Secţiuni » Arii de practică » Business » Concurenţă
Concurenţă
DezbateriCărţiProfesionişti
 1 comentariu

Noile măsuri adoptate în domeniul protecției consumatorilor
02.08.2022 | Tudor SANDU

Secţiuni: Concurență, Cyberlaw, Lege 9, Protecția consumatorilor, Selected
JURIDICE - In Law We Trust
Tudor Sandu

Tudor Sandu

Executivul a adoptat, de curând, o ordonanță de urgență privind modificarea și completarea unor acte normative în domeniul protecției consumatorilor[1], prin intermediul căreia se dorește ralierea prevederilor legislative naționale la nivelul celor europene (transpunerea Directivei Omnibus în legislația națională).

Directiva Uniunii Europene 2019/2161 (“Directiva Omnibus”) urmărește, printre altele, respectarea normelor Uniunii în materie de protecția consumatorilor, precum și implementarea acestora la nivelul tuturor statelor europene unionale pentru a maximiza pe de o parte gradul de cunoaștere a drepturilor consumatorilor, și, pe de altă parte îmbunătățirea măsurilor de respectare ale drepturilor consumatorilor, precum și cunoașterea posibilităților de a solicita măsuri reparatorii de către consumatorul păgubit.

Ce schimbări aduce în domeniul protecției consumatorilor?

Întâi de toate, această ordonanță constituie un răspuns firesc în ceea ce privește armonizarea legislației naționale, scopul constând într-o mai bună asigurare a respectării normelor Uniunii în materie de protecție a consumatorilor și modernizarea acestor norme.

În acest sens, Guvernul introduce următoarele elemente de noutate care sunt circumscrise noțiunii de protecție a consumatorilor la nivel european:

– introducerea dreptului la măsuri reparatorii individuale pentru consumatori, fiindu-le recunoscut acest drept în ipoteza afectării de practici comerciale incorecte, anticoncurențiale, sau în cazul tehnicilor de marketing agresive;

– introducerea unei mai mari transparențe pentru consumatori pe piețelor online – astfel, consumatorii, din prisma incertitudinii piețelor online sub aspectul furnizorilor terți, aceștia pot crede, în mod greșit că încheie contracte cu comercianți profesioniști și că beneficiază totalmente de drepturile consumatorilor, când, în realitate nu poate fi vorba despre respectarea acestor drepturi;

– se maximizează protecția consumatorilor în materia serviciilor digitale (stocarea în cloud, platformele de comunicare socială și conturile de e-mail);

– se clarifică normele privind tehnicile de marketing agresive, precum și modalitatea de recunoaștere a unor astfel de practici

– se instituie sancțiuni aspre în vederea combaterii acestor practici incorecte, agresive și înșelătoare.

Cum îi afectează pe consumatorii români aceste modificări legislative?

Noul OUG vine întocmai în sprijinul consumatorilor români pentru ca aceștia să beneficieze de aceleași drepturi și metode de protecție împotriva practicilor incorecte precum beneficiază consumatorii europeni. Este de subliniat faptul că în reglementările anterioare din materia protecției consumatorului nu erau recunoscute o serie de aspecte, care totuși își găseau aplicabilitatea în viața cotidiană a consumatorilor români. Printre acestea se numără:

– Art. II pct. 2 din OUG introduce o definiție clară a piețelor online – un serviciu care utilizează software, inclusiv un site de internet sau o parte a unui site de internet sau o aplicație gestionată de către comerciant sau în numele acestuia, care le permite consumatorilor să încheie contracte la distanță cu alți comercianți sau consumatori. Această definiție vine în completarea art. 2 din Legea nr. 363/2007, privind combaterea practicilor incorecte; considerăm că o reglementare expresă într-un text de lege a acestei modalități de comerț (piața online) va suprima toate inadvertențele constând în probleme de natură juridică ce apăreau în diverse raporturi derivând din întreprinderea activităților de comerț online.

– Sancțiunile se amplifică, fiind mai dure, mai ales în rândul comercianților ce apelează la practici comerciale incorecte, amenzile putând să ajungă și la 100.000 lei.

– Este prevăzută la Art. III pct. 19 din OUG o mai mare strictețe în ceea ce privește datele cu caracter personal ale consumatorului, profesionistul având obligația de a respecta Regulamentul (UE) 2016/679.

Concluzionând, aceste măsuri ce vin în sprijinul consumatorilor români sunt menite să asigure o mai bună funcționalitate atât a mecanismului concurențial, cât și a protejării drepturilor consumatorului român, în această manieră legislația națională privind protecția consumatorului aliniindu-se normelor unionale.


[1] Disponibil aici


Tudor Sandu
Student – Facultatea de Drept a Universității din București

Cuvinte cheie: , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

1 Comment
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti