Secţiuni » Arii de practică » Business » Achiziţii publice
Achiziţii publice
DezbateriCărţiProfesionişti

CJUE. C-436/20, ASADE. Trimitere preliminară. Articolele 49 și 56 TFUE. Situație pur internă. Servicii în cadrul pieței interne. Directiva 2006/123/CE. Domeniu de aplicare. Directiva 2014/24/UE. Noțiunea de «contracte de achiziții publice». Prestație de servicii sociale de asistență personală. Acorduri de acțiune concertată cu entități private de inițiativă socială. Excluderea operatorilor care urmăresc un scop lucrativ. Locul stabilirii entității drept criteriu de selecție. Jud. dr. Octavia Spineanu-Matei, membru al completului de judecată
14.07.2022 | JURIDICE.ro

Secţiuni: Achiziții publice, CJUE, Dreptul Uniunii Europene, Selected
JURIDICE - In Law We Trust

Jud. dr. Octavia Spineanu-Matei, judecătorul român la Curtea de Justiție a Uniunii Europene, a fost membru al completului de judecată.

Cererea de decizie preliminară privește interpretarea articolelor 49 și 56 TFUE, a articolelor 76 și 77 din Directiva 2014/24[1] coroborate cu articolul 74 și cu anexa XIV la aceasta, precum și a articolului 15 alineatul (2) din Directiva 2006/123[2], fiind formulată de Curtea Superioară de Justiție a Comunității Valenciei, Spania, în cadrul unei acțiuni introduse de Asociația de Stat a Furnizorilor de Îngrijire la Domiciliu, ASADE, cu privire la legalitatea Decretului 181/2017 al Consiliului Comunității Valenciei de punere în aplicare a acțiunilor concertate în vederea prestării de servicii sociale în cadrul Comunității Valenciei de entități de inițiativă socială, din 17 noiembrie 2017.

În susținerea acțiunii formulate, ASADE afirmă că reglementarea națională este contrară dreptului Uniunii pentru motivul că exclude entitățile cu scop lucrativ de la posibilitatea de a presta anumite servicii sociale de asistență personală în cadrul unei acțiuni concertate, în timp ce permit tuturor entităților fără scop lucrativ, iar nu numai organizațiilor de voluntariat, să furnizeze aceste servicii în schimbul unei remunerații, fără a fi obligate să treacă printr-o procedură concurențială transparentă care să asigure egalitatea de tratament între operatorii economici interesați.

Analizând admisibilitatea întrebărilor adresate de instanța de trimitere, Curtea a constatat că în măsura în care acestea vizează interpretarea Directivei 2006/123 și a articolelor 49 și 56 TFUE întrebările sunt inadmisibile, deoarece, pe de o parte, instanța de trimitere nu a oferit Curții posibilitatea de a se asigura că circumstanțele de fapt din cauza principală intră efectiv în domeniul de aplicare al Directivei 2006/123 și, pe de altă parte, nu a explicat motivul pentru care, în pofida caracterului pur intern al litigiului pendinte în fața sa, trebuie să se procedeze la interpretarea articolelor 49 și 56 TFUE.

Procedând la interpretarea articolelor 76 și 77 din Directiva 2014/24, prin hotărârea pronunțată la data de 14 iulie 2022[3], Curtea a statuat că acestea nu se opun unei reglementări naționale care rezervă entităților private fără scop lucrativ posibilitatea de a încheia, prin intermediul unei proceduri concurențiale de ofertare, acorduri în temeiul cărora aceste entități furnizează servicii sociale de asistență personală, în schimbul rambursării costurilor pe care le suportă, indiferent de valoarea estimată a acestor servicii, chiar dacă entitățile respective nu îndeplinesc cerințele prevăzute la acest articol 77, în măsura în care, pe de o parte, cadrul legal și convențional în care se desfășoară activitatea acestor entități contribuie efectiv la scopul social și la urmărirea obiectivelor de solidaritate și de eficiență bugetară pe care se bazează această reglementare și, pe de altă parte, este respectat principiul transparenței, astfel cum este precizat printre altele la articolul 75 din directiva menționată.

În interpretarea articolului 76 din Directiva 2014/24, Curtea a adăugat că acesta se opune unei reglementări naționale potrivit căreia, în cadrul atribuirii unui contract de achiziții publice de servicii sociale prevăzute în anexa XIV la această directivă, stabilirea operatorului economic în localitatea în care trebuie furnizate serviciile constituie un criteriu de selecție a operatorilor economici, prealabil examinării ofertelor lor.


[1] Directiva 2014/24/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achizițiile publice și de abrogare a Directivei 2004/18/CE (JO 2014, L 94, p. 65).
[2] Directiva 2006/123/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 12 decembrie 2006 privind serviciile în cadrul pieței interne (JO 2006, L 376, p. 36, Ediție specială, 13/vol. 58, p. 50).
[3] Hotărârea integrală, în limba de procedură, care a fost limba spaniolă, dar și traducerea în limba română pot fi accesate aici.


Cuvinte cheie: , , , , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti