Secţiuni » Articole
ArticoleEssentialsRNSJ - Revista de note şi studii juridiceNote de studiuStudiiOpiniiPovestim cărţiImaginarul dreptuluiRevista revistelor juridice

Sistemul de garanție – returnare, cel mai ambițios proiect de management al deșeurilor de ambalaje. Cine sunt actorii lui și ce rol are fiecare
23.06.2022 | Vali GHEORGHIȚĂ

Secţiuni: Articole, Dreptul mediului, Selected
JURIDICE - In Law We Trust
Vali Gheorghiță

Vali Gheorghiță

Reglementat ca măsură pentru creșterea gradului de colectare și reciclare a ambalajelor astfel încât România să atingă țintele agreate la nivel european, sistemul de garanție-returnare, care ar urma să devină funcțional începând din luna octombrie a acestui an, presupune plata de către consumatorii finali a unei garanții de 50 de bani pentru orice recipient de băuturi cumpărat și recuperarea acesteia la returnarea recipientelor în centre de preluare create special pentru colectarea acestor tipuri de ambalaje. Infrastructura care să permită funcționarea sistemului este una complexă și implică eforturi considerabile de organizare atât din partea actorilor publici, cât și a celor privați, fiecare dintre ei având obligații specifice și roluri delimitate clar de legislație.

Sistemul de garanție-returnare (SGR) este reglementat prin HG nr. 1.074/2021, care stabilește că, începând cu 1 octombrie 2022, comercianții sunt obligați să perceapă o garanție pentru ambalaje de la consumatorii sau utilizatorii finali, obligația aplicându-se atât magazinelor de mici dimensiuni, cât și supermarketurilor sau hipermarketurilor. Plata garanției va fi obligatorie pentru fiecare băutură îmbuteliată cumpărată și va fi marcată distinct pe bonul fiscal, în plus față de prețul băuturii la raft.

Din perspectiva consumatorilor finali, mecanismul e simplu: ei vor plăti o garanție de 50 de bani pentru fiecare recipient de băuturi fabricat din sticlă, plastic sau metal, cu un volum cuprins între 0,1 și 3 litri, indiferent de tipul băuturii pe care o cumpără: bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale şi ape de băut de orice fel, vinuri şi spirtoase. Consumatorii își vor putea recupera banii prin returnarea recipientului în oricare dintre punctele de colectare organizate pe teritoriul României, indiferent de magazinul unde a fost achiziționat inițial recipientul. Rambursarea garanției se va face fie numerar, fie sub formă de voucher, fără a fi condiționată de prezentarea bonului fiscal.

Pentru celelalte pārţi implicate, însă, mecanismul va fi unul complex pentru că funcționarea SGR presupune  angrenarea mai multor actori și industrii, precum și crearea unei infrastructuri unice și naționale de colectare a ambalajelor reciclabile, dar nereutilizabile, fiecare tip de entitate care urmează să fie implicată în SGR având obligații și responsabilități specifice.

Întreaga infrastructură de preluare a deșeurilor din magazine ar trebui să devină funcțională până la 1 octombrie, rolul principal în organizarea acesteia urmând să-l aibă  Administratorul SGR – o societate pe acțiuni care va fi operator unic de sistem și care va avea exclusiv scopul de a implementa, gestiona, opera și asigura finanțarea SGR. Societatea va fi una non-profit, ceea ce înseamnă că va avea obligația de a reinvesti orice eventual profit în dezvoltarea și eficientizarea sistemului de garanție-returnare.

Acționariatul Administratorului SGR va fi unul public-privat, urmând să fie format din statul român, care, prin autoritatea centrală pentru protecția mediului, va deține 20% din acțiuni și din structurile asociative ale producătorilor/ importatorilor de băuturi care dețin împreună o cotă de piață de cel puțin 30%. De asemenea, din acționariatul Administratorului SGR vor putea face parte și asociații reprezentantive ale comercianților și retailerilor care introduc și comercializează pe piața națională produse supuse garanției.

După constituirea acestei societăți care va administra SGR, vor trebui definite și implementate proceduri administrative interne, pe baza cărora producătorii și retailerii să se poată înregistra în cadrul SGR. Aceștia au obligația legală de a se înscrie în acest sistem și de a încheia contracte cu Administratorul SGR pentru a-și îndeplini toate responsabilitățile ce le revin pe noua legislație.

Producătorii/ importatorii vor avea obligația să perceapă garanția de la clienții acestora și să o vireze în contul Administratorului SGR până în data de 25 a lunii următoare punerii pe piață a produselor ambalate. În plus, producătorii/ importatorii vor trebui să îi achite Administratorului SGR un tarif de administrare ce va fi stabilit în funcție de tipul de material, greutate și volum, dar și prin raportare la costurile totale de funcționare ale SGR alocate producătorilor/ importatorilor în mod proporțional cu cantitatea de ambalaje SGR pusă pe piață.

De cealaltă parte, comercianții care vând către consumatorii finali băuturi îmbuteliate în ambalaje SGR vor avea responsabilitatea de a organiza puncte de returnare a amabalajelor, manuale sau automate, care nu vor trebui amplasate la mai mult de 150 de metri de spațiul de vânzare. Comercianții vor prelua și stoca temporar ambalajele SGR în aceste puncte de returnare, separat de alt fel de ambalaje, urmând ca acestea să fie colectate și transportate de firme specializate către centre de numărare sau reciclator. În cadrul punctelor de returnare, comercianții trebuie “să accepte ambalajele SGR returnate de consumatorii sau utilizatorii finali, indiferent de locul din care a fost achiziționat produsul ambalat și fără a condiționa acceptarea ambalajului SGR de prezentarea bonului fiscal”.

Pentru organizarea centrelor de returnare, retalierii ale căror spații comerciale sunt mai mici de 200 mp se vor putea asocia în acest scop cu alți comercianți din aceeași arie teritorială care au structuri de vânzare cu o suprafață mai mică de 200 mp pentru a amplasa puncte de returnare comune sau vor putea încheia acorduri cu unitățile administrativ-teritoriale în care își desfășoară activitatea. Singurii comercianți care scapă de obligația de a organiza puncte de returnare a ambalajelor sunt cei care vând online, precum și comercianții din domeniul Horeca, dacă acele produse sunt consumate exclusiv în incinta structurii lor de vânzare.

Cantitățile de ambalaje returnate în centrele de returnare vor ajunge apoi în centre regionale de colectare, iar de acolo vor fi trimise către reciclatori pentru a fi prelucrate și reintroduse în circuitul de producție.

Vali Gheorghiță, expert în probleme de mediu

Cuvinte cheie: , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti