Secţiuni » Arii de practică » Business » Energie
Energie
CărţiProfesionişti

Încep negocierile ref. sursele regenerabile de energie și eficiența energetică
28.06.2022 | JURIDICE.ro

Secţiuni: Dreptul Uniunii Europene, Energie
JURIDICE - In Law We Trust

Luni, 27 iunie 2022, Consiliul UE și-a adoptat pozițiile de negociere cu privire la două propuneri legislative care abordează aspectele energetice ale tranziției climatice a UE în cadrul pachetului „Pregătiți pentru 55”: Directiva privind energia din surse regenerabile și Directiva privind eficiența energetică, potrivit unui comunicat.

Agnès Pannier-Runacher, ministra franceză responsabilă cu tranziția energetică: „Acordul statelor membre cu privire la aceste două propuneri marchează un important pas înainte în lupta împotriva încălzirii globale. Decarbonizarea sistemelor noastre energetice prin adoptarea pe scară largă a utilizării energiilor din surse regenerabile și prin eforturi susținute în ceea ce privește economiile de energie este esențială pentru atingerea obiectivelor noastre climatice. De asemenea, ne va ajuta să ne reducem dependența de Rusia în materie de energie, în contextul războiului din Ucraina.”

Producția și utilizarea energiei reprezintă 75% din emisiile UE, iar obiectivele mai ambițioase asupra cărora s-a convenit vor reprezenta o contribuție semnificativă la îndeplinirea obiectivului general al UE de reducere a emisiilor nete de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55% până în 2030, în comparație cu nivelurile din 1990.

Energiile din surse regenerabile

Consiliul a convenit să stabilească un obiectiv obligatoriu la nivelul UE, și anume o pondere a energiei din surse regenerabile în mixul energetic global de 40% până în 2030. Obiectivul actual la nivelul UE este de cel puțin 32%. Statele membre vor trebui să își majoreze contribuțiile naționale stabilite în planurile lor naționale integrate privind energia și clima, care urmează să fie actualizate în 2023 și 2024, pentru a atinge în mod colectiv noul obiectiv.

În plus, pentru a promova integrarea surselor regenerabile de energie în sectoarele în care încorporarea a fost mai lentă, Consiliul a convenit asupra unor obiective și măsuri sectoriale mai ambițioase.

În ceea ce privește obiectivele secundare pentru transporturi, Consiliul a introdus posibilitatea ca statele membre să aleagă între:

– un obiectiv obligatoriu de reducere cu 13% a intensității gazelor cu efect de seră în sectorul transporturilor până în 2030. Vor fi disponibile mai multe opțiuni pentru ca statele membre să atingă acest obiectiv, cum ar fi posibilitatea de a stabili un obiectiv diferențiat pentru transportul maritim, atât timp cât obiectivul general este îndeplinit;

– sau un obiectiv obligatoriu pentru energia din surse regenerabile de cel puțin 29% în cadrul consumului final de energie în sectorul transporturilor până în 2030.

În cazul biocombustibililor avansați, Consiliul a stabilit un obiectiv secundar obligatoriu în ponderea energiei din surse regenerabile furnizate sectorului transporturilor de 0,2% în 2022, 1% în 2025 și 4,4% în 2030, integrând adăugarea unei duble contabilizări a acestor combustibili. În ceea ce privește combustibilii din surse regenerabile de origine nebiologică utilizați în transporturi (în principal hidrogenul din surse regenerabile și combustibilii sintetici pe bază de hidrogen), Consiliul a convenit asupra unui obiectiv secundar orientativ de 2,6%, care corespunde unui procent de 5,2%, grație adăugării, și în acest caz, a un multiplicator.

Consiliul a adăugat un plafon la cantitatea consumului final de energie în sectorul maritim care urmează să fie inclusă în calculul obiectivelor lor specifice în domeniul transporturilor.

Consiliul a decis asupra unei creșteri treptate a obiectivelor privind energia din surse regenerabile pentru încălzire și răcire, cu o creștere obligatorie de 0,8% pe an la nivel național până în 2026 și de 1,1% în perioada 2026-2030. Rata medie anuală minimă aplicabilă tuturor statelor membre este completată cu majorări orientative suplimentare calculate în mod specific pentru fiecare stat membru.

Consiliul a stabilit un obiectiv orientativ de creștere medie anuală de 1,1% t a utilizării energiei din surse regenerabile pentru industrie. De asemenea, Consiliul a convenit că 35% din hidrogenul utilizat în industrie ar trebui să provină din combustibili din surse regenerabile de origine nebiologică până în 2030, iar procentul ar trebui să crească la 50% până în 2035.

Consiliul a stabilit un obiectiv orientativ privind o pondere de cel puțin 49% a energiei din surse regenerabile în clădiri în 2030.

Consiliul a consolidat criteriile de durabilitate pentru biomasă în vederea reducerii riscului de producere nedurabilă a bioenergiei. Consiliul a adăugat, de asemenea, măsuri de limitare a fraudei în ceea ce privește sustenabilitatea biocombustibililor.

Acesta a inclus proceduri accelerate de autorizare pentru proiectele din domeniul energiei din surse regenerabile, în conformitate cu prioritățile planului RePowerEU, astfel cum a fost propus de Comisie în luna mai a anului 2022. Scopul este de a accelera utilizarea energiilor regenerabile în contextul planului UE de a deveni independentă de combustibilii fosili ruși, în urma invadării Ucrainei de către Rusia.

Eficiența energetică

Consiliul a convenit asupra reducerii consumului de energie la nivelul UE cu 36% pentru consumul final de energie și cu 39% pentru consumul de energie primară până în 2030. Obiectivul-cheie de reducere cu 36% a consumului final de energie la nivelul UE ar urma să devină obligatoriu. Obiectivele utilizează un nou scenariu de referință și corespund unui obiectiv de reducere cu 9% în comparație cu 2020. Consumul final de energie reprezintă energia consumată de utilizatorii finali, în timp ce consumul de energie primară include, de asemenea, cuantumul utilizat pentru producerea și furnizarea de energie.

Consiliul a convenit că toate statele membre vor contribui la atingerea obiectivului general al UE prin contribuții și traiectorii naționale orientative, stabilite de statele membre în planurile lor naționale integrate privind energia și clima, care urmează să fie actualizate în 2023 și 2024. Formula definită în anexa I pentru calcularea acestor contribuții ar fi orientativă, cu posibilitatea de a se abate de la aceasta cu 2,5%. Comisia ar calcula dacă toate contribuțiile însumează obiectivul de 9% și, în caz contrar, ar emite corecții ale contribuțiilor naționale care sunt mai mici decât ar fi fost în cazul utilizării formulei. Formula se bazează, printre altele, pe intensitatea energetică, pe PIB-ul pe cap de locuitor, pe dezvoltarea surselor regenerabile de energie și pe potențialul de economisire a energiei.

Consiliul a convenit, de asemenea, asupra unei creșteri treptate a obiectivului privind economiile de energie pentru consumul final de energie. Statele membre ar asigura economii de 1,1% din consumul final anual de energie începând cu 1 ianuarie 2024; de 1,3% începând cu 1 ianuarie 2026 și de 1,5% între 1 ianuarie 2028 și 31 decembrie 2030, cu posibilitatea de a reporta maximum 10% din economiile excedentare în perioada următoare. Consiliul a inclus posibilitatea de a contabiliza, în calculul în vederea atingerii obiectivului, economiile de energie realizate prin intermediul tehnologiilor de ardere a combustibililor fosili, însă numai în sectorul industrial și numai în cazuri justificate în mod corespunzător, confirmate de audituri energetice.

Consiliul a convenit asupra unei obligații specifice pentru sectorul public de a realiza o reducere anuală a consumului de energie de 1,7% sau, alternativ, cu cel puțin 1,9% în fiecare an dacă se exclude transportul public sau forțele armate, care ar fi obligatorie la patru ani de la intrarea în vigoare a regulamentului, începând în mod treptat cu municipalitățile mai mari. În plus, Consiliul a convenit că statelor membre ar urma să li se impună să renoveze anual cel puțin 3% din suprafața totală a clădirilor deținute de organele administrației publice.

Consiliul a convenit, de asemenea, că o parte proporțională a economiilor de energie în statele membre s-ar concentra asupra consumatorilor vulnerabili.

Consiliul a adăugat o dispoziție privind transparența consumului de energie al centrelor de date. Centrele de date ar avea obligația să publice anual informații privind consumul lor de energie începând cu 2024. Comisia ar urma să creeze o bază de date publică a UE, care să colecteze informații privind consumul de energie al centrelor de date.

Consiliul și Parlamentul vor iniția acum negocieri interinstituționale pentru a conveni asupra textului final al celor două directive.

Cuvinte cheie: , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti