Secţiuni » Sistemul judiciar
Sistemul judiciar
Alegeri CSMActivitate parchete

Sesizare Tribunalul Vrancea catre CSM in legatura cu constituirea BEJ
07.10.2009 | Adrian Toni NEACȘU, Juridice.ro

JURIDICE - In Law We Trust

Tribunalul Vrancea a adresat CSM urmatoarea sesizare:

Catre Consiliul Superior al Magistraturii,

sectia pentru judecatori

Domnule Presedinte,

I. In conformitate cu art 6 din Hotararea CSM nr. 193/2006 privind Regulamentul privind trasferul si detasarea judecatorilor si procurorilor va inaintam prezenta cerere de detasare a mai multor judecatori de la Tribunalul Vrancea la Biroul Electoral Judetean Vrancea, autoritate a administratiei de stat la nivel teritorial, de specialitate, cu caracter temporar si autonom fata de Guvern, pe toata perioada desfasurarii activitatii acestei autoritati.

In fapt, in cadrul sedintei de desemnare prin tragere la sorti a judecatorilor ce vor participa in calitate de membri la Biroul Electoral Judetean Vrancea, organizata potrivit art. 79 din „Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României”, modificată şi completată prin O.U.G. nr. 77/2004 şi O.U.G. nr. 95/2009, pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României din data de 22.11.2009 (stabilită prin H.G. nr. 985/2009), toti judecatorii in exercitiu ai Tribunalului Vrancea, extrasi  in mod aleator din urna, au invocat in scris lipsa acordului lor pentru exercitarea acestei activitati si, reclamand afectarea inamovibilitatii lor, au solicitat sesizarea autoritatii judiciare cu competenta exclusiva de a dispune detasarea judecatorilor, respectiv Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii.

Conform art. 29 alin. 2 din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României”, modificată şi completată prin OUG nr. 95/2009: „pe perioada cât funcţionează birourile electorale, membrii acestora se consideră detaşaţi”.

De asemenea, in mai multe randuri Curtea Constitutionala a decis ca judecatorul care este desemnat in calitate de membru al birourilor electorale inceteaza sa desfasoare activitatea de judecata in cadrul instantelor si, in virtutea legii, desfasoara o alta activitate in cadrul unei alte autoritati publice, ca urmare a detasarii sale (de exemplu Decizia nr. 326/2008, Decizia nr. 305/2008 si Decizia nr. 1225/2008)

Dar, potrivit art. 125 alin. 2 din Constituţie coroborat cu  art. 58 alin. 1 din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, detaşarea este condiţionată de acordul scris al judecătorului, acord ce reprezintă o transpunere a principiului inamovibilităţii. Potrivit art. 2 alin 2 din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor “Judecătorii inamovibili pot fi mutaţi prin transfer, delegare, detaşare sau promovare, numai cu acordul lor.”

Potrivit art. 58 alin. 1 din aceeasi lege, Consiliul Superior al Magistraturii dispune detasarea judecatorilor si procurorilor, cu acordul scris al acestora, la alte instante sau parchete, la Consiliul Superior al Magistraturii, Institutul National al Magistraturii, Ministerul Justitiei sau la unitatile subordonate acestuia ori la alte autoritati publice, in orice functii, inclusiv cele de demnitate publica numite, la solicitarea acestor institutii, precum si la institutii ale Uniunii Europene sau organizatii internationale.

Statutul constitutional si international al judecatorului nu permite o alta forma de a se interveni in cariera acestuia, activitatea sa neputand cunoaste decat modificarile limitat prevazute de lege: detasare, delegare, promovare, transfer.

Potrivit art 40 lit a) din Legea nr. 317/2004, republicata, competenta exclusiva de a dispune cu privire la detasarea judecatorilor revine sectiei pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii, Hotararea CSM nr. 193/2006 detaliind aceasta procedura.

Potrivit art 6 alin 1 din Hotararea CSM nr. 193/2006 va comunicam refuzul judecatorilor de a fi detasati la Biroul Electoral Judetean.

Potrivit art 6 alin. 2 din Hotararea CSM nr. 193/2006 va comunicam refuzul nostru in ce priveste detasarea oricarui judecator in exercitiu la Tribunalul Vrancea la o alta autoritate publica, avand in vedere urmatoarele:

in prezent instanta isi desfasoara activitatea cu un deficit important de judecatori, din schema de 27 judecatori functionand efectiv 23 judecatori, din care unul urmeaza in perioada imediat urmatoare sa iasa la pensie ca urmare a semnarii decretului prezidential de eliberare din functie;

instanta este incapacitate totala de a functiona pe o perioada de 2 luni de zile cu un numar de numai 19 judecatori, activitatea sa fiind complet perturbata si afectandu-se, potrivit previziunilor, un numar de cel putin 10 complete de judecata;

volumul de activitate al Tribunalului Vrancea a crescut fata de anul 2008, la sfarsitul semestrului I inregistrandu-se pe rol un numar de 4745 cauze, fata de 4386 in perioada similara a anului 2008 (o crestere procentuala de 8,2%);

la 1 octombrie 2009 judecatorii Tribunalului Vrancea au cu 50,50% mai multe dosare de solutionat (stoc) decat la 1 octombrie 2008, respectiv 1968 de cauze fata de 1308. Precizam ca in perioada similara a anului 2008 la Tribunalul Vrancea functionau 27 de judecatori.

Prin Hotararea CSM nr. 728/2009 s-a dispus indisponibilizarea unui post de judecator de la Tribunalul Vrancea si reducerea schemei in mod corespunzator;

pana la sfarsitul anului 2009 evolutia resurselor umane la Tribunalul Vrancea este total imprevizibila, datorita degradarii dezbaterilor publice legate de statutul judecatorului, in special in ce priveste dreptul la pensie, putand aparea un numar important de solicitari de eliberare din functie prin pensionare. Precizam ca media de varsta a judecatorilor de la Tribunalul Vrancea este in momentul de fata de 48 de ani, un numar de 8 judecatori intrunind condiitile prevazute in prezent pentru pensionare.

II. Totodata, va solicitam sa dispuneti detasarea sau transferul la Tribunalul Vrancea a unor judecatori de la alte instante din tara care si-au exprimat acordul de a fi detasati pe perioada desfasurarii alegerilor la birourile electorale,  astfel incat sa poata fi derulate procedurile administrative de desemnare a judecatorilor membri ai Biroului Electoral Judetean Vrancea, respectiv ai birourilor sectiilor de votare.

Cu stima,

Adrian Neacsu, Presedinte Tribunalul Vrancea

Secţiuni: Content, Sistemul judiciar | Toate secţiunile

Cuvinte cheie: , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti
SERVICII JURIDICE.RO