Secţiuni » Arii de practică » Business » Cyberlaw
Cyberlaw
CărţiProfesionişti

Noul cadru de reglementare digital al UE
19.07.2022 | JURIDICE.ro

Secţiuni: Cyberlaw, Dreptul Uniunii Europene
JURIDICE - In Law We Trust

Luni, 18 iulie 2022, Consiliul UE și-a dat aprobarea finală cu privire la noile norme pentru un sector digital echitabil și competitiv prin intermediul Regulamentului privind piețele digitale (DMA), potrivit unui comunicat.

DMA asigură condiții de concurență echitabile în domeniul digital care stabilesc drepturi și norme clare pentru platformele online mari („controlorii de acces”) și asigură faptul că niciuna dintre ele nu abuzează de poziția sa. Reglementarea pieței digitale la nivelul UE va crea un mediu digital echitabil și competitiv, permițând întreprinderilor și consumatorilor să beneficieze de oportunitățile digitale.

Ivan Bartoš, viceprim-ministru pentru digitalizare și ministrul dezvoltării regionale: „Odată cu adoptarea finală a Regulamentului privind piețele digitale, vom face în sfârșit ca platformele online mari să fie responsabile pentru acțiunile lor. Prin aceasta, UE va schimba spațiul online la nivel mondial. Controlorii de acces vizați de DMA sunt omniprezenți – cu toții utilizăm serviciile lor zilnic. Cu toate acestea, puterea lor crește atât de mult încât afectează negativ concurența. Datorită DMA, vom asigura o concurență loială în mediul online, un confort sporit pentru consumatori și noi oportunități pentru întreprinderile mici.”

După semnarea de către președinta Parlamentului European și de către președintele Consiliului, actul legislativ se publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și va începe să se aplice după șase luni.

***

Marți, 5 iulie 2022, Parlamentul European a votat noul Act legislativ privind serviciile digitale (DSA) și noul Act legislativ privind piețele digitale (DMA), potrivit unui comunicat.

Actul legislativ privind serviciile digitale (DSA) stabilește obligații clare pentru furnizorii de servicii digitale, cum ar fi platformele de comunicare socială sau piețele online. Ele trebuie să împiedice răspândirea conținutului ilegal, dezinformarea online și alte riscuri pentru societate. Aceste cerințe sunt proporționale cu dimensiunea platformelor și cu riscurile pe care le prezintă pentru societate.

Noile obligații includ:

– noi măsuri pentru a combate conținutul ilegal online și obligația platformelor de a interveni rapid, respectând în același timp drepturile fundamentale, inclusiv libertatea de exprimare și protecția datelor;

– o mai bună trasabilitate și controale ale comercianților pe piețele online pentru a garanta că produsele și serviciile sunt sigure; inclusiv inițierea unor verificări aleatorii pentru a se asigura că nu reapar conținuturile ilegale;

– o mai mare transparență și responsabilitate a platformelor, de exemplu prin furnizarea de informații clare despre modul în care se moderează conținutul sau despre folosirea algoritmilor pentru a recomanda conținuturi (așa-numitele „sisteme de recomandare”, bazate pe preferințele utilizatorilor și pe istoricul conținuturilor accesate în timp); utilizatorii vor putea contesta deciziile de moderare a conținutului;

– interzicerea practicilor înșelătoare și a anumitor tipuri de publicitate direcționată, cum ar fi anunțurile publicitare care vizează copiii și cele bazate pe date sensibile. Vor fi interzise așa-numitele „elemente de design manipulator” (dark patterns) și practicile înșelătoare menite să manipuleze alegerile utilizatorilor.

Actul legislativ privind piețele digitale (DMA) stabilește obligații pentru platformele online mari care acționează în calitate de „controlori ai fluxului de informație” (gatekeepers – platforme a căror poziție dominantă online le face greu de evitat de către consumatori) pe piața digitală, pentru a asigura un mediu de afaceri mai echitabil și mai multe servicii pentru consumatori.

Pentru a preveni practicile comerciale neloiale, aceste platforme vor trebui:

– să le permită terților să interopereze cu serviciile lor, ceea ce înseamnă că platformele mai mici vor putea solicita ca platformele de mesagerie dominante să le permită utilizatorilor lor să facă schimb de mesaje, să trimită mesaje vocale sau fișiere de la o aplicație de mesagerie la alta. Acest lucru le va oferi utilizatorilor o gamă mai largă de opțiuni și va evita așa-numitul „efect de blocare” atunci când sunt limitați la o singură aplicație sau platformă;

– să le permită utilizatorilor comerciali să acceseze datele pe care le generează pe platforma controlorului fluxului de informație, să își promoveze propriile oferte și să încheie contracte cu clienții lor în afara platformei oferite de controlor.

Controlorii fluxului de informație nu mai pot:

– să își clasifice propriile servicii sau produse într-un mod mai favorabil pe platformele proprii (concept cunoscut ca „autofavorizare”) comparativ cu alte părți terțe;

– să împiedice utilizatorii să dezinstaleze cu ușurință orice software sau aplicație preîncărcată sau să utilizeze aplicații sau magazine de aplicații terțe;

– să prelucreze datele cu caracter personal ale utilizatorilor pentru publicitate direcționată, cu excepția cazului în care se obține în mod explicit consimțământul lor.

Pentru a garanta că noile norme din Actul legislativ privind piețele digitale sunt puse în aplicare în mod corespunzător și în conformitate cu dinamismul sectorului digital, Comisia poate face investigații de piață. Dacă un controlor al fluxului de informație nu respectă normele, Comisia îi poate impune amenzi de până la 10% din cifra sa de afaceri mondială totală din exercițiul financiar precedent sau de până la 20% în caz de nerespectare repetată.

Odată adoptate oficial de Consiliu în iulie (DMA) și septembrie (DSA), ambele acte vor fi publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și vor intra în vigoare la douăzeci de zile de la publicare.

Cuvinte cheie: , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti