Achiziţii publiceAfaceri transfrontaliereArbitrajAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiContencios administrativContravenţiiCorporateCyberlawData protectionDrept civilDrept comercialDrept constituţionalDrept penalDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiDreptul UEEnergieExecutare silităFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăLITIGIIMedia & publicitateMedierePiaţa de capitalProcedură civilăProprietate intelectualăProtecţia consumatorilorProtecţia mediuluiTelecom
 
Dreptul muncii
ConferinţeDezbateriCărţiProfesionişti
SAVESCU & ASOCIATII
Abonare newsletter oficial JURIDICE.ro

Print Friendly, PDF & Email

Expunere de motive asupra proiectului de lege privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea instanţelor pentru soluţionarea litigiilor de muncă şi asigurări sociale

13.09.2009 | JURIDICE.ro

Textul integral al expunerii de motive:

„Reglementările cuprinse în această propunere legislativă îşi propun înfiinţarea Tribunalelor de muncă şi asigurări sociale precum şi a Curţilor sociale de apel, ca instanţe fără personalitate juridică, în componenţa unor circumscripţii stabilite prin Anexa 1 la Legea nr.304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Legislaţia română nu prevede o reglementare unitară a tribunalelor specializate ale muncii, acestea nefiind separate de instanţele civile. Această reglementare a fost solicitată încă de la mijlocul anilor ‘90 de către sindicate şi structurile asociative ale angajatorilor pentru a se uşura procesul soluţionării conflictelor de muncă şi a armoniza legislaţia română cu cea europeană. Necesitatea înfiinţării şi organizării instanţelor pentru soluţionarea litigiilor de muncă şi asigurări sociale a fost considerată şi de Uniunea Europeană o prioritate, subiectul aflându-se în atenţie de nenumărate ori pentru emitere unei directive obligatorii în acest sens.

In alte state europene membre U.E., precum Irlanda, Italia, Polonia sau Belgia, Tribunalele Muncii au fost înfiinţate cu foarte mulţi ani în urmă, iar conflictele de muncă sunt soluţionate in cel mult câteva săptămâni.

Situaţia juridică actuală legată de funcţionarea instanţelor specializate de soluţionarea litigiilor de muncă se prezintă în felul următor : angajatorii şi angajaţii acestora aşteaptă în unele cazuri şi ani întregi pentru soluţionarea unui proces iar un judecător de carieră care judecă şi cauze civile, penale şi în contencios se ocupă şi de litigiile de muncă. Rezolvarea pe calea instanţei a neînţelegerilor dintre două firme poate fi  tergiversată de justiţie chiar şi câţiva ani, iar procesul intentat angajatorului de către un angajat concediat  pe nedrept durează cel puţin şase luni. Aceste întârzieri se produc din cauza lipsei tribunalelor de muncă şi asigurări sociale, care ar trebui să se ocupe de astfel de litigii.

Prezentul proiect de lege îşi propune să rezolve problemele cu care se confruntă soluţionarea în instanţă a litigiilor de muncă în sistemul juridic românesc. Astfel, considerăm necesară înfiinţarea unui corp al judecătorilor sociali care să fie preocupaţi strict de soluţionarea cauzelor în domeniu. Această decizie este motivată prin actuala situaţie de la nivelul instanţelor româneşti, în ceea ce privişte lipsa acută a cadrelor calificate pentru posturile de judecători specializaţi în cauze de dreptul muncii.

Din punct de vedere juridic, reglementarea situaţiei asistenţilor judiciari şi înfiinţarea instanţelor de muncă şi asigurări sociale este fundamentată pe numeroasele hotărâri judecătoreşti irevocabile pronunţate de diverse instanţe şi hotărâri ale Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării (Hotărârea nr. 38/30.01.2007). Ca şi exemple relevante de pronunţări ale instanţelor legate de această situaţie enumerăm următoarele: Sentinţa Civilă nr.824/12.05.2007 a Tribunalului Mureş, devenită irevocabilă prin Decizia nr. 914/R/04.09.2007 a Curţii de Apel Târgu Mureş; Sentinţa Civilă nr.298/02.03.2007 a Tribunalului Mureş, irevocabilă prin Decizia  nr. 743/R/28.06.2007 a Curţii de Apel Târgu Mureş. Prin aceste pronunţări s-a stabilit inadmisibilitatea discriminării asistenţilor judiciari în raport cu judecătorii.

Având în vedere că hotărârile instanţelor enumerate în rândurile de mai sus, precum şi hotărârile Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării au statuat în mod irevocabil similitudinea dintre statutul asistenţilor judiciari şi cel al judecătorilor (interzicând discriminarea asistenţilor judiciari în raport cu judecătorii şi magistraţii – asistenţi) este mai mult decât necesară înfiinţarea instanţelor de muncă şi asigurări sociale. Acest proces de înfiinţare şi organizare a activităţii pe care şi-l propune prezenta propunere legislativă a eşuat până în prezent datorită reticenţei şi opoziţiei judecătorilor aflaţi în funcţie pentru a opta şi ocupa un post în cadrul tribunalelor specializate pe dreptul muncii.

Precizăm că soluţia înfiinţării instanţelor pentru soluţionarea litigiilor de muncă şi asigurări sociale este menţionată şi de doctrina juridică, teza fiind susţinută de autori prestigioşi precum Alexandru Ţiclea, Ioan Leş, Şerban Beligrădeanu sau Ion Deleanu.

Atât sindicatele, cât şi structurile asociative ale angajatorilor au cerut înfiinţarea acestor instituţii, pentru simplificarea procedurilor în astfel de speţe şi obţinerea unui verdict cât mai rapid în litigiile de dreptul muncii.

Structurile asociative ale angajatorilor au semnalat în nenumărate rânduri că tribunalele muncii ar urgenta soluţionarea litigiilor cu angajaţii şi chiar cu alte firme. Înfiinţarea acestor instituţii este un demers benefic sprijinit şi de asociaţiile angajatorilor, având în vedere că întârzierea soluţionării proceselor dăunează afacerilor derulate de companii.

În cursul anului 2009, în toate pachetele de măsuri anti-criză propuse de confederaţiile sindicale s-au regăsit şi următoarele direcţii de acţiune juridică şi socială : reglementarea statutului asistenţilor judiciari din completele specializate în soluţionarea conflictelor de muncă; definirea clară a locului şi rolului asistenţilor judiciari ca personal asimilat magistraţilor, cu strictă specializare şi evoluţie în carieră si rol activ în actul de justiţie; înfiinţarea prin lege a tribunalelor muncii ca entităţi distincte în sistemul judiciar românesc, cu reguli, competente şi proceduri precizate în mod exhaustive. Această propunere legislativă are rolul de a îndeplini aceste solicitări şi a duce la o stare de normalitate şi funcţionare eficientă a completelor specializate în litigii de muncă şi asigurări sociale.

Considerăm că înfiinţarea şi organizarea activităţii tribunalelor de muncă şi asigurări sociale este o necesitate ce nu poate fi amânată în contextul în care numărul litigiilor legate de muncă a crescut considerabil. Instanţele de muncă şi asigurări sociale reprezintă o componentă esenţială atât a economiei de piaţă, cât şi a unui sistem juridic naţional eficient. Astfel, înfiinţarea acestor instanţe prin propunerea noastră legislativă nu poate decât să contribuie la procesul de reformă a justiţiei şi să îmbunătăţească procedurile de soluţionare a litigiilor la care sunt părţi persoanele fizice sau juridice.

Având în vedere cele arătate, propunem spre dezbatere şi adoptare prezentul proiect de lege.

În numele iniţiatorilor,

Teodor ATANASIU
Deputat”


Aflaţi mai mult despre , , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important
Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile publicate sub numele real care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.


Irina Maria STANCU


Oana ISPAS


Radu Slăvoiu


Livia Dianu-Buja


Ștefania Stoica


Luminița Malanciuc


Ioana-Olivia Voicu


Eduard Toma-Apostol


Florina-Lăcrămioara Drăgan