Comisia Europeană a acceptat cererea României de a nu instala sistemul ETCS la bordul unor locomotive noi LEMA
02.08.2022 | JURIDICE.ro

În Jurnalul Oficial, seria L nr. 202 din 2 august 2022 a fost publicată Decizia de punere în aplicare (UE) 2022/1349 a Comisiei din 26 iulie 2022 de acceptare a unei cereri depuse de România în temeiul Directivei (UE) 2016/797 a Parlamentului European și a Consiliului pentru neaplicarea punctului 7.4.2.1 din anexa la Regulamentul (UE) 2016/919 în privința a douăzeci de vehicule LEMA [notificată cu numărul C(2022) 5152].
Astfel, se acceptă cererea prezentată Comisiei Europene de România la 25 martie 2021 pentru neaplicarea punctului 7.4.2.1 din anexa la Regulamentul (UE) 2016/919 în privința a 20 de locomotive noi LEMA 6 000 kW.
Punctul 7.4.2.1 are ca obiectiv facilitarea interoperabilității materialului rulant în rețeaua europeană prin instalarea sistemului ETCS la bord.
Parcul de 20 de locomotive la care se face referire în cerere este destinat să fie exploatat pe rețeaua din România, unde doar 10% din rețea este în prezent echipată cu ETCS de cale, în timp ce pe aceeași rețea sistemul PZB de clasă B nu funcționează încă.
Din cauza impactului pandemiei de COVID-19, procesul de fabricație a sistemelor de semnalizare este întârziat, iar furnizorul de sisteme de semnalizare nu se așteaptă ca proiectul de prototip ETCS în versiunea de referință 3 să fie finalizat înainte de sfârșitul anului 2022. Cele 20 de vehicule ar trebui să fie modernizate în 2023, până la finele anului.
Pandemia de COVID-19 a afectat procesul de dezvoltare și de certificare a celor 20 de vehicule noi menționate în cerere. Instalarea versiunii de referință 3 a ETCS pe cele 20 de locomotive menționate în cerere ar conduce la o întârziere suplimentară de 12 luni în ceea ce privește disponibilitatea și livrarea acestora. Lipsa disponibilității trenurilor și necesitatea ulterioară de a moderniza parcul, trecând de la versiunea de referință 2 a ETCS la versiunea de referință 3 a ETCS, ar avea un impact economic considerabil.
Fabricantul vehiculelor s-a angajat să elaboreze un plan de inginerie și de instalare pentru a moderniza vehiculele care fac obiectul cererii cu echipamentele de bord ale noii versiuni de referință 3 a ETCS. Conform celui mai recent calendar furnizat, se preconizează că modernizarea la versiunea de referință 3 a ETCS va fi finalizată până la 31 decembrie 2023.
Autorizația locomotivelor care fac obiectul cererii, înainte de instalarea versiunii de referință 3 a ETCS, va fi valabilă numai pe perioada de valabilitate a prezentei decizii de neaplicare.
Se aplică până la 31 decembrie 2023.