Autoritatea pentru Protecția Datelor din Italia avertizează TikTok ref. reclamele personalizate cu ajutorul instrumentelor de profilare. UPDATE: TikTok întrerupe modificarea politicii de confidențialitate
01.08.2022 | JURIDICE.ro

TikTok a anunțat că va întrerupe modificarea politicii de confidențialitate pentru reclamele personalizate, potrivit unui comunicat al Autorității Europene pentru Protecția Datelor.
Ventsislav Karadjov: Vicepreședintele EDPB: „Suspendarea de către TikTok a modificării preconizate a politicii de confidențialitate este o dovadă a determinării și a angajamentului Autorităților de Supraveghere de a proteja interesele utilizatorilor TikTok și persoanelor vizate în general. Sunt convins că Autoritățile dispun de instrumentele necesare pentru a proteja drepturile persoanelor vizate și că cooperarea în cadrul EDPB garantează că acest lucru se face în mod eficient și consecvent în întregul Spațiu Economic European.”
***
În ultimele săptămâni, TikTok și-a modificat politica de confidențialitate astfel încât utilizatorii cu vârsta peste 18 ani vor vedea reclame „personalizate” – adică bazate pe profilarea comportamentului utilizatorilor în timpul vizitelor pe TikTok – începând cu 13 iulie. Din punctul de vedere al platformei, prelucrarea datelor cu caracter personal nu se va mai baza pe consimțământ, ci pe „interesele legitime” de care beneficiază TikTok și partenerii, potrivit unui comunicat.
Autoritatea pentru Protecția Datelor din Italia a demarat o investigație privind politica de confidențialitate modificată și a solicitat informații de la rețeaua de socializare.
În urma informațiilor puse la dispoziție de societate, Autoritatea a concluzionat că modificarea temeiului juridic este incompatibilă cu articolul 5 alineatul (3) din Directiva 2002/58/CE, precum și cu articolul 122 din legea italiană privind protecția datelor cu caracter personal. Ambele instrumente juridice prevăd în mod explicit că consimțământul persoanelor vizate este singurul temei juridic pentru „stocarea de informații sau obținerea accesului la informații deja stocate în echipamentul terminal al unui abonat sau utilizator”. De asemenea, Autoritatea s-a arătat preocupată de protecția utilizatorilor minori înregistrați pe platformă, întrucât dificultățile întâmpinate de TikTok în implementarea unor măsuri adecvate de verificare a vârstei pentru a accesa platforma au implicat riscul ca anunțuri „personalizate” care includ conținuturi nepotrivite să fie accesibile copiilor cu vârste sub 14 ani, pe baza interesului legitim al societății.
Astfel, joi, 7 iulie 2022, Autoritatea pentru Protecția Datelor din Italia a emis un avertisment oficial către TikTok conform căruia prelucrarea datelor pe baza „interesului legitim” al acesteia este în conflict cu cadrul de reglementare actual [articolul 5 alineatul (3) din Directiva 2002/58/CE și legislația națională de transpunere a acesteia], cel puțin în ceea ce privește informațiile stocate în dispozitivele utilizatorilor, și atrage toate consecințele prevăzute în legislația aplicabilă privind protecția datelor cu caracter personal, inclusiv impunerea de amenzi. Autoritatea și-a rezervat dreptul de a lua măsuri suplimentare, inclusiv măsuri urgente, dacă acest lucru se dovedește a fi necesar.