Secţiuni » Arii de practică » Business » Fiscalitate
Fiscalitate
DezbateriCărţiProfesionişti
 1 comentariu

Fondul de Tranziție Energetică: musai, dar nu se poate


11.11.2022 | Luisiana DOBRINESCU, Filip IANA
Secţiuni: Energie, Fiscalitate, Opinii, Selected
JURIDICE - In Law We Trust
Luisiana Dobrinescu

Luisiana Dobrinescu

Filip Iana

Filip Iana

De mai bine de o lună de zile empatizăm fără folos cu clienții noștri străini, traderi de energie electrică pe piața românească, ale căror licențe stau să le fie suspendate joi, 10 noiembrie 2022. Acesta este termenul limită pentru depunerea la organele fiscale competente (nu este clar în funcție de ce criterii, competente) a declarației pe proprie răspundere privind modalitatea de plată a contribuției la acest fond și a garanției de 1 milion euro.

Prin OUG nr. 27/2022[1] completată prin OUG nr. 119/2022, s-au instituit o serie de măsuri destinate să diminueze impactul prețului energiei electrice, asupra clienților finali. Pe lângă prețuri finale plafonate și măsuri de compensare, cele două acte normative instituie obligația  producătorilor de energie electrică, a entităților agregate de producere a energiei electrice, a traderilor, furnizorilor care desfășoară activitatea de trading și a agregatorilor care tranzacționează cantități de energie electrică și/sau gaze naturale pe piața angro, ca începând cu data de 1 septembrie 2022, să plătească o contribuție la Fondul de Tranziție Energetică.

Formularul 100 a fost recent actualizat[2] prin includerea acestei contribuții, motiv pentru care contribuabilii români se pot conforma noilor obligații – o rezervă o avem cu privire la modalitatea de calcul a acestei contribuții, însă nu acesta este motivul și obiectul articolului de față.

Problema vine din partea operatorilor de tipul celor mai sus enumerați, nerezidenți. Aceștia sunt deopotrivă obligați la declararea și calculul și plata contribuției, însă pentru ca toate acestea să fie posibile, trebuie mai întâi să se înregistreze fiscal – a se vedea pct. 3 din Procedura prevăzută de OPANAF 1636/2022[3]. Și de aici începe epopeea.

Parcurgerea acestei etape este însă imposibil de realizat, având în vedere că declarația 015 (anexa nr. 3 din OPANAF 1699/2022) NU este actualizată. În secțiunea ”transparență decizională” de pe site-ul ANAF[4] se poate identifica un proiect de ordin din 12 octombrie 2022 pentru modificarea OPANAF nr. 1699/2021 pentru aprobarea formularelor de înregistrare fiscală a contribuabililor şi a tipurilor de obligaţii fiscale care formează vectorul fiscal.

Acest proiect de ordin încă nu a fost aprobat, deși necesitatea înregistrării fiscale a nerezidenților traderi pe piața de energie este urgentă (urgența fiind impusă de Procedura prevăzută de OPANAF 1843/2022).

În al doilea rând, traderii nerezidenți au obligația de a constitui potrivit art. IV alin. (5) din OUG nr. 119/2022, o garanție sub formă de scrisoare de garanție bancară sau cash colateral, în cuantum de 1 milion Euro, echivalent în lei. Această garanție trebuie constituită în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a OPANAF 1843/2022 (intrat în vigoare pe 25 octombrie 2022). În cazul nerezidenților care optează pentru îndeplinirea obligațiilor prin reprezentant fiscal, dovada constituirii garanției trebuie depusă la momentul cererii de desemnare a reprezentantului fiscal.. Niciun act normativ, circulară sau reprezentant ANAF nu indică vreun cont de trezorerie care să poată fi utilizat în vederea constituirii garanției.

În al treilea rând, legislația ne impune completarea unei declarații pe propria răspundere privind modalitatea de plată a contribuţiei la Fondul de Tranziţie Energetică, însă nu indică modalitățile de plată pentru care entitățile relevante pot opta.

Am lăsat la sfârșit partea cea mai frumoasă.

Conform pct. 2 alin. (3) din Procedura prevăzută în OPANAF 1636/2022, organul fiscal competent pentru gestionarea obligațiilor fiscale privind contribuţia la Fondul de Tranziţie Energetică este organul fiscal în a cărui evidenţă fiscală este înregistrat reprezentantul fiscal. Cum actul normativ nu menționează că acest organ fiscal trebuie să fie și competent material în administrarea reprezentantului fiscal, am remarcat la nivelul administrațiilor fiscale din București patru interpretări:

(i) Competent este organul fiscal în al cărei rază își are sediul reprezentantul fiscal, indiferent în a cui administrare sunt aceștia (ex. administrația contribuabililor mijlocii sau a contribuabililor mari);

(ii) Competentă este Administrația sectorului 3 a Finanțelor publice (prin tragere la sorți, probabil);

(iii) Competentă este Administrația contribuabililor nerezidenți (cel mai probabil pentru contribuabilii nerezidenți care doresc să se înregistreze direct și nu prin reprezentant fiscal) sau

(iv) Competent este organul fiscal în a cărui administrare se află reprezentantul fiscal în scopuri de TVA al contribuabilului nerezident.

Partea bună din toată această epopee este că luând cu asalt liniile telefonice ale administrațiilor fiscale și ale departamentelor de asistență contribuabili, am întâlnit persoane cu un foarte mare simț al umorului.

Nota bene: sancțiunea pentru neîndeplinirea obligațiilor mai sus menționate constă în suspendarea licenței de operator pe piața de energie. Un fleac!


[1] A se vedea Ordonanţa de urgenţă nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei
[2] A se vedea Ordinul nr. 1635/2022 privind modificarea şi completarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor şi taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reţinere la sursă
[3] A se vedea Ordinul nr. 1636/2022 pentru aprobarea Procedurii şi a condiţiilor de înregistrare a reprezentanţilor persoanelor nerezidente care sunt obligate să calculeze, să declare şi să plătească contribuţia la Fondul de Tranziţie Energetică, precum şi pentru stabilirea unor competenţe de administrare
[4] A se accesa: shorturl.at/cCERY


Av. drd. Luisiana Dobrinescu, Managing Partner DOBRINESCU DOBREV
Av. Filip Iana, DOBRINESCU DOBREV

Cuvinte cheie: , , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Ne bucurăm să aducem gândurile dumneavoastră la cunoştinţa comunităţii juridice şi publicului larg. Apreciem generozitatea dumneavoastră de a împărtăşi idei valoroase. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord, publicarea pe JURIDICE.ro nu semnifică asumarea de către noi a mesajului transmis de autor. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteţi ciţi aici. Pentru a publica pe JURIDICE.ro vă rugăm să luaţi în considerare Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

Autori JURIDICE.ro
Juristi
JURIDICE pentru studenti
JURIDICE NEXT









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

1 Comment
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

↑  Înapoi în partea de sus a paginii  ↑
Secţiuni          Noutăţi     Interviuri     Comunicate profesionişti        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie         Arii de practică          Note de studiu     Studii
 
© 2003-2023 J JURIDICE.ro