliului Europei la 17 noiembrie 2021 și se preconizează că acesta va fi deschis spre semnare la 12 mai 2022.

Dispozițiile protocolului se încadrează într-un domeniu reglementat în mare măsură de norme comune în înțelesul articolului 3 alineatul (2) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE), inclusiv instrumente care facilitează cooperarea judiciară în materie penală și care asigură standarde minime privind drepturile procedurale, precum și protecția datelor și a vieții private.

De asemenea, Comisia a prezentat propuneri legislative referitoare la un regulament privind ordinele europene de divulgare și de păstrare a probelor electronice în materie penală și la o directivă de stabilire a unor norme armonizate privind desemnarea reprezentanților legali în scopul obținerii de probe în cadrul procedurilor penale, prin care se introduc ordinele europene obligatorii transfrontaliere de divulgare și de păstrare a probelor electronice care trebuie adresate direct unui reprezentant al unui prestator de servicii dintr-un alt stat membru.

Prin participarea sa la negocierile privind protocolul, Comisia a asigurat compatibilitatea acestuia cu normele comune relevante ale Uniunii.

O serie de rezerve, declarații, notificări și comunicări în legătură cu protocolul sunt necesare pentru a asigura compatibilitatea protocolului cu dreptul și politicile Uniunii. Altele sunt relevante pentru asigurarea aplicării uniforme a protocolului de către statele membre ale Uniunii care sunt părți la protocol (denumite în continuare „statele membre părți”) în relația acestora cu țările terțe care sunt părți la protocol (denumite în continuare „țările terțe părți”), precum și pentru asigurarea aplicării efective a protocolului.

Rezervele, declarațiile, notificările și comunicările pe baza cărora le sunt oferite orientări statelor membre în anexa la prezenta decizie nu aduc atingere niciunei alte rezerve sau declarații pe care statele membre ar putea dori să o facă în mod individual, în cazul în care protocolul permite acest lucru.

Statele membre care nu formulează la momentul semnării rezerve, declarații, notificări și comunicări în conformitate cu anexa la prezenta decizie ar trebui să procedeze astfel atunci când depun instrumentul lor de ratificare, acceptare sau aprobare a protocolului.

După semnarea, ratificarea, acceptarea sau aprobarea protocolului, statele membre ar trebui, în plus, să respecte indicațiile prevăzute în anexa la prezenta decizie.

Protocolul prevede proceduri rapide care îmbunătățesc accesul transfrontalier la probele electronice și un nivel ridicat de garanții. Prin urmare, intrarea sa în vigoare va contribui la combaterea criminalității informatice și a altor forme de criminalitate la nivel mondial prin facilitarea cooperării dintre statele membre părți și țările terțe părți, va asigura un nivel ridicat de protecție a persoanelor și va soluționa conflictele de legi.

Protocolul prevede garanții adecvate în concordanță cu cerințele privind transferurile internaționale de date cu caracter personal în temeiul Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului (1) și al Directivei (UE) 2016/680 a Parlamentului European și a Consiliului. Prin urmare, intrarea sa în vigoare va contribui la promovarea standardelor Uniunii în materie de protecție a datelor la nivel mondial, va facilita fluxurile de date între statele membre părți și țările terțe părți și va asigura respectarea de către statele membre părți a obligațiilor care le revin în temeiul normelor Uniunii privind protecția datelor.

Intrarea rapidă în vigoare a protocolului va confirma, de asemenea, rolul Convenției privind criminalitatea informatică ca principal cadru multilateral pentru combaterea criminalității informatice.

Uniunea nu poate semna protocolul, deoarece numai statele pot fi părți la acesta. Prin urmare, statele membre ar trebui să fie autorizate să semneze protocolul, acționând împreună în interesul Uniunii.

Statele membre sunt încurajate să semneze protocolul în timpul ceremoniei de semnare sau cât mai curând posibil după aceasta.

Autoritatea Europeană pentru Protecția Datelor a fost consultată în conformitate cu Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European și al Consiliului și a emis un aviz la 21 ianuarie 2022.

În conformitate cu articolele 1 și 2 din Protocolul nr. 21 privind poziția Regatului Unit și a Irlandei cu privire la spațiul de libertate, securitate și justiție, anexat la Tratatul privind Uniunea Europeană (TUE) și la TFUE, și fără a aduce atingere articolului 4 din protocolul respectiv, Irlanda nu participă la adoptarea prezentei decizii, aceasta nu este obligatorie pentru respectivul stat membru și nu i se aplică.

În conformitate cu articolele 1 și 2 din Protocolul nr. 22 privind poziția Danemarcei, anexat la TUE și la TFUE, Danemarca nu participă la adoptarea prezentei decizii, aceasta nu este obligatorie pentru respectivul stat membru și nu i se aplică.

Statele membre sunt autorizate să semneze, în interesul Uniunii, cel de Al doilea protocol adițional la Convenția privind criminalitatea informatică referitor la cooperarea consolidată și la divulgarea probelor electronice (denumit în continuare „protocolul”).

Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării. Prezenta decizie se publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Prezenta decizie se adresează statelor membre.

Consilier juridic Elena Albu

Cuvinte cheie: , , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti