Secţiuni » Arii de practică » Business » Fiscalitate
Fiscalitate
DezbateriCărţiProfesionişti

Opinia Consiliului Fiscal asupra proiectului pentru modificarea Codului Fiscal
05.08.2022 | JURIDICE.ro

Secţiuni: Fiscalitate, Proiecte legislative
JURIDICE - In Law We Trust

Joi, 4 august 2022, Consiliul Fiscal a publicat opinia asupra proiectului de Ordonanță a Guvernului pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, abrogarea unor acte normative și alte măsuri fiscale.

Scurtă descriere a propunerii legislative

Propunerea legislativă supusă examinării Consiliului Fiscal are în vedere mai multe modificări și completări ale Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, cele mai importante, din perspectiva impactului bugetar preconizat, fiind următoarele:

• Majorarea cotei impozitului pe dividende, de la 5% la 8%, pentru dividendele distribuite între persoane juridice române și pentru cele distribuite nerezidenților, precum și pentru veniturile din dividende realizate de persoanele fizice rezidente, inclusiv câștigul obținut ca urmare a deținerii de titluri de participare la organisme de plasament colectiv. MF a estimat că această măsură va avea un impact de +1,83 mld. lei asupra veniturilor bugetare din anul 2023. CF apreciază impactul bugetar estimat de MF pentru această măsură drept plauzibil;

• Reducerea plafonului veniturilor obținute în anul precedent de microîntreprinderi, de la 1.000.000 euro la 500.000 euro. Totodată, se instituie condiția ca microîntreprinderile să aibă cel puțin un salariat, fiind astfel eliminată cota de impozitare de 3% și menținută cea de 1%. Conform estimărilor MF, impactul acestor măsuri va fi de +1,54 mld. lei asupra veniturilor bugetare din anul 2023. CF apreciază impactul bugetar estimat de MF pentru această măsură drept plauzibil;

• Reducerea plafonului până la care se acordă facilitățile fiscale în domeniul construcțiilor, sectorul agricol și industria alimentară, de la 30.000 lei lunar la 10.000 lei lunar. MF a estimat că această măsură va avea un impact de +0,2 mld. lei asupra veniturilor bugetare din anul 2022, respectiv de +0,4 mld. lei asupra veniturilor bugetare din anul 2023. CF apreciază impactul bugetar estimat de MF pentru această măsură drept plauzibil;

• Reducerea plafonului până la care contribuabilii determină venitul net anual pe bază de norme de venit, de la 100.000 euro la 25.000 euro. Conform estimărilor MF, impactul bugetar al acestei măsuri este nesemnificativ;

• Introducerea unul plafon lunar de venit neimpozabil, de cel mult 33% din salariul de bază, pentru veniturile din salarii și asimilate salariilor. Conform estimărilor MF, impactul bugetar al acestei măsuri este nesemnificativ;

• Revizuirea sistemului de acordare a deducerilor personale pentru contribuabilii care realizează venituri din salarii, impactul acestei măsuri fiind estimat de MF la -2,5 mld. lei asupra veniturilor bugetare din anul 2023. CF apreciază impactul bugetar estimat de MF pentru această măsură drept plauzibil;

• Stabilirea venitului impozabil la nivelul venitului brut pentru veniturile din cedarea folosinței bunurilor, altele decât veniturile din arendă și din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală. Conform estimărilor MF, această măsură va exercita un impact bugetar începând cu anul 2024;

• Modificarea tranșelor de venit ale baremului de impunere utilizat pentru determinarea impozitului pe veniturile obținute din jocuri de noroc. MF a estimat că această măsură va avea un impact de +0,2 mld. lei asupra veniturilor bugetare din anul 2022, respectiv de +0,5 mld. lei asupra veniturilor bugetare din anul 2023. CF apreciază impactul bugetar estimat de MF pentru această măsură drept plauzibil;

• Modificarea cotelor de impunere aplicabile la valoarea tranzacției pentru transferul dreptului de proprietate asupra construcțiilor și terenurilor, precum și eliminarea plafonului neimpozabil de 450.000 lei, reprezentând deducerea din valoarea tranzacției la stabilirea venitului impozabil. Conform estimărilor MF, impactul acestor măsuri va fi de +0,6 mld. lei asupra veniturilor bugetare din anul 2023. CF apreciază impactul bugetar estimat de MF pentru această măsură drept plauzibil;

• Modificarea plafoanelor aplicabile bazei anuale de calcul al CAS și CASS, în cazul persoanelor care realizează venituri din activități independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuală și/sau alte categorii de venituri. Aceste măsuri se vor aplica începând cu veniturile aferente anului 2023, generând un impact bugetar începând cu anul 2024;

• Excluderea, începând cu data de 1 ianuarie 2023, din sfera de aplicare a facilității cotei reduse de TVA de 9%, a băuturilor nealcoolice care conțin adaos de zahăr sau alți îndulcitori sau aromatizate. Conform estimărilor MF, impactul acestei măsuri va fi de +0,8 mld. lei asupra veniturilor bugetare din anul 2023. CF apreciază impactul bugetar estimat de MF pentru această măsură drept plauzibil;

• Aplicarea, începând cu data de 1 ianuarie 2023, a cotei reduse de TVA de 9%, atât pentru livrarea de alimente destinate consumului uman și animal, cât și pentru serviciile de restaurant și de catering și pentru activitățile de cazare hotelieră. MF a estimat că această măsură va avea un impact de +0,6 mld. lei asupra veniturilor bugetare din anul 2023. CF apreciază impactul bugetar estimat de MF pentru această măsură drept plauzibil;

• Restrângerea, începând cu data de 1 ianuarie 2023, a sferei de aplicare a cotei reduse de TVA de 5% pentru livrarea de locuințe către persoane fizice, în sensul în care acestea să beneficieze de facilitate o singură dată pentru o singură locuință a cărei valoare nu depășește 600.000 lei, exclusiv TVA. Conform estimărilor MF, impactul acestei măsuri va fi de +0,6 mld. lei asupra veniturilor bugetare din anul 2023. CF apreciază impactul bugetar estimat de MF pentru această măsură drept plauzibil;

• Instituirea unui nou calendar privind nivelul accizelor la produsele supuse regimului accizelor armonizate cu un impact estimat de MF de +0,5 mld. lei asupra veniturilor bugetare din anul 2022, respectiv de +1,1 mld. lei asupra veniturilor bugetare din anul 2023. CF apreciază impactul bugetar estimat de MF pentru această măsură drept plauzibil;

• Majorarea nivelului accizelor pentru alcool și băuturi alcoolice începând cu 1 august 2022, cu un impact estimat de MF de +0,03 mld. lei asupra veniturilor bugetare din anul 2022, respectiv de +0,08 mld. lei asupra veniturilor bugetare din anul 2023; CF apreciază impactul bugetar estimat de MF pentru această măsură drept plauzibil;

• Stabilirea unui nou mod de calcul al valorii impozabile pentru clădirile rezidențiale/nerezidențiale și introducerea unor reguli suplimentare privind determinarea impozitului pe clădiri. MF a estimat că aceste măsuri vor avea un impact de +3,9 mld. lei asupra veniturilor bugetare din anul 2023, fără date de fundamentare;

• Abrogarea, începând cu data de 1 ianuarie 2023, a Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activități, cu un impact estimat de MF de +0,2 mld. lei asupra veniturilor bugetare din anul 2023. CF apreciază impactul bugetar estimat de MF pentru această măsură drept plauzibil;

Aprecieri ale Consiliului Fiscal privind impactul bugetar total al propunerii

Pachetul de măsuri propuse în proiectul de Ordonanță a Guvernului pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal are un impact bugetar evaluat în Nota de fundamentare atașată proiectului de Ordonanță la 1,2 mld. lei în anul 2022, 10,6 mld. lei în anul 2023 și 13,5 mld. lei/medie anuală în perioada 2024-2026. În cazul cvasi-totalității măsurilor analizate, CF apreciază drept plauzibilă estimarea de impact bugetar a MF în condițiile cadrului macroeconomic proiectat. O excepție notabilă este reprezentată însă de modificarea modalității de calcul a impozitului pe clădiri, în cazul căreia CF nu se poate pronunța asupra plauzibilității impactului bugetar din cauza indisponibilității datelor. Trebuie punctat că această măsură este prevăzută a avea un impact bugetar important, respectiv circa 3,9 mld. lei pe an.

:: Opinia

Cuvinte cheie: , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti