Secţiuni » Arii de practică » Business » Health & Pharma
Health & Pharma
CărţiProfesionişti
 
 1 comentariu

Birocraţia eliberǎrii biletului de trimitere la externare și probleme de malpraxis
27.05.2022 | Raluca NANU

Secţiuni: Articole, Dreptul sanatatii, Malpraxis medical, Selected
JURIDICE - In Law We Trust
Raluca Nanu

Raluca Nanu

Potrivit Ordinului nr. 868/31.05.2011, Anexa nr. 2, art. 3, teza 2:

“Se interzic:

– emiterea de către unitățile sanitare care furnizează servicii spitalicești a biletelor de trimitere pentru pacienții spitalizați, în decursul internării acestora, precum și a celor pentru investigații contra cost, deoarece tratamentul pacienților internați se asigură integral de către unitatea spitalicească respectivă, indiferent de afecțiunile asociate.”

Ziua în care se face externarea se consideră tot zi de internare.

În 2018 s-a modificat Ordinul mai sus citat prin Ordinul nr. 456/842/2018 unde, la secţiunea “Instrucţiuni de completare a biletelor de trimitere”, s-a introdus art. 2 alin. 2 cu următorul cuprins:

“Biletul de trimitere/de internare se completează şi de către medicii din unităţile sanitare cu paturi pentru pacienţii spitalizaţi care necesită, la externare, recomandare pentru servicii medicale de reabilitare medicală în ambulatoriu, respectiv servicii medicale de recuperare şi reabilitare medicală în spitale de recuperare, secţii/compartimente din spitale, sanatorii/secţii sanatoriale pentru adulţi şi copii, preventorii, cu sau fără personalitate juridică, inclusive furnizori constituiţi conform Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care sunt avizate de Ministerul Sănătăţii ca sanatorii balneare sau au în structura avizată de Ministerul Sănătăţii secţii sanatoriale balneare.”

Aşadar, se observă că până ȋn 2018 nu se puteau emite bilete de trimitere pentru niciun pacient internat ȋntr-o unitate sanitară cu paturi. Iar ȋn 2018 au fost incluse doar anumite categorii de pacienţi pentru care se putea elibera bilet de trimitere pentru pacienţi internaţi.

Deci, nici după Ordinul din 2018 nu se pot emite bilete de trimitere la externare pentru pacienţi care nu au nevoie de servicii de recuperare medicală in spitale de recuperare sau ȋn sanatorii.

Pentru pacienţii din altă categorie decât cea enunţată mai sus, ce reprezintă, de fapt, majoritatea pacienţilor din România, există două modalităţi prin care aceştia pot beneficia de bilet de trimitere.

Astfel, aceştia:

– fie sunt nevoiţi să se prezinte la medicul de familie, ȋn urma recomandării primite la externare de la medicul specialist de pe secţia unde a fost internat, pentru ca acesta să-i emită bilet de trimitere,

– fie trebuie să revină la o altă dată ȋn ambulatoriul spitalului unde a fost internat (cu programare prealabilă) ȋn vederea eliberării acestui bilet de trimitere.

Această procedură, deşi pare alambicată şi crează disconfort pacienţilor care, după externare, au nevoie de investigaţii suplimentare, este totuşi ȋn logica contextului legislaţiei existente.

Trebuie luat ȋn considerare faptul că ziua externării este considerată tot zi de internare ȋn condiţiile ȋn care nu avem o reglementare normativă prin care pacientul să poată fi scos din sistemul informatic al spitalului exact ȋn momentul eliberării biletului de externare. În lipsa unei astfel de reglementări, Casa de Asigurari de Sănătate consideră zi de internare inclusiv ziua ȋn care pacientul a părăsit spitalul, până la ora 00:00. În aceste condiţii, unitatea spitalicească nu poate acorda două servicii medicale compensate ȋn aceeaşi zi.

Astfel, medicul curant de pe secţia unde a fost internat pacientul nu poate elibera bilet de trimitere, ci poate da numai o recomandare de efectuare a unor investigaţii suplimentare. Dacă ar proceda altfel, ar incalca prevederile legale.

În acest context, instanţele nu pot considera medicii ca fiind răspunzători pentru neefectuarea investigaţiilor suplimentare de către pacienţi. Aceştia pot fi răspunzători numai ȋn situaţia ȋn care nu ar fi dat recomandarea de efectare a investigaţiilor. Este eronata interpretarea potrivit căreia recomandarea dată este numai benevolă sau că medicul o dă doar dacă doreşte. Aici este vorba despre obligaţia medicului care a detectat o problemă de sănătate mai complicată de a scrie recomandarea pentru investigaţii suplimentare pe foaia de externare. Această recomandare are valoare juridică de trimitere, numai că, din cauza legislaţiei mai sus amintite, aceasta trebuie transformată de către pacient ȋn bilet de trimitere.

Este evident faptul că un medic care nu realizează gravitatea afecţiunii unui pacient şi nu-şi dă seama că acesta mai are nevoie de alte investigaţii, nu-i va scrie nicio recomandare de astfel de investigaţii pe biletul de externare. În schimb, dacă medicul respectiv eliberează la externare şi o recomandare pentru efectuarea de investigaţii suplimentare, cu indicarea exactă a acestora, el nu poate fi acuzat de malpraxis dacă pacientul nu urmează această recomandare. Nu există ȋn acest caz nici faptă ilicită, nici vinovăţie ca şi elemente ale răspunderii civile delictuale.

Evident, pacientul este liber să urmeze recomandarea sau nu. După cum şi trimiterea este liber să o urmeze sau nu. Medicul nu poate constrânge pacientul să facă o anumită investigaţie. Este la libera alegere a pacientului. Atâta timp cât pacientul este informat, ȋn momentul ȋn care decide să nu urmeze recomandarea medicului ȋşi asumă un risc. Acest risc nu poate fi niciodată imputat unui medic pe motiv că la externare nu i s-a dat bilet de trimitere, ci doar o recomandare, medicul, de altfel, respectând legislaţia ȋn vigoare.

De lege ferenda, ar trebui ca Ordinul nr. 456/842/2018 să fie modificat privitor la dispoziţiile eliberării biletului de trimitere ȋn momentul externării, astfel ȋncât pacienţii să nu mai fie nevoiţi să se ȋntoarcă a doua zi ȋn ambulatoriul unităţii spitaliceşti sau să meargă la medicul de familie pentru a transforma recomandarea medicală de pe biletul de externare ȋn bilet de trimitere.

Avocat Raluca Nanu

Cuvinte cheie: , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

1 Comment
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti