Secţiuni » Arii de practică » Protective » Drepturile omului
Drepturile omului
DezbateriToate evenimenteleCărţi

Powered by LIVESCU & ASOCIAŢII

Supravegherea executării hotărârilor CEDO. Decizii privitoare la România în cadrul reuniunii Comitetului Miniștrilor
13.06.2022 | JURIDICE.ro

Secţiuni: CEDO, Dreptul Uniunii Europene, Drepturile omului, Jurisprudență, Selected
JURIDICE - In Law We Trust

În perioada 8-10 iunie a avut loc o nouă reuniune a Comitetului Miniștrilor (Drepturile Omului) dedicată supravegherii executării hotărârilor Curții Europene a Drepturilor Omului, în care s-au adoptat două decizii privitoare la România.

Comitetul de Miniștri din cadrul Consiliului Europei are, potrivit art. 46 din Convenție, atribuții esențiale în supravegherea executării hotărârilor și face eforturi susținute pentru ca statele să recunoască victimelor o reparație completă și să schimbe situațiile care au determinat constatarea încălcării.

H46-19 Cauza X. și Y. împotriva României (cererea nr. 2145/16)

Decizii

Delegaţii Miniştrilor,

1. reamintesc că această cauză se referă la lipsa unui cadru juridic clar și previzibil de recunoaștere a identității de gen, la abordarea adoptată în acest context de unele instanțe naționale de a impune cerința unei intervenții chirurgicale prealabile de schimbare de sex și la deciziile autorităților naționale de a respinge din acest motiv acțiunile inițiale introduse de reclamanți pentru recunoașterea schimbării lor de sex și modificarea actelor de stare civilă;

În ceea ce privește măsurile individuale

2. iau act de faptul că la data pronunțării hotărârii Curții Europene, identitatea de gen a reclamanților fusese pe deplin recunoscută în registrele de stare civilă și că aceștia au primit noi acte de identitate cu elementele de identificare corespunzătoare; concluzionează acă nu sunt necesare măsuri individuale în acestă cauză;

În ceea ce privește măsurile generale

3. relevă faptul că, pentru executarea acestei hotărâri, autoritățile române trebuie să se asigure că există dispoziții clare și previzibile care să reglementeze condițiile și procedura de recunoaștere legală a identității de gen, în conformitate cu principiile Convenției, așa cum au fost stabilite în jurisprudența Curții Europene;

4. își exprimă sprijinul ferm față de procesul de reflecție în curs de desfășurare de către autoritățile relevante, cu o contribuție semnificativă din partea instituției Avocatului Poporului și a societății civile, pentru a determina măsurile concrete prin care vor remedia lacunele legislative, precum și față de sinergiile promițătoare stabilite în acest context, de asemenea, cu Unitatea pentru orientare sexuală și identitate de gen a Consiliului Europei;

5. încurajează puternic autoritățile să își mențină dinamica, să informeze Comitetul de Miniștri cu privire la progresele înregistrate în etapele deja anunțate și să transmită detalii cu privire la etapele ulterioare ale acestui proces și la calendarul prevăzut pentru finalizarea acestuia;

6. între timp, subliniază importanța de a se asigura, în măsura în care acest lucru este posibil în circumstanțele de drept actuale, că autoritățile naționale aplică direct standardele relevante ale Convenției, astfel cum au fost stabilite în această hotărâre și în alte hotărâri ale Curții Europene și, în special, că nu mai solicită persoanelor care doresc recunoașterea juridică a identității lor de gen să se supună mai întâi unei operații de schimbare de sex;

7. iau act cu interes de informațiile transmise de autorități cu privire la practica judiciară relevantă începând cu 2019, care arată că, în toate cele 36 de cauze care le-au fost semnalate, cu excepția uneia singure, instanțele naționale au autorizat cererile referitoare la schimbarea legală de sex fără a impune in prealabil o intervenție chirurgicală de schimbare de sex;

8. adresează autoritățior apelul de a continua şi a-şi intensifica acțiunile de consolidare a capacităților pentru a asigura încorporarea sistematică a standardelor relevante ale Convenției în practica judecătoriilor și a tribunalelor, care sunt în prezent competente să autorizeze cererile legate de schimbarea de sex, precum și a celorlalte autorități implicate, și să informeze Comitetul cu privire la măsurile suplimentare luate în acest domeniu;

9. privind documentul DH-DD(2022)514-add, acceptă solicitarea de confidențialitate formulată de Asociația Accept pentru a proteja interesele private ale persoanei în cauză;

10. solicită autorităților să transmită informații cu privire la toate chestiunile restante până cel târziu la 15 decembrie 2022.

H46-20 Grupul Străin și alții (cererea nr. 57001/00) și Maria Atanasiu și alții (cererea nr. 30767/05) împotriva României

Decizii

Delegaţii Miniştrilor,

1. reamintind că aceste cauze se referă la probleme structurale de lungă durată care rezultă din ineficiența mecanismelor anterioare de reparare instituite de România pentru a permite restituirea sau compensarea proprietăților naționalizate în timpul regimului comunist;

În ceea ce privește măsurile individuale

2. iau act de faptul că, în cererea Duval-Valentin, autoritățile au plătit reparația echitabilă conform modalităţilor solicitate de reclamanți, într-un termen rezonabil după primirea tuturor documentelor necesare, și concluzionează, în aceste condiții, că reparația echitabilă a fost plătită în mod corespunzător;

3. în ceea ce privește cererile Munster și Băjenaru și alţii, iau act de faptul că autoritățile au transmis recent informații cu privire la plata sumelor restante datorate reclamantelor cu titlul de prejudiciu material în conformitate cu indicațiile din hotărâri, astfel cum au fost revizuite sau rectificate, și că unele precizări mai sunt necesare în ceea ce privește plata în Munster; invită autoritățile să continue să coopereze cu Secretariatul în vederea soluționării oricărei chestiuni rămase în această privință;

4. în ceea ce privește cererile Guran și alții, Veniamin și Verbițchi și Vasu, iau act de poziția exprimată de autorități, precum și de analiza Secretariatului ce figurează în documentul H/Exec(2022)13 și invită autoritățile să continue cooperarea cu Secretariatul pentru a soluţiona problema reparației echitabile datorate reclamanților cu titlul de prejudiciu material în deplină conformitate cu indicațiile relevante ale Curții și cu prevederile dispozitivului hotărârilor;

5. solicită autorităților să informeze Comitetul cu privire la evoluțiile relevante privind adoptarea măsurilor individuale rămase în celelalte cauze din acest grup;

În ceea ce privește măsurile generale

6. reiterează faptul că, deși în 2013 s-a realizat un pas major prin instituirea unui nou mecanism de reparare, acesta a dat naștere de atunci la îngrijorări, în special din cauza întârzierilor înregistrate în etapele administrative ale procesării cererilor depuse înainte de intrarea sa în vigoare pentru obținerea restituirii sau compensării proprietăților naționalizate, în special la Primăria Municipiului București și la Comisia Națională pentru Compensarea Imobilelor;

7. iau act de informațiile recente transmise de autoritățile române cu privire la progresele realizate în procesul de retrocedare și de inițiativa Autorității Naționale pentru Restituirea Proprietăților de a elabora un nou act normativ care să reglementeze situația a două categorii de foști proprietari care beneficiază de hotărâri judecătorești ce recunosc valabilitatea titlului lor asupra unor proprietăţi naționalizate și dreptul la măsuri reparatorii, în privința cărora Curtea a constatat că noul mecanism de reparare este defectuos sau inaplicabil;

8. subliniază din nou urgența de a face progrese decisive în procesul de executare pentru soluționarea chestiunilor restante, având în vedere că au trecut mulți ani de când aceste probleme au intrat pentru prima dată în atenția Comitetului și sarcina suplimentară nejustificată pe care au impus-o Curții; îndeamnă, prin urmare, autoritățile, la nivel înalt, să ia toate măsurile necesare pentru a intensifica procesul de executare în vederea adoptării rapide a unor măsuri adecvate și suficiente pentru a rezolva problemele rămase și pentru a garanta nerepetarea încălcărilor;

9. solicită autorităților să informeze Comitetul cu privire la măsurile planificate și la calendarul stabilit pentru punerea lor în aplicare fără întârziere și, în orice caz, până la 15 decembrie 2022;

10. decid să reia examinarea acestui grup de cauze la una dintre reuniunile lor privind drepturile omului din 2023.

Cuvinte cheie: , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti