Secţiuni » Arii de practică » Business » Fiscalitate
Fiscalitate
DezbateriCărţiProfesionişti

CJUE. C-83/21, Airbnb Ireland și Airbnb Payments UK. Regimul fiscal al închirierilor pe termen scurt care stabilește obligații în sarcina intermediarilor imobiliari: libera prestare a serviciilor nu se opune obligației de colectare și de comunicare a informațiilor și nici obligației de reținere la sursă a impozitului
07.07.2022 | JURIDICE.ro

Secţiuni: CJUE, Dreptul Uniunii Europene, Fiscalitate
JURIDICE - In Law We Trust

Obligația de desemnare a unui reprezentant fiscal constituie totuși o restricție disproporționată privind libera prestare a serviciilor

Airbnb este un grup mondial care administrează portalul de intermediere imobiliară cu aceeași denumire pe internet și care permite punerea în legătură, pe de o parte, a locatorilor care dispun de spații de cazare și, pe de altă parte, a persoanelor care caută acest tip de cazare, prin perceperea de la client a plății aferente punerii la dispoziție a locuinței înainte de începerea închirierii și prin transferul acestei plăți către locator după începerea închirierii, dacă nu a avut loc o reclamație din partea locatarului.

O lege italiană din anul 2017 stabilește un nou regim fiscal al închirierilor imobiliare pe termen scurt în afara unei activități comerciale, care privește Airbnb în calitate de administrator al unui portal de intermediere imobiliară, și se aplică contractelor de închiriere de bunuri imobile cu destinația de locuință de către persoane fizice în afara unei activități comerciale, cu o durată maximă de 30 de zile, indiferent dacă sunt încheiate în mod direct cu locatarii sau prin intermediul unor entități care desfășoară activitatea de intermediere imobiliară sau al unor entități care administrează portaluri telematice. Începând de la 1 iunie 2017, veniturile provenite din asemenea contracte de închiriere sunt supuse în mod opțional unui impozit substitutiv reținut la sursă la cota de 21 %, iar datele referitoare la contractele de închiriere trebuie să fie transmise administrației fiscale. Atunci când încasează chiriile, entitățile care desfășoară activități de intermediere imobiliară, precum și cele care administrează portaluri telematice efectuează, în calitate de terți plătitori, reținerea la sursă a unui impozit de 21 % din cuantumul chiriilor și achită sumele corespunzătoare la bugetul de stat. Entitățile nerezidente care sunt considerate că nu dispun de un sediu permanent în Italia au obligația de a desemna un reprezentant fiscal în calitate de persoană obligată la plata impozitului.

Airbnb Ireland UC și Airbnb Payments UK Ltd, care aparțin grupului mondial Airbnb, au formulat o acțiune prin care au solicitat anularea deciziei directorului administrației fiscale care pune în aplicare noul regim fiscal. Sesizat cu recursul formulat de Airbnb, Consiglio di Stato (Consiliul de Stat, Italia) a solicitat Curții să interpreteze mai multe dispoziții ale dreptului Uniunii în raport cu obligațiile impuse de legea națională intermediarilor de închiriere imobiliară pe termen scurt.

În concluziile prezentate astăzi, avocatul general Maciej Szpunar consideră mai întâi că obligațiile de colectare și de furnizare de informații adresate autorităților fiscale, precum și obligația de reținere la sursă a impozitului și obligația de numire a unui reprezentant fiscal nu constituie reglementări tehnice în sensul Directivei 2015/1535[1]. Rezultă că Italia nu avea obligația să le comunice în prealabil Comisiei, sub sancțiunea inopozabilității față de particulari. Într-adevăr, lipsa notificării legii italiene Comisiei și inaplicabilitatea dispozițiilor italiene în cazul Airbnb fuseseră invocate de instanța națională.

Amintind Hotărârea Airbnb Ireland[2], avocatul general apreciază în continuare că articolul 56 TFUE[3] referitor la libera prestare a serviciilor nu se opune obligației de colectare și de comunicare a informațiilor și nici obligației de reținere la sursă a impozitului. În ceea ce privește reținerea la sursă a impozitului, arătând totodată că aceasta constituie o sarcină mult mai importantă decât o simplă obligație de informare, avocatul general exclude ipoteza că ea constituie o discriminare indirectă a prestatorilor transfrontalieri, astfel cum afirmă Airbnb, care susține că cvasitotalitatea platformelor prezente pe piața italiană sunt stabilite în alte state membre. În opinia avocatului general, este perfect coerentă stabilirea obligației de reținere la sursă a impozitului în sarcina intermediarilor care intervin în plata chiriei, dat fiind că activitatea unui număr important de persoane fizice care nu sunt supuse diverselor obligații ce revin profesioniștilor este, prin natura sa, dificil de controlat din punct de vedere fiscal. În plus, regimul fiscal privește nu impozitarea serviciilor Airbnb, ci impozitarea activităților de închiriere a bunurilor imobile situate pe teritoriul italian, care stau la baza serviciilor menționate. Prin urmare, acest regim ține, fără nicio îndoială, de competența fiscală a guvernului italian.

În schimb, în ceea ce privește obligația de desemnare a unui reprezentant fiscal, avocatul general amintește că, în Hotărârea Comisia/Spania[4], Curtea a statuat deja că o obligație de a desemna un reprezentant fiscal impusă de legislația spaniolă prestatorilor de servicii transfrontaliere tocmai în scopul transmiterii de informații și al reținerii la sursă a impozitului constituie o restricție disproporționată privind libera prestare a serviciilor și este, așadar, contrară articolului 56 TFUE. Din aceasta rezultă că obligația de desemnare a unui reprezentant fiscal impusă de legea italiană este contrară articolului 56 TFUE.

În sfârșit, avocatul general delimitează cadrul juridic al dreptului Uniunii relevant. Acesta consideră că toate obligațiile menționate, care țin de domeniul fiscalității, sunt excluse din domeniul de aplicare al Directivei 2000/31 privind serviciile societății informaționale și al Directivei 2006/123 privind serviciile în cadrul pieței interne. Rezultă că reglementarea națională care le impune este exclusă, de asemenea, din domeniul de aplicare al acestor directive.


[1] Directiva (UE) 2015/1535 a Parlamentului European și a Consiliului din 9 septembrie 2015 referitoare la procedura de furnizare de informații în domeniul reglementărilor tehnice și al normelor privind serviciile societății informaționale (JO 2015, L 241, p. 1).
[2] Hotărârea din 27 aprilie 2022, Airbnb Ireland, C-674/20 (a se vedea CP 66/22).
[3] „În conformitate cu dispozițiile ce urmează, sunt interzise restricțiile privind libera prestare a serviciilor în cadrul Uniunii cu privire la resortisanții statelor membre stabiliți într-un alt stat membru decât cel al beneficiarului serviciilor.
Parlamentul European și Consiliul, hotărând în conformitate cu procedura legislativă ordinară, pot extinde beneficiul dispozițiilor prezentului capitol la prestatorii de servicii care sunt resortisanți ai unui stat terț și sunt stabiliți în cadrul Uniunii.”
[4] Hotărârea din 11 decembrie 2014, Comisia/Spania, C-678/11.


:: Hotărârea

Cuvinte cheie: , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

Autori JURIDICE.ro
Juristi
JURIDICE pentru studenti
JURIDICE NEXT









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

↑  Înapoi în partea de sus a paginii  ↑

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti