Camera Deputaților. Opinie ref. propunerea de Recomandare a Consiliului privind conturile personale de învățare
19.05.2022 | JURIDICE.ro

În Monitorul Oficial, Partea I nr. 495 din 19 mai 2022 a fost publicată Hotărârea nr. 42/2022 privind propunerea de Recomandare a Consiliului privind conturile personale de învățare – COM(2021) 773.
Miercuri, 18 mai 2022, Camera Deputaților a adoptat hotărârea prin care:
1. susţine propunerea de Recomandare a Consiliului privind conturile personale de învăţare;
2. atrage atenţia că învăţarea nonformală, informală şi autodidactă prezintă atractivitate pentru adulţi şi se pretează pentru o gamă largă de activităţi educative fără a necesita înregistrarea în conturi personale;
3. subliniază că libertatea de circulaţie a lucrătorilor în Uniunea Europeană depinde şi de capacitatea acestora de a identifica şi a urma cursuri de scurtă durată, capacitate care se dobândeşte cu mai mare uşurinţă în perioada şcolară, ceea ce are ca premisă existenţa unui interes comun al Uniunii şi al statelor membre în sprijinirea dobândirii acestei capacităţi;
4. recomandă elaborarea de orientări convenite de comun acord cu statele membre pentru ca procedura de utilizare a conturilor de învăţare să reflecte şi particularităţile zonelor rurale defavorizate sau îndepărtate;
5. recomandă elaborarea unui cadru administrativ specific înregistrării în conturile personale de învăţare necesar persoanelor cu dizabilităţi;
6. susţine accesibilitatea universală a persoanelor la conturile de formare, indiferent de statutul acestora pe piaţa muncii, precum şi facilitarea discuţiilor de către Comisia Europeană privind transferabilitatea drepturilor la formare individuală între statele membre, în aplicarea principiului conform căruia, odată conferite, drepturile la formare aparţin persoanelor şi, prin urmare, facilitează libertatea de mişcare a lucrătorilor în Uniunea Europeană;
7. recomandă ca noul cadru de susţinere pentru facilitarea utilizării oportunităţilor de învăţare să includă şi cursurile care nu sunt în conturile de învăţare pentru a sprijini un mediu de învăţare cât mai flexibil şi cu cât mai multe oportunităţi;
8. recomandă analizarea impactului sistemului conturilor personale de învăţare asupra funcţionării pieţei şi a riscurilor de distorsionare a pieţei serviciilor de învăţare şi formare;
9. recomandă continuarea eforturilor de creştere a capitalului uman al Uniunii Europene în domeniul ştiinţelor educaţiei şi de a persevera în susţinerea inovării activităţilor didactice şi metodice;
10. subliniază că registrul naţional public al ofertelor recunoscute şi de calitate în materie de formare, de orientare profesională şi de validare nu ar trebui să se constituie într-o piedică birocratică suplimentară sau să devină o modalitate de restrângere a libertăţii de a oferi cursuri în conformitate cu cerinţele pieţei şi cu oportunităţile progresului tehnic;
11. subliniază importanţa unei campanii de informare pentru a ajunge la toţi potenţialii beneficiari care vor avea nevoie şi de îndrumare adecvată.