Secţiuni » Arii de practică » Business » Afaceri transfrontaliere
Afaceri transfrontaliere
CărţiProfesionişti

CJUE. C-632/20 P | Spania/Comisia. Curtea anulează decizia Comisiei prin care s-a admis participarea Kosovo la Organismul Autorităților Europene de Reglementare în Domeniul Comunicațiilor Electronice


17.01.2023 | JURIDICE.ro
Secţiuni: Afaceri transfrontaliere, CJUE, Dreptul Uniunii Europene
JURIDICE - In Law We Trust

Totuși, această anulare nu are legătură cu faptul că Kosovo nu este recunoscut ca stat suveran de Uniune și de mai multe state membre

Organismul Autorităților Europene de Reglementare în Domeniul Comunicațiilor Electronice (OAREC), constituit din Consiliul autorităților de reglementare, și Oficiul său au fost create în 2009[1]. Dezvoltarea pieței interne a rețelelor și a serviciilor de comunicații electronice, precum și mai buna sa funcționare constituie sarcinile principale ale OAREC. Acesta trebuie să asigure de asemenea o aplicare coerentă a cadrului de reglementare al Uniunii în acest domeniu. OAREC are și un rol de forum pentru cooperarea dintre autoritățile naționale de reglementare („ANR-uri”), precum și dintre ANR-uri și Comisie.

Între 2001 și 2015, Uniunea a semnat acorduri de stabilizare și de asociere cu șase țări din Balcanii de Vest, printre care Kosovo, candidat potențial la aderarea la Uniune. Începând din 2018, Comisia a întreprins acțiuni în vederea dezvoltării societății digitale și a alinierii legislației acestor țări la legislația Uniunii. Una dintre aceste acțiuni consta în integrarea Balcanilor de Vest în cadrul organelor de reglementare sau în grupurile de experți existente, precum OAREC.

În martie 2019, Comisia a adoptat șase decizii privind participarea ANR-urilor acestor țări la OAREC. Ea a admis printre altele participarea ANR-ului din Kosovo la Consiliul autorităților de reglementare și la grupurile de lucru ale OAREC, precum și la Consiliul de administrație și la Oficiul OAREC.

În iunie 2019, Spania a introdus la Tribunalul Uniunii Europene o acțiune în anularea acestei decizii[2]. Această acțiune a fost respinsă prin Hotărârea din 23 septembrie 2020, Spania/Comisia (T-370/19). Spania a formulat recurs împotriva acestei hotărâri în noiembrie 2020.

Spania susținuse în fața Tribunalului că decizia Comisiei încalcă dispoziția actualului regulament referitor la OAREC[3] în ceea ce privește cooperarea acestuia cu organisme ale Uniunii, cu țări terțe și cu organizații internaționale, întrucât Kosovo nu ar fi o „țară terță” în sensul acestei dispoziții.

Tribunalul a statuat că noțiunea de „țară terță” în sensul dispoziției menționate nu echivalează cu cea de „stat terț”, ci are un conținut mai larg, care depășește simplele state suverane. Curtea consideră că Tribunalul a săvârșit o eroare de drept cu privire la acest aspect. Astfel, diferitele versiuni lingvistice ale Tratatelor UE și FUE nu permit să se concluzioneze în sensul existenței unei diferențe de semnificație între termenii „țări terțe” și „state terțe”. Pe de altă parte, în mai multe versiuni lingvistice ale acestor tratate și în cele ale regulamentului este utilizat doar termenul „state terțe”.

Curtea, referindu-se la Avizul consultativ al Curții Internaționale de Justiție din 22 iulie 2010 privind Declarația de independență a Kosovo[4], estimează totuși că acesta poate fi asimilat unei „țări terțe”, în sensul Regulamentului privind OAREC, fără a încălca dreptul internațional. Prin urmare, Tribunalul nu a săvârșit o eroare de drept atunci când a concluzionat că, respectând regulamentul, Comisia a putut să asimileze Kosovo cu o „țară terță”.

Spania a susținut de asemenea în fața Tribunalului că Comisia s-a îndepărtat de la procedura stabilită pentru participarea ANR-urilor țărilor terțe la OAREC. Tribunalul a arătat că nici Regulamentul privind OAREC, nici vreo altă reglementare a Uniunii nu a atribuit în mod expres Oficiului OAREC sau unui alt organism competența de a stabili acordurile de lucru aplicabile participării ANR-urilor din țările terțe, deși Comisia era competentă, în temeiul articolului 17 TUE, să stabilească în mod unilateral acorduri de lucru.

Potrivit Curții, Tribunalul a săvârșit o eroare de drept și cu privire la acest aspect, întrucât competența de a stabili acorduri de lucru aplicabile participării ANR-urilor țărilor terțe aparține OAREC și Oficiului OAREC. Interpretarea Tribunalului nu este conciliabilă cu independența OAREC și încalcă repartizarea competențelor între, pe de o parte, Comisie și, pe de altă parte, OAREC și Oficiul OAREC, Comisia neavând decât o funcție de control în temeiul regulamentului.

Din cauza acestei erori, hotărârea Tribunalului se anulează. Litigiul fiind în stare de judecată, Curtea decide să îl soluționeze ea însăși în mod definitiv și anulează și decizia Comisiei, întrucât aceasta nu era competentă să o adopte.

Cu toate acestea, pentru a nu pune în pericol participarea ANR-ului din Kosovo la OAREC, Curtea decide menținerea efectelor deciziei Comisiei până la intrarea în vigoare a unor eventuale noi acorduri de lucru încheiate între OAREC, Oficiul OAREC și ANR-ul din Kosovo. Menținerea efectelor acestei decizii nu poate depăși totuși un termen rezonabil de șase luni începând de astăzi.


[1] Regulamentul (CE) nr. 1211/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 25 noiembrie 2009 de instituire a Organismului Autorităților Europene de Reglementare în Domeniul Comunicațiilor Electronice (OAREC) și a Oficiului (JO 2009, L 337, p. 1).
[2] Acest stat membru și Ciprul, Grecia, România și Slovacia nu recunosc independența Kosovo.
[3] Regulamentul (UE) 2018/1971 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2018 de instituire a Organismului Autorităților Europene de Reglementare în Domeniul Comunicațiilor Electronice (OAREC) și a Agenției de sprijin pentru OAREC (Oficiul OAREC) și de modificare a Regulamentului (UE) 2015/2120 și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1211/2009 (JO 2018, L 321, p. 1).
[4] CIJ Recueil 2010, p. 403.


:: Hotărârea

Cuvinte cheie: , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Ne bucurăm să aducem gândurile dumneavoastră la cunoştinţa comunităţii juridice şi publicului larg. Apreciem generozitatea dumneavoastră de a împărtăşi idei valoroase. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord, publicarea pe JURIDICE.ro nu semnifică asumarea de către noi a mesajului transmis de autor. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteţi ciţi aici. Pentru a publica pe JURIDICE.ro vă rugăm să luaţi în considerare Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

Autori JURIDICE.ro
Juristi
JURIDICE pentru studenti
JURIDICE NEXT









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

↑  Înapoi în partea de sus a paginii  ↑
Secţiuni          Noutăţi     Interviuri     Comunicate profesionişti        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie         Arii de practică          Note de studiu     Studii
 
© 2003-2023 J JURIDICE.ro