Secţiuni » Arii de practică » Business » Fiscalitate
Fiscalitate
DezbateriCărţiProfesionişti

Vești bune privind Ordonanţa Guvernului nr. 16/2022
17.11.2022 | Cristina BĂLUȚĂ

Secţiuni: Articole, Business, Fiscalitate, Opinii, Selected
JURIDICE - In Law We Trust
Cristina Băluță

Cristina Băluță

Ieri, 16 noiembrie 2022, Comisiile desemnate pentru examinarea pe fond a Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 16/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative şi alte măsuri financiar-fiscale, respectiv Comisia pentru buget, finanțe și bănci și Comisia pentru muncă şi protecție socială au înaintat Camerei Deputaților raportul comun de adoptare a proiectului de lege cu amendamente.

Amendamentele propuse clarifică unele dintre cele mai controversate subiecte ale Ordonanței.

1. Impozitul pe venitul microîntreprinderilor
a) Pentru veniturile realizate în 2022, plafonul de încadrare ca microîntreprindere ramâne 1.000.0000 euro. Începând cu veniturile anului 2023, plafonul este de 500.000 euro. La articolul IX al OG nr. 16, pct. e), se adaugă și pct. 4 “e) prevederile pct. 4, 30, 43, 48, 49, 51-53, 71, 73-75, 81, 83-86 se aplică începând cu veniturile aferente anului 2023”.
b) Se exclude din categoria veniturilor din consultanță codul CAEN 6920 “Activități de contabilitate și audit financiar; consultanță în domeniul fiscal”.

Consideram oportun și un amendament în ceea ce privește ponderea de 20% a veniturilor din consultanță și/sau management, în sensul analizării acesteia începând tot cu veniturile anului 2023. Un astfel de amendament ar fi fost justificat de aceeași motivare oferită în susținerea aplicării plafonul de 500.000 de euro din 2023. Însă, nu există nicio propunere în acest sens.

2. Impozitul pe dividende. Se clarifică faptul că impozitul de 5% aplicat dividendelelor interimare distribuite în 2022, nu se va recalcula la 8%. Se introduce un nou articol VI1: “În cazul dividendelor distribuite în baza situațiilor financiare interimare întocmite în cursul anului 2022, cota de impozit pe dividende este de 5%, fără recalcularea impozitului pe dividendele respective, după regularizarea acestora pe baza situațiilor financiare.

3. Contribuția de asigurări sociale (CAS) datorată pentru venituri din activități independente și venituri din drepturi de proprietate intelectuală. Se menționează că noile plafoane ale bazei de impozitare CAS se aplică începând cu veniturile anului 2023, practic CAS-ul majorat se va datora în 2024.

4. Contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS) pentru veniturile prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. b)-h), venituri de tipul celor din activități independente, dividende, chirii etc. Similar punctului anterior, noile plafoane ale bazei de impozitare CASS se aplică începând cu veniturile anului 2023.

5. Obligația deținerii POS. Așa cum era firesc, se conexează obligația deținerii POS de efectuarea încasărilor în numerar. Totodată, se aliniază art.3 (care în Ordonanță menționează un plafon în legătură cu cifra de afaceri) cu art.31 (care menționează un plafon în legătură cu încasările). Textul (parțial) al Articolul VII modificat: “Persoanele juridice care desfășoară activități de comerț cu amănuntul și cu ridicata, așa cum acestea sunt definite de Ordonanța Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și cele care desfășoară activități de prestări de servicii, care realizează în cursul unui an încasări în numerar cu o valoare mai mare de 50.000 lei, au obligația să accepte ca mijloc de plată cardurile de debit, de credit sau preplătite, prin intermediul unui terminal POS și/sau al altor soluții moderne de acceptare, inclusiv aplicații ce facilitează acceptarea plăților electronice”.

Prin aceasta, se corectează și situația din ultimii 4 ani, instituită prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 193/2002 conform căreia, societăți care deși nu înregistrau încasări în numerar, au avut obligația deținerii POS, în condițiile depășirii unei cifre de afaceri anuală de 50.000 euro. Un astfel de exemplu este cel al birourilor de avocatură.

Alte amendamente vizează impozitarea companiilor din domeniul HORECA; impozitarea veniturilor obținute ca urmare a participării la jocurile de noroc; modificări ale punctului 53 din Ordonanță; modificări privind impozitele și taxele locale (inclusiv amânarea anumitor prevederi până in 2025).

Expert contabil Cristina Băluță, consultant fiscal

Cuvinte cheie: , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

Autori JURIDICE.ro
Juristi
JURIDICE pentru studenti
JURIDICE NEXT









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

↑  Înapoi în partea de sus a paginii  ↑

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti