Ultima reduta a inamovibilitatii judecatorilor in fata hazardului
12 octombrie 2009 | Adrian Toni NEACȘU

Zilele acestea are loc, in surdina, un imens scandal privind conditiile in care un judecator in functie poate fi scos din instanta si trimis fortat sa exercite o activitate in cadrul unei alte autoritati publice. Dupa ani de zile de compromisuri, atitudini echivoce, solicitari si rugaminti adresate autoritatilor, judecatorii a doua instante au decis sa fie consecventi si sa puna capat improvizatiilor in aplicarea regulilor privind statutul judecatorilor si garantiile recunoscute de Constituie, legi si documentele internationale privind independenta justitiei.
Este vorba despre desemnarea judecatorilor in birourile electorale judetene. Sunt obligati judecatorii sa participe impotriva vointei lor, sunt obligati sa accepte resemnati rezultatul tragerii la sorti fara sa se poate opuna in nici un fel si, mai ales, fara sa invoce inamovibilitatea pe care o au?
Miza reala a acestei chestiuni nu este constituirea birourilor electorale, ea insasi extrem de importanta si agravata prin amanarea luarii unei decizii, ci chiar independenta justitiei, respectiv garantiile recunoscute judecatorilor in Romania impotriva ingerintelor in cariera lor profesionala din partea celorlalte doua puteri, legislativa si executiva.
Singura garantie in statul de drept impotriva ingerintelor, arbitrariului si abuzului fata de judecatori o reprezinta inamovibilitatea.
Potrivit art 125 alin 1 din Constitutie, « Judecatorii numiti de Presedintele Romaniei sunt inamovibili, in conditiile legii. » Legea la care se face referire este legea-cadru privind statutul judecatorilor, respectiv Legea nr. 303/2004. Aceasta, ca urmare a normei de trimitere din Constitutiei stabileste continutul, limitele si garantiile inamovibilitatii.
Potrivit art. 2 alin 2 din Legea nr. 303/2004 “Judecătorii inamovibili pot fi mutati prin transfer, delegare, detasare sau promovare, numai cu acordul lor.”
In afara de conditia absoluta a acordului, legea stabileste o garantie suplimentara prin recunoasterea dreptului exclusiv de a dispune detasarea judecatorilor doar Consiliului Superior al Magistraturii. Astfel, potrivit art. 58 alin. 1, Consiliul Superior al Magistraturii dispune detasarea judecatorilor si procurorilor, cu acordul scris al acestora, la alte instante sau parchete, la Consiliul Superior al Magistraturii, Institutul National al Magistraturii, Ministerul Justitiei sau la unitatile subordonate acestuia ori la alte autoritati publice, in orice functii, inclusiv cele de demnitate publica numite, la solicitarea acestor institutii, precum si la institutii ale Uniunii Europene sau organizatii internationale.
Pe de alta parte insa, Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Presedintelui Romaniei stabileste ca „pe perioada cat functioneaza birourile electorale, membrii acestora se considera detasati”.
De asemenea, in mai multe randuri Curtea Constitutionala a decis ca judecatorul care este desemnat in calitate de membru al birourilor electorale inceteaza sa desfasoare activitatea de judecata in cadrul instantelor si, in virtutea legii, desfasoara o alta activitate in cadrul unei alte autoritati publice, ca urmare a detasarii sale (de exemplu Decizia nr. 326/2008, Decizia nr. 305/2008 si Decizia nr. 1225/2008).
Avand in vedere si procedura tragerii la sorti pentru desemnarea judecatorilor in birourile electorale, care nu permite invocarea nici unui impediment, fie si obiectiv, ea desfasurandu-se obligatoriu in raport de toti judecatorii in exercitiu ai instantei, este evident ca suntem in prezenta unui caz de detasare fortata a judecatorilor, prin schimbarea locului de munca pe o perioada determinata de la instanta judecatoreasca la o autoritate a administratiei de stat la nivel teritorial, de specialitate, cu caracter temporar si autonom fata de Guvern (biroul electoral judetean).
Aceasta detasare nu respecta nici unul din elementele-cadru date de Legea nr. 303/2004: este facuta fara acord si chiar impotriva vointei judecatorului si este efectuata de presedintele instantei, iar nu de Consiliul Superior al Magistraturii.
A accepta acest lucru inseamna sa anulezi integral garantiile recunoscute inamovibilitatii judecatorului.
Daca Parlamentul, respectiv Guvernul prin ordonante de urgenta, pot oricand emite acte normative care sa deroge in ce priveste regimul detasarii si a celorlalte modalitati de modificare a carierei judecatorului de la Legea cadru nr. 303/2004, atunci inseamna ca inamovibilitatea insasi este o valoare iluzorie, iar judecatorii sunt supusi arbitrariului celorlalte doua puteri constituite in stat.
Daca CSM-ul poate fi oricand ocolit, atunci legitimitatea propriei lui existente este pusa in discutie.
Daca acum printr-o lege speciala este prevazuta munca fortata a judecatorului in cadrul birourilor electorale, la fel de bine maine poate fi prevazuta sanctionarea judecatorilor incomozi prin mutarea temporara la orice alte autoritati publice centrale sau locale, precum si orice alta nazbatie nedemocratica.
Judecatorii au obligatia sa-si apere independenta in intreaga lor activitate, iar Consiliul Superior al Magistraturii este unica autoritate publica din Romania care poate dispune cu privire la modificarea temporara a locului de munca al judecatorului. Asa este prevazut in Constitutie, asa este reglementat statutul judecatorului, asa era pana astazi cel putin.
Comunicatul de presa emis de CSM astazi nu schimba cu nimic datele problemei. El este doar dezamagitor, intrucat constituie o dezertare de la misiunea fundamentala a CSM de garantare a independentei justitiei. In realitate, CSM-ul, fie in plen fie in sectii, nu s-a pronuntat niciodata printr-o hotarare, astfel cum este prevazut in legea sa de functionare ori in regulamentul propriu, care sa fie obligatorie si sa produca efecte juridice. Toate deciziile, inclusiv cea la care se face referire in cuprinsul comunicatului, sunt simple solutii pe scurt cuprinse in ordinea de zi solutionata a sedintelor, neconcretizate formal in vreo hotarare, adica in acel act juridic emis in exercitarea competentelor sale.
Ultima reduta a inamovibilitatii judecatorilor in Romania o constituie sectia pentru judecatori a CSM. Aceasta va trebui sa decida, ca urmare a cererilor facute de Tribunalul Prahova si Tribunalul Vrancea, daca, in Romania membra a Uniunii Europene, judecatorilor le pot fi schimbate fortat, fie si pe o perioada determinata, locurile de munca din instante in alte structuri ale administratiei, prin decizii administrative ale presedintilor de instante si ca rezultat necontestabil al hazardului.