Secţiuni » Arii de practică » Litigation » Drept penal
Drept penal
DezbateriCărţiProfesionişti

Aspecte tehnice şi organizatorice privind funcţionarea sistemului informatic de monitorizare electronică
17.08.2022 | JURIDICE.ro

Secţiuni: Cyberlaw, Drept penal, Monitorul Oficial al României, Procedură penală, Proiecte legislative, Selected
JURIDICE - In Law We Trust

În Monitorul Oficial, Partea I nr. 809 din 17 august 2022 a fost publicată Hotărârea nr. 1025/2022 pentru stabilirea aspectelor tehnice și organizatorice privind funcționarea în sistem-pilot, precum și a celor privind operaționalizarea Sistemului informatic de monitorizare electronică.

Intrare în vigoare: 17 august 2022

***

Miercuri, 10 august 2022, Guvernul României a adoptat HG pentru stabilirea aspectelor tehnice şi organizatorice privind funcţionarea în sistem pilot, precum şi a celor privind operaţionalizarea Sistemului informatic de monitorizare electronică.

Prezenta HG reglementează aspectele tehnice şi organizatorice privind funcţionarea în sistem pilot, cele privind operaționalizarea Sistemului informatic de monitorizare electronică (SIME), precum și condițiile în care se poate dispune, potrivit legii, obligarea persoanei de a purta un dispozitiv electronic de supraveghere.

Conform Legii nr. 146/2021, monitorizarea electronică se va aplica, în primă fază, în sistem pilot, începând cu data de 1 octombrie 2022, până cel mai târziu la data de 31 decembrie 2025, pe durata aplicării:
– ordinului de protecție provizoriu și a ordinului de protecție;
– ordinului european de protecție , în cazul în care România este stat emitent.

Principalele măsuri aprobate vizează:

I. Stabilirea aspectelor tehnice privind funcționarea în sistem pilot a SIME, respectiv:
– modalitatea de funcționare a SIME;
– dezvoltarea SIME, astfel încât să permită afișarea în sistemul informatic geografic din cadrul Sistemului Național Unic pentru Apeluri de Urgență (SNUAU 112) a datelor de localizare aferente dispozitivului electronic de supraveghere purtat de persoana supravegheată, respectiv ale celui purtat de persoana protejată, în momentul declanșării alertei;
– capacitatea SIME de a permite încărcarea și utilizarea aceleiași hărți utilizate în sistemul informatic geografic din cadrul SNUAU 112, gestionat de Serviciul de Telecomunicații Speciale;

II. Stabilirea aspectelor organizatorice privind funcționarea în sistem pilot a SIME, precum și a celor privind operaționalizarea SIME, respectiv:
– monitorizarea electronică se aplică etapizat, în trei perioade;
– modalitatea de achiziționare a dispozitivelor electronice de supraveghere și de distribuire a acestora;
– suplimentarea numărului maxim de posturi la nivelul Poliției Române, etapizat, cu 497 de posturi de ofițeri de poliție și 5637 de posturi de agenți de poliție, astfel încât să poată fi asigurat personal propriu specializat, selecţionat, pregătit şi instruit pentru executarea atribuţiilor de supraveghere, tehnice, respectiv de intervenție în situația generării unei alerte în cadrul SIME;
– modalitatea în care se realizează montarea și verificarea dispozitivelor electronice de supraveghere;
– procedura de urmat în cazul în care persoana supravegheată/persoana protejată părăsește teritoriul României.

III. Stabilirea unor aspecte privind dispunerea obligației persoanei de a purta un dispozitiv electronic de supraveghere, în condițiile legii, pe perioada funcționării în sistem pilot a SIME, respectiv:
– la primirea ordinului de protecție sau la emiterea ordinului de protecție provizoriu, organul de supraveghere, respectiv polițiștii aflați în exercitarea atribuțiilor de serviciu, după caz, verifică posibilitatea realizării monitorizării electronice prin raportare la capacităţile de monitorizare electronică şi limitările tehnologice ale utilizării SIME, comunicate prin informările Comitetului tehnic, precum și la încadrarea în lista unităților administrativ teritoriale în care este operaționalizată monitorizarea în sistemul pilot;
– în cazul în care monitorizarea electronică nu poate fi realizată, organul de supraveghere și/sau polițiștii aflați în exercitarea atribuțiilor de serviciu, după caz, are/au obligaţia de a întocmi un proces–verbal și de a informa despre aceasta organul judiciar competent, pentru a dispune cu privire la modificarea conţinutului sau înlăturarea acestei măsuri.

IV. Stabilirea în sfera ilicitului contravențional a următoarelor fapte săvârșite de persoana supravegheată:
– de a nu respecta obligația de a informa, în prealabil, organul de supraveghere cu privire la data/momentul părăsirii a țării;
– de a nu respecta obligația de a contacta și informa, de îndată, la revenirea în țară, organul de supraveghere în vederea stabilirii de către acesta a unității de poliție la care persoana supravegheată este obligată să se prezinte în cel mai scurt timp în vederea montării dispozitivului electronic de supraveghere.

:: Proiectul
:: Nota de fundamentare

Cuvinte cheie: , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti