Secţiuni » Arii de practică » Business » Cyberlaw
Cyberlaw
CărţiProfesionişti

Protecția datelor cu caracter personal pe înțelesul tuturor. Caiet de seminar – nr. 1/2022
09.06.2022 | Răzvan Nicolae POPESCU

Secţiuni: Articole, Cyberlaw, Data protection, Selected
JURIDICE - In Law We Trust
Răzvan Nicolae Popescu

Răzvan Nicolae Popescu

1. Preambul

Prezentul articol face parte din initiativa noastra “Protectia datelor cu caracter personal pe intelesul tuturor“ si se doreste a fi un material de familiarizare a oricaror persoane interesate, juristi sau nu, cu privire la modul in care legislatia privind protectia datelor cu caracter personal se interpreteaza si se aplica in practica.

Materialul este structurat astfel: (i) o situatie de fapt ipotetica sau nu (J) si (ii) o lista de intrebari si raspunsuri argumentate prin raportare la situatia de fapt, normele juridice aplicabile, considerentele unor hotarari judecatoresti pronuntate de Curtea Europeana de Justitie, hotarari obligatorii intocmai ca si legea.

Sunt prezentate informatii referitoare la:

(3.1) daca numele, numarul de telefon, conditiile de munca si hobby-urile unei persoane sunt sau nu date cu caracter personal, (3.2) motivele pentru care informatiile publice sunt considerate in continuare date cu caracter personal, (3.3) de ce anumite informatii chiar daca nu va permit sa identificati, in mod personal, o anumita persoana fizica reprezinta totusi date cu caracter personal, (3.4) ce se intelege prin date privind starea de sanatate, (3.5 si 3.6) de ce postarea unor informatii pe un website poate reprezenta o prelucrare de date cu caracter personal, (3.7) de ce publicarea unor informatii pe un website nu reprezinta, in principiu, o activitate exclusiv personala sau domestica, (3.8) de ce postarea unor informatii pe un site, de catre un utilizator nu reprezinta, in general, un transfer de date catre tari terte si (3.9) motivele pentru care si o persoana fizica poate fi catalogata ca fiind operator de date cu caracter personal.

2. Situatia de fapt

Doamna A lucreaza in cadrul administratiei bisericii X.

In urma parcurgerii unor cursuri de pregatire profesionala in domeniul IT doamna A dobandeste cunostintele necesare pentru generarea unui website.

La nivelul anului 2022 doamna A genereaza un website propriu, hostat pe teritoriul Romaniei, la care orice persoana are acces direct si neconditionat (fara user, fara parola, intocmai ca marea majoritate a website-urilor).

Website-ul generat de doamna A este destinat furnizarii mai multor informatii persoanelor interesate sa adere in cadrul bisericii X. In acest sens pe site doamna A posteaza o serie de informatii despre cei 10 colegi ai sau din cadrul administratiei bisericii X (ex. nume, prenume, numar de telefon, hobby-uri etc.).

Informatiile referitoare la colegii doamnei A nu sunt insotite de poze ale acestora si variaza de la caz la caz (unii dintre colegi sunt identificati numai prin nume, alti colegi sunt identificati dupa nume si numar de telefon, alti colegi sunt identificati dupa nume, prenume si numar de telefon, unii au mentionate hobby-urile in timp ce altii nu etc.).

Toate informatiile postate de doamna A sunt informatii publice, acestea regasindu-se deja in mediul online de ani de zile, in cadrul profilelor create in mod personal de colegii doamnei A in cadrul diverselor aplicatii si website-uri online (ex. conturi de Google, conturi de WhatsApp, conturi de Facebook (Meta), conturi de Instagram etc.).

In vederea informarii continue a vizitatorilor website-ului domna A posteaza o serie de informatii cu privire la evenimentele organizate de biserica X, cat si o serie de informatii referitoare la unii din colegii acesteia (ex. faptul ca la un anumit eveniment unul din colegii sai nu a putut participa din cauza unor probleme medicale determinate de un accident de bicicleta).

Website-ul este administrat si in prezent de doamna A la libera sa apreciere, biserica X neavand nicio implicare referitoare la informatiile incarcate pe acest site si neavand nici cunostinta cu privire la existenta acestuia. In aceeasi ipoteza se afla si cei 10 colegi ai doamnei A.

3. Intrebari & raspunsuri

3.1. Informatiile referitoare la colegii doamnei A postate pe website reprezinta date cu caracter personal?

Raspuns: categoric da.

De ce:

· potrivit art. 4 pct. 1 din Regulamentul nr. 679/2016 al Consiliului Uniunii Europene si Parlamentului European prin notiunea de date cu caracter personal se inteleg orice fel de informatii care pot conduce la identificarea unei persoane (ex. nume, un numar de identificare – ex. un numar de telefon mobil, un element propriu identitatii sociale – ex. un hobby etc.);

· prevederile art. 4 pct. 1 din Regulamentul nr. 679/2016 al Consiliului Uniunii Europene si Parlamentului European se interpreteaza in mod extensiv pentru a acoperi orice fel de informatii care pot conduce la identificarea directa (ex. nume, prenume si poza) sau indirecta (ex. nr. de telefon si loc de munca) a unei persoane fizice;

· informatiile postate de d-na A pe site se refera la persoane fizice si pot conduce la identificarea acestora (de ex. o persoana poate sa foloseasca informatiile furnizate, nume si numar de telefon, pentru a determina ca unul din colegii d-nei A se afla in agenda de contacte a telefonului sau personal si astfel o cunoaste (o identifica) in mod direct, afland totodata si informatii suplimentare despre aceasta, respectiv faptul ca lucreaza in cadrul administratiei bisericii X si are o serie de hobby-uri;

· Curtea Europeana de Justitie a stabilit deja ca informatii precum nume, nr. de telefon, conditii de munca si hobby-uri reprezinta date cu caracter personal (par. 24 din Hotararea C.E.J. din 06.11.2003, in cauza C-101/01, Bodil Lindqvist);

· Hotararile pronuntate de Curtea Europeana de Justitie in materia interpretarii dreptului Uniunii Europene sunt obligatorii pentru orice subiect de drept din Uniunea Europeana (exact ca in cazul unor decizii pronuntate in solutionarea unui recurs in interesul legii).

3.2. Din moment ce informatiile postate de d-na A erau de ani de zile publice in mediul online (ex. conturi de social media) acestea mai pot fi considerate date cu caracter personal?

Raspuns: categoric da.

De ce:

· potrivit art. 4 pct. 1 din Regulamentul nr. 679/2016 al Consiliului Uniunii Europene si Parlamentului European prin notiunea de date cu caracter personal se inteleg orice fel de informatii care pot conduce la identificarea unei persoane;

· prevederile art. 4 pct. 1 din Regulamentul nr. 679/2016 al Consiliului Uniunii Europene si Parlamentului European se interpreteaza in mod extensiv pentru a acoperi orice fel de informatii;

· fiind vorba de “orice“ fel de informatii notiunea de date cu caracter personal acopera atat informatiile nepublicate, cat si informatiile publice;

· in cadrul Regulamentului nr. 679/2016 al Consiliului Uniunii Europene si Parlamentului European nu exista prevederi legale care sa stabileasca ca informatiile publice care pot conduce la identificarea unei persoane fizice nu sunt supuse rigorilor legale privind protectia datelor cu caracter personal;

· faptul ca o informatie care poate conduce la identificarea unei persoane fizice este publica nu trebuie sa conduca la ideea ca respectiva informatie nu mai reprezinta date cu caracter personal, in caz contrar intreaga legislatie in materia protectiei datelor cu caracter personal ar putea fi eludata prin diseminarea publica a oricaror date cu caracter personal referitoare la o anumita persoana (ex. s-ar posta in presa o serie de informatii legate de o anumita persoana precis identificata, iar ulterior s-ar putea spune ca nu se mai aplica legislatia privind protectia datelor intrucat datele sunt publice).

3.3. In masura in care o serie de persoane nu pot identifica colegii d-nei A pe baza informatiile postate pe website, mai pot aceste informatii sa reprezinte date cu caracter personal?

Raspuns: categoric da.

De ce:

· potrivit art. 4 pct. 1 din Regulamentul nr. 679/2016 al Consiliului Uniunii Europene si Parlamentului European prin notiunea de date cu caracter personal se inteleg orice fel de informatii care pot conduce la identificarea unei persoane;

· prevederile art. 4 pct. 1 din Regulamentul nr. 679/2016 al Consiliului Uniunii Europene si Parlamentului European se interpreteaza in mod extensiv pentru a acoperi orice fel de informatii;

· pentru ca o anumita informatie sa fie catalogata date cu caracter personal nu este necesar ca respectiva informatie sa permita oricarei persoane sa identifice persoana in cauza, fiind suficient ca o singura persoane de pe glob sa poata realiza aceasta identificare;

· in masura in care pe baza anumitor informatii (ex. nume si hobby-uri) milioane de persoane nu pot identifica exact persoana la care se refera, in schimb sute de persoane, folosind poate si alte informatii, pot identifica persoana respectiva, informatiile in cauza reprezinta date cu caracter personal;

· un exemplu elocvent este CNP – ul unei persoane. Cu totii apreciem din start ca CNP – ul unei persoane reprezinta date cu caracter personal (chiar foarte personal). Cu toate acestea foarte putini dintre noi putem identifica o anumita persoana pe baza CNP – ului. Cu toate acestea aceasta informatie reprezinta in continuare date cu caracter personal deoarece exista subiecte de drept care direct in baza CNP – ului pot identifica in concret persoana in cauza (ex. Politia Romana prin folosirea bazelor de date privind evidenta populatiei, o banca in masura in care persoana respectiva are calitatea de client, o firma la care persoana respectiva are calitatea de angajat etc.);

· o informatie reprezinta date cu caracter personal nu numai daca ne permite noua insine sa identificam persoana la care se refera, ci daca permite oricarui subiect de drept (persoana fizica / persoana juridica / autoritate sau institutie publica) sa identifice persoana in cauza;

· in acelasi sens sunt prevederile par. 26 din preambulul Regulamentul nr. 679/2016 al Consiliului Uniunii Europene si Parlamentului European (“Pentru a se determina dacă o persoană fizică este identificabilă, ar trebui să se ia în considerare toate mijloacele, cum ar fi individualizarea, pe care este probabil, în mod rezonabil, să le utilizeze fie operatorul, fie o altă persoană, în scopul identificării, în mod direct sau indirect, a persoanei fizice respective”).

3.4. Simpla informare realizata de d-na A in sensul ca unul din colegii sai nu a putut participa la un eveniment din cauza unui accident de bicicleta poate fi privita ca date cu caracter personal privind starea de sanatate a unei persoane?

Raspuns: categoric da

De ce:

· potrivit art. 4 pct. 1 din Regulamentul nr. 679/2016 al Consiliului Uniunii Europene si Parlamentului European prin notiune de date cu caracter personal se inteleg si informatiile referitoare la identitatea fizica / fiziologica a unei persoane;

· potrivit art. 4 pct. 13 din Regulamentul nr. 679/2016 al Consiliului Uniunii Europene si Parlamentului European prin notiunea de date privind sanatatea se inteleg informatiile referitoare la sanatea fizica sau mentala a unei persoane fizice;

· potrivit par. 35 din preambulul Regulamentului nr. 679/2016 al Consiliului Uniunii Europene si Parlamentului European notiunea de date privind sanatatea se interpreteaza in mod extensiv pentru a acoperi toate informatiile legate de starea de sanatate prezenta, trecuta sau viitoare a unei persoane fizice;

· fiind vorba de o interpretare extensiva a notiunii notiunea de date privind sanatatea aceasta notiune acopera informatii de genul “persoana X a fost accidentata in cadrul unui incident auto“, chiar daca nu se precizeaza si un diagnostic medical si chiar daca nu se precizeaza, in concret, tipul si natura accidentarii;

· in aceste conditii informatiile postate de d-na A in sensul ca unul dintre colegii acesteia nu a putut participa la un eveniment organizat de biserica X din cauza unei accidentari reprezinta date cu caracter personal privind sanatatea, mai ales ca acestea pot permite identificarea persoanei in cauza (ex. prin combinarea numelui si prenumelui persoanei respective si a locului de munca – informatii postate tot de d-na A pe acelasi website);

· in acelasi sens s-a pronuntat deja si Curtea Europeana de Justitie (par. 50 si 51 din Hotararea C.E.J. din 06.11.2003, in cauza C-101/01, Bodil Lindqvist);

· Hotararile pronuntate de Curtea Europeana de Justitie in materia interpretarii dreptului Uniunii Europene sunt obligatorii pentru orice subiect de drept din Uniunea Europeana (exact ca in cazul unor decizii pronuntate in solutionarea unui recurs in interesul legii).

3.5. Incarcarea (postarea) realizata de d-na A pe site poate fi catalogata ca fiind o prelucrare de date cu caracter personal?

Raspuns: categoric da.

De ce:

· potrivit art. 2 alin. 1 din Regulamentul nr. 679/2016 al Consiliului Uniunii Europene si Parlamentului European acest act normativ se aplica si in cazul prelucrarii de date prin mijloace automatizate, chiar daca prelucrarea prin aceste mijloace este partiala;

· in acelasi sens sunt si prevederile par. 15 din preambulul Regulamentul nr. 679/2016 al Consiliului Uniunii Europene si Parlamentului European;

· incarcarea unor informatii pe un site se realizeaza prin mijloace automatizate (ex. se foloseste un calculator / laptop / telefon mobil / tableta care are instalat un soft de citire a datelor – ex. Microsoft Word, ODT etc, informatiile sunt incarcate intr-o baza de date din care ulterior sunt extrase de un anumit soft, ex. WordPress, spre a fi publicate etc.);

· in acelasi sens s-a pronuntat deja Curtea Europeana de Justitie (par. 26 din Hotararea C.E.J. din 06.11.2003, in cauza C-101/01, Bodil Lindqvist);

· Hotararile pronuntate de Curtea Europeana de Justitie in materia interpretarii dreptului Uniunii Europene sunt obligatorii pentru orice subiect de drept din Uniunea Europeana (exact ca in cazul unor decizii pronuntate in solutionarea unui recurs in interesul legii);

· potrivit art. 4 pct. 2 din Regulamentul nr. 679/2016 al Consiliului Uniunii Europene si Parlamentului European prin notiunea de prelucrare a datelor cu caracter personal se intelege orice fel de operatiune asupra datelor (ex. inregistrarea – in baza de date a unui website, organizarea – nume + prenume + numar de telefon atribuite unui anumit coleg, stocarea – stocarea informatiilor de pe un website pe un server, operatiune fata de care niciun website nu poate functiona, diseminarea – publicarea paginii web spre consultare publica etc.);

· Curtea Europeana de Justitie a stabilit deja ca postarea unor date cu caracter personal pe un website reprezinta o prelucrare de date cu caracter personal (par. 25 din Hotararea C.E.J. din 06.11.2003, in cauza C-101/01, Bodil Lindqvist);

· Hotararile pronuntate de Curtea Europeana de Justitie in materia interpretarii dreptului Uniunii Europene sunt obligatorii pentru orice subiect de drept din Uniunea Europeana (exact ca in cazul unor decizii pronuntate in solutionarea unui recurs in interesul legii).

3.6. In general, preluarea unor informatii existente pe un website (informatii publice) urmata de postarea pe un alt website (fara nicio modificare) reprezinta o prelucrare de date cu caracter personal?

Raspuns: in principiu da.

De ce:

· potrivit art. 2 pct. 2 din Regulamentu nr. 679/2016 al Consiliului Uniunii Europene si Parlamentului European prin notiunea de prelucrare a datelor cu caracter personal se intelege orice fel de activitate privind datele (ex. colectare – preluarea acestora din mediul online, punerea la dispozitie prin orice mod – postarea lor pe un website);

· notiunea de prelucrare a datelor nu implica modificarea datelor, fiind suficienta orice fel de actiune asupra datelor (de ex. simpla lor colectare);

· faptul ca operatiunile vizeaza date publice nu are nicio relevanta din perspectiva notiunii de prelucrare, deoarece prelucrarea vizeaza orice fel de operatiune asupra datelor cu caracter personal, fie ca acestea sunt informatii publice sau nu.

3.7. Din moment ce website-ul este proprietatea d-nei A, iar aceasta il foloseste strict in scop de informare, fara sa perceapa nicio suma de bani este posibil ca operarea website-ului sa fie considerata o activitate exclusiv personala sau domestica a dnei – A, iar astfel legislatia privind protectia datelor sa nu se aplice?

Raspuns: categoric nu

De ce:

· potrivit par. 1 din preambulul Regulamentului nr. 679/2016 al Consiliului Uniunii Europene si Parlamentului European dreptul la protectia datelor cu caracter personal este un drept fundamental stabilit prin art. 8 alin. 1 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene;

· potrivit art. 2 alin. 1 din Regulamentul nr. 679/2016 al Consiliului Uniunii Europene si Parlamentului European acest act normativ are aplicabilitate generala cu privire la orice prelucrare de date cu caracter personal;

· aplicabilitatea generala este determinata de necesitatea protectiei sporite si efective a dreptului fundamental la protectia datelor cu caracter personal;

· prevederile art. 2 alin. 2 din Regulamentul nr. 679/2016 al Consiliului Uniunii Europene si Parlamentului European stabilesc cazuri de exceptie cand acest act normativ nu se aplica, desi este vorba de o prelucrare de date cu caracter personal;

· potrivit art. 2 alin. 2 lit. c din Regulamentul nr. 679/2016 al Consiliului Uniunii Europene si Parlamentului European acest act normativ nu se aplica prelucrarii de date cu caracter personal realizate de o persoana fizica in cadrul unor activitati exclusiv personale sau domestice;

· potrivit par. 18 din preambulul Regulamentului nr. 679/2016 al Consiliului Uniunii Europene si Parlamentului European activitatile exclusiv personale sau domestice cuprind: (i) corespondenta, (ii) repertoriul de adrese, (iii) activitatile din cadrul retelelor sociale si (iv) activitatile online desfasurate in contextul activitatilor din cadrul retelelor sociale;

· exceptiile prevazute de art. 2 alin. 2 sunt de stricta interpretare si aplicare, caz in care prevederile lit. c se aplica numai in ipotezele prezentate in mod clar de text, iar nu si in alte ipoteze;

· activitatile desfasurate de d-na A nu se incadreaza in niciuna din activitatile mentionate la par. 18 din preambul, caz in care acestea nu pot fi considerate ca fiind activitati realizate in scopuri pur personale sau domestice;

· in general, publicarea unor informatii referitoare la identificarea unor persoane fizice pe un website care este accesibil publicului larg (mai precis unui numar nedeterminat de persoane) nu poate fi catalogata ca fiind o activitate exclusiv personala sau domestica;

· in acelasi sens s-a pronuntat deja Curtea Europeana de Justitie (par. 47 din Hotararea C.E.J. din 06.11.2003, in cauza C-101/01, Bodil Lindqvist);

· Hotararile pronuntate de Curtea Europeana de Justitie in materia interpretarii dreptului Uniunii Europene sunt obligatorii pentru orice subiect de drept din Uniunea Europeana (exact ca in cazul unor decizii pronuntate in solutionarea unui recurs in interesul legii).

3.8. Postarea informatiilor pe un website destinat publicului larg poate fi catalogata ca fiind un transfer de date catre tari terte, mai ales in contextul in care site-ul este accesat de persoane din tari terte?

Raspuns: in principiu nu.

De ce:

· Regulamentul nr. 679/2016 al Consiliului Uniunii Europene si Parlamentului European contine o serie de prevederi legate de transferul datelor cu caracter personal in afara Uniunii Europene;

· cu toate acestea notiunea de “transfer“ nu este definita nici explicit si nici implicit, acest rol revenind literaturii de specialitate si practicii judiciare;

· ca regula generala postarea unor informatii pe un site face ca aceste informatii sa poata fi accesate de orice persoana care viziteaza site-ul;

· tot ca regula generala un site poate fi accesat de orice persoana care are o conexiune la internet, indiferent de locatia persoanei respective pe glob;

· accesarea informatiilor se realizeaza ca urmare a demersurilor intreprinse de vizitatorul site-ului (ex. se conecteaza la internet, cauta site-ul dorit, acceseaza site-ul dorit, vizualizeaza informatiile etc.);

· atata timp cat o persoana incarca anumite informatii pe un site, fara actiuni suplimentare automate sau nu (ex. transmiterea respectivelor informatii in mod automat de site catre diverse persoane – cum ar putea fi abonatii la un newsletter) respectiva operatiune nu ar trebuie sa fie considerata transfer de date cu caracter personal;

· daca simpla publicare pe un site ar putea fi privita ca un transfer de date, respectivul transfer ar trebui sa fie privit ca fiind un transfer simultan catre toate statele terte (dat fiind ca respectiva informatie ar putea fi accesata din orice stat de pe glob), ceea ce ar echivala cu o incalcare a legislatiei in materia protectiei datelor cu caracter personal la fiecare postare pe internet;

· cu alte cuvinte, orice simpla postare pe internet ar putea fi catalogata ca fiind o transmitere cu incalcarea legislatiei privind protectia datelor ceea ce ar conduce la stoparea folosirii internetului intr-o masura corespunzatoare;

· in aceste conditii trebuie apreciat ca simpla postare pe internet a unor informatii, chiar daca se realizeaza pe un site dedicat publicului larg, nu reprezinta un transfer de date cu caracter personal;

· in acest sens s-a pronuntat deja si Curtea Europeana de Justitie (par. 68 si 69 din Hotararea C.E.J. din 06.11.2003, in cauza C-101/01, Bodil Lindqvist);

· Hotararile pronuntate de Curtea Europeana de Justitie in materia interpretarii dreptului Uniunii Europene sunt obligatorii pentru orice subiect de drept din Uniunea Europeana (exact ca in cazul unor decizii pronuntate in solutionarea unui recurs in interesul legii).

3.9. Poate fi considerata d-na A ca fiind operator de date cu caracter personal, mai ales in conditiile in care aceasta actioneaza ca o simpla persoana fizica care publica informatii pe un site propriu?

Raspuns: categoric da

De ce:

· potrivit art. 4 pct. 7 din Regulamentul nr. 679/2016 al Consiliului Uniunii Europene si Parlamentului European notiunea de operator de date cu caracter personal include atat persoanele juridice, cat si persoanele fizice, caz in care si o persoana fizica poate sa aiba calitatea de operator de date cu caracter personal;

· potrivit aceleiasi norme juridice pentru ca o persoana sa fie operator de date cu caracter personal este necesar ca: (i) persoana respectiva sa stabileasca scopurile prelucrarii si (ii) persoana respectiva sa stabileasca mijloacele prelucrarii;

· in speta, d-na A a stabilit scopurile prelucrarii (generarea unui website de informare) si a stabilit si mijloacele prelucrarii (generarea site-ului si punerea acestuia la dispozitia publicului larg, colectarea datelor colegilor (nume, prenume, nr. de telefon etc.) si postarea datelor pe site – diseminarea publica a informatiilor);

· in aceste conditii d-na A, chiar daca este persoana fizica, are calitatea de operator de date cu caracter personal, calitatea in care ii revin toate obligatiile impuse de legislatia privind protectia datelor cu caracter personal (ex. obligatia de informare, obligatia de a lua masuri tehnice si organizatorice in vederea protejarii datelor etc.).

La baza formularii prezentului material au fost folosite dispozitiile legale din Regulamentul nr. 679/2016 al Consiliului Uniunii Europene si Parlamentului European, precum si considerentele Hotararii C.E.J. din 06.11.2003, in cauza C-101/01, Bodil Lindqvist, care desi este pronuntata in interpretarea vechii legislatii privind protectia datelor cu caracter personal isi mentine pe deplin efectele juridice obligatorii.

Revenim cu materiale noi, in timp util.

Av. Răzvan Nicolae Popescu, Partener DUMITRU POPESCU ȘI ASOCIAȚII SPARL
Membru al DPA Legal Team

Cuvinte cheie: , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti