Secţiuni » Arii de practică » Business » Energie
Energie
CărţiProfesionişti

OUG pentru plafonarea prețului la energie electrică
23.11.2022 | JURIDICE.ro

Secţiuni: Energie, Proiecte legislative
JURIDICE - In Law We Trust

Miercuri, 23 noiembrie 2022, Camera Deputaților a adoptat proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 119/2022 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei (PL-x 551/2022).

Prin prezentul act administrativ, se propun următoarele:
– prelungirea perioadei de aplicabilitate a prevederilor Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 27/2022 până la data de 31 august 2023;
– modificarea limitelor de consum al clienților casnici care vor beneficia de prevederile prezentei ordonanțe;
– modificări la nivelul consumatorilor non-casnici care vor beneficia de prevederile prezentei ordonanțe in domeniul energiei electrice, noii beneficiari fiind IMM-urile, agenții economici din domeniul industriei alimentare şi instituții publice pentru care se va compensa 85% din consumul mediu lunar realizat în anul 2021 – precum și spitalele publice și private, instituțiile de învățământ publice şi private, creşele și furnizorii publici de servicii sociale publici și privați – pentru care se plafonează şi compensează consumul integral;
– includerea de prevederi privind obligațiile de îndeplinit de către viitorii beneficiari în vederea participării la schema de sprijin;
– stabilirea de noi valori pentru componentele de furnizare energie electrică şi gaze naturale;
– stabilirea unor noi valori pentru prețul gazelor naturale pe care producătorii le vând către furnizorii producătorilor de energie termică sau direct producătorii de energie termică, după caz, numai pentru cantitatea de gaze naturale utilizată la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice destinate consumului populaţiei;
– modificarea prevederilor art. 14 în vederea recuperării mai rapide a costurilor înregistrate de transportatorii și distribuitorii de energie electrică și gaze naturale în vederea asigurării consumului propriu tehnologic şi consumului tehnologic prin intermediul tarifelor reglementate de distribuție și transport;
– pentru producătorii de energie electrică se instituie, pe o perioadă limitată, o contribuție, care înlocuieşte actuala impozitare cu 80% a veniturilor suplimentare. Astfel, în perioada 01.09.2022-31.08.2023, contribuția la Fondul de tranziție energetică datorată este aplicată veniturilor suplimentare;
– se datorează o contribuție la Fondul de Tranziție Energetică pentru veniturile suplimentare realizate de către alte categorii, cum ar fi: entitățile agregate de producere a energiei electrice, traderii, furnizorii şi agregatorii care tranzacționează cantităţi de energie electrică pe piața angro;
– se reglementează faptul că persoana nerezidentă care desfăşoară tranzacții pe piața de energie din România şi care se supune prevederilor prezentei ordonanțe este obligată, ca direct sau prin desemnarea unui reprezentant, să îndeplinească obligația de calcul, declarare și plată a contribuției la Fondul de Tranziție Energetică. Reprezentantul persoanei nerezidente trebuie să aibă domiciliul/sediul în România şi să răspundă solidar cu persoana nerezidentă pentru declararea şi plata contribuţiei la Fondul de Tranziție Energetică. Această contribuție la Fondul de Tranziție Energetică excede domeniului de aplicare a convențiilor de evitare a dublei impuneri încheiată de România cu un alt stat. Se instituie obligația ca persoana nerezidentă care desfășoară tranzacții pe piaţa de energie din România să constituie garanţie sub formă de scrisoare de garanţie bancară sau cash colateral, în cuantum de 1 milion Euro. Se creează cadrul legal potrivit căruia nerespectarea obligațiilor instituite persoanelor nerezidente prin prezenta ordonanță atrage de drept suspendarea dreptului de operare pe piețele din România;
– se instituie ca această contribuție la Fondul de Tranziție Energetică să se datoreze şi pentru orice tip de tranzacții de vânzare de energie electrică, la export sau livrare intracomunitară, de pe teritoriul României;
– efectuarea unor modificări la nivelul Legii nr. 123/2012 cu privire la aplicabilitatea unor prevederi aferente art 177, alin. (315) alin. (316) şi (317);
– prevederi privind obligația producătorilor de a elabora și aproba în AGA strategii de valorificare a producției de energie electrică;
– stabilirea unui nivel maxim al prețului mediu ponderat al energiei electrice, la care ANRE calculează sumele de decontat de la Bugetul de Stat pentru furnizorii de energie electrică;
– stabilirea de obligații pentru producătorii de energie electrică privind dreptul de a vinde, prin contracte bilaterale negociate direct, energia electrică din producția proprie doar doar furnizorilor de energie electrică care au în portofoliu clienți finali, destinată exclusiv pentru consumul acestora, distribuitorilor de energie electrică, operatorului national de sistem Compania Națională de Transport Energie Electrica Transelectrica S.A., precum și consumatorilor care au beneficiat de prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 81/2019 pentru modificarea_și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 115/2011 privind stabilirea cadrului instituțional și autorizarea Guvernului, prin Ministerul Finanțelor, de a scoate la licitaţie certificatele de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la nivelul Uniunii Europene, precum şi pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind sprijinirea întreprinderilor din sectoarele și subsectoarele expuse unui risc important de relocare ca urmare a transferului costului emisiilor de gaze cu efect de seră în prețul energiei electrice;
– stabilirea modului de calcul a contribuției la Fondul de tranziție energetică pentru pentru orice tip de tranzacții de vânzare de energie electrică la export sau livrare intracomunitară de pe teritoriul României efectuate de persoanele prevăzute la art. 15 alin. (1);
– interzicerea ofertării spre vânzare a unor cantități de energie electrică pentru care nu există cantități achiziționate în cazul operațiunilor de trading;
– completarea art. 28 alin. (2) și art. 57 alin. (61) din Legea 123/2012 cu prevederi privind obligativitatea ANRE privind emiterea de reglementări in vederea aplicării corecte a celor două articole de lege si monitorizarea respectării acestora.

Proiectul va fi trimis spre promulgare la Președintele României, Camera Deputaților fiind forul decizional în acest caz.

Cuvinte cheie: , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

Autori JURIDICE.ro
Juristi
JURIDICE pentru studenti
JURIDICE NEXT









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

↑  Înapoi în partea de sus a paginii  ↑

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti