Secţiuni » Arii de practică » Business » Cyberlaw
Cyberlaw
CărţiProfesionişti

CJUE. C-129/21, Proximus. Trimitere preliminară. Prelucrarea datelor personale și protejarea confidențialității în sectorul comunicațiilor electronice. Directiva 2002/58/CE. Liste publice de abonați și servicii de informații telefonice. Consimțământul abonatului. Regulamentul (UE) 2016/679. Dreptul de a fi uitat. Jud. dr. Octavia Spineanu-Matei, membru al completului de judecată


31.10.2022 | JURIDICE.ro
Secţiuni: Afaceri transfrontaliere, CJUE, Cyberlaw, Data protection, Dreptul Uniunii Europene, Selected, Telecom
JURIDICE - In Law We Trust

Jud. dr. Octavia Spineanu-Matei, judecătorul român la Curtea de Justiție a Uniunii Europene, a fost membru al completului de judecată.

Cererea de decizie preliminară privește interpretarea articolului 12 alineatul (2) coroborat cu articolul 2 al doilea paragraf litera (f) din Directiva 2002/58/[1], precum și a articolului 5 alineatul (2) și a articolelor 17, 24 și 95 din Regulamentul (UE) 2016/679[2] (Regulamentul general pentru protecția datelor – „RGPD”), fiind formulată de Curtea de Apel din Bruxelles, în cadrul unui litigiu între Proximus NV, societate de drept public belgian, pe de o parte, și Autoritatea pentru Protecția Datelor din Belgia („APD”), pe de altă parte, în legătură cu decizia prin care Camera de soluționare a litigiilor a APD a impus Proximus măsuri corective și i-a aplicat o amendă de 20 000 de euro pentru încălcarea mai multor dispoziții din RGPD.

Proximus, un furnizor de servicii de telecomunicații, furnizează liste de abonați telefonici și servicii de informații telefonice accesibile publicului. Datele de contact ale acestor abonați sunt comunicate în mod regulat societății Proximus de către operatori, cu excepția celor ale abonaților care și-au exprimat dorința de a nu figura în listele de abonați editate de Proximus. Autorul plângerii este un abonat al operatorului de servicii de telefonie Telenet care transmite datele de contact ale abonaților săi furnizorilor de liste de abonați, printre care și Proximus.

La 13 ianuarie 2019, acest abonat a solicitat Proximus să nu includă datele sale de contact în listele de abonați editate de Proximus sau de terți. În urma acestei cereri, Proximus a modificat statutul acestui abonat în sistemul său informatic, pentru ca datele sale de contact să nu mai fie făcute publice. La 31 ianuarie 2019, Proximus a primit de la Telenet o actualizare periodică a datelor abonaților săi. Această actualizare conținea date noi ale abonatului în cauză, care nu erau indicate ca fiind confidențiale. Aceste informații au făcut obiectul unei prelucrări automate de către Proximus și au fost înregistrate astfel încât figurau din nou în listele de abonați ale acesteia din urmă.

După ce a constatat că numărul său de telefon fusese publicat în listele de abonați ale Proximus și ale unor terți, abonatul în cauză a solicitat din nou societății Proximus să nu includă datele sale în liste și a depus o plângere la APD, pentru motivul că, în pofida solicitării lui ca datele sale de contact să nu fie incluse în listele de abonați, numărul său de telefon apărea totuși în unele dintre aceste liste. Camera de soluționare a litigiilor a APD a adoptat o decizie prin care a impus Proximus măsuri corective și i-a aplicat o amendă în cuantum de 20 000 de euro pentru încălcarea printre altele a articolului 6 din RGPD coroborat cu articolul 7 din acest regulament și a articolului 5 alineatul (2) din regulamentul menționat coroborat cu articolul 24 din acesta. Proximus a introdus o acțiune împotriva acestei decizii la instanța de trimitere care a adresat Curții mai multe întrebări preliminare cu privire la interpretarea Directivei 2002/58 și a Regulamentului general privind protecția datelor în special a noțiunii de consimțimânt și a întinderii dreptului la uitare.

Pentru a răspunde întrebărilor instanței de trimitere, Curtea a amintit că Directiva 2002/58, potrivit articolului 1 alineatul (1) din aceasta, prevede printre altele armonizarea dispozițiilor naționale necesare în vederea asigurării unui nivel echivalent de protecție a drepturilor și a libertăților fundamentale, mai ales a dreptului la confidențialitate și la respectarea vieții private, în domeniul prelucrării de date cu caracter personal în sectorul comunicațiilor electronice. Din articolul 12 alineatul (1) din directiva menționată, precum și din considerentul (38) al acesteia reiese că abonații, înainte de a fi înscriși în listele publice de abonați, sunt informați cu privire la scopurile pentru care sunt întocmite acestea și cu privire la orice utilizare specială care le poate fi dată, în special prin intermediul funcțiilor de căutare existente în software-ul versiunilor electronice ale listelor de abonați. O astfel de informare prealabilă permite abonatului în cauză să își dea consimțământul la publicarea, în liste publice de abonați, a unor date cu caracter personal care îl privesc, un astfel de consimțământ fiind necesar în scopul unei astfel de publicări. Cerința obținerii consimțământului abonatului în cauză este confirmată la articolul 12 alineatul (3) din Directiva 2002/58, potrivit căruia statele membre pot solicita „să fie obligatorie obținerea acordului abonatului” pentru orice alt scop al unei liste publice decât căutarea datelor de contact ale persoanelor în funcție de nume.

De asemenea, Curtea a observat că în temeiul articolului 12 alineatul (2) a doua teză din Directiva 2002/58, abonații trebuie să aibă printre altele posibilitatea de a obține retragerea din listele de abonați publice a datelor cu caracter personal care îi privesc, cererea unui abonat de ștergere a datelor sale cu caracter personal din liste de abonați putând fi considerată o recurgere la „dreptul la ștergerea” lor, în sensul articolului 17 din RGPD.

Prin urmare, prin hotărârea pronunțată la data de 27 octombrie 2022[3], Curtea a interpretat articolul 12 alineatul (2) din Directiva 2002/58, coroborat cu articolul 2 al doilea paragraf litera (f) din această directivă și cu articolul 95 din Regulamentul general privind protecția datelor în sensul că „consimțământul”, potrivit articolului 4 punctul 11 din acest regulament, al abonatului unui operator de servicii de telefonie este necesar pentru ca datele cu caracter personal ale acestui abonat să figureze în listele de abonați și serviciile de informații telefonice accesibile publicului, publicate de alți furnizori decât acest operator, acest consimțământ putând fi totuși dat fie operatorului menționat, fie unuia dintre acești furnizori.

Prin aceeași hotărâre, articolul 17 din Regulamentul general privind protecția datelor a fost interpretat în sensul că cererea unui abonat prin care se solicită retragerea datelor sale cu caracter personal din listele de abonați, precum și din serviciile de informații telefonice constituie o recurgere la „dreptul la ștergerea” lor, în sensul acestui articol.

În continuare, Curtea a statuat că articolul 5 alineatul (2) și articolul 24 din regulamentul menționat trebuie interpretate în sensul că o autoritate națională de supraveghere poate impune ca furnizorul de liste de abonați și de servicii de informații telefonice accesibile publicului să ia, în calitate de operator, măsurile tehnice și organizatorice adecvate pentru a informa operatorii terți, și anume operatorul de servicii de telefonie care i-a comunicat datele cu caracter personal ale abonatului său, precum și ceilalți furnizori de liste de abonați și de servicii de informații telefonice accesibile publicului cărora le a furnizat astfel de date, cu privire la retragerea consimțământului abonatului respectiv.

Potrivit hotărârii Curții, articolul 17 alineatul (2) din Regulamentul general privind protecția datelor a fost interpretat în sensul că nu se opune ca o autoritate națională de supraveghere să impună unui furnizor de liste de abonați telefonici și de servicii de informații telefonice accesibile publicului, căruia abonatul unui operator de servicii de telefonie i-a solicitat să nu mai publice datele cu caracter personal care îl privesc, să ia „măsuri rezonabile”, în sensul acestei dispoziții, pentru a informa furnizorii de motoare de căutare cu privire la această cerere de ștergere a datelor.


[1] Directiva 2002/58/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 12 iulie 2002 privind prelucrarea datelor personale și protejarea confidențialității în sectorul comunicațiilor publice (Directiva asupra confidențialității și comunicațiilor electronice) (JO 2002, L 201, p. 37, Ediție specială, 13/vol. 36, p. 63), astfel cum a fost modificată prin Directiva 2009/136/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 25 noiembrie 2009 (JO 2009, L 337, p. 11).
[2] Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor) (JO 2016, L 119, p. 1).
[3] Hotărârea integrală, în limba de procedură, care a fost limba neerlandeză, dar și traducerea în limba română pot fi accesate aici.


Cuvinte cheie: , , , , , , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

Autori JURIDICE.ro
Juristi
JURIDICE pentru studenti
JURIDICE NEXT









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

↑  Înapoi în partea de sus a paginii  ↑

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti