CSM raspunde solicitarilor Tribunalului Vrancea si Tribunalului Prahova
15 octombrie 2009 | JURIDICE.ro

Comunicat CSM: „Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a analizat azi 15 octombrie 2009 solicitările formulate de Tribunalul Vrancea şi Tribunalul Prahova în legătură cu refuzul judecătorilor de participare la birourile electorale raportat înţelesul dispoziţiilor art. 29 alin 2 din Legea 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, potrivit cărora pe perioada cât funcţionează birourile electorale, membri acestora „se consideră detaşaţi” şi faţă de dispoziţii speciale ale ar. 52 alin 1 din legea 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor din care rezultă că detaşarea judecătorilor se poate dispune numai de către Consiliul Superior al Magistraturii şi numai cu acordul acestora.
De asemenea, va transmite Avocatului Poporului solicitarea de sesizare a Curţii Constituţionale pentru a se constata că dispoziţiile art. 29 alin 2 din Legea 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, nu sunt în acord cu prevederile legii fundamentale.
Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii a apreciat că înţelesul expresiei „se consideră detaşaţi” nu poate fi identic cu noţiunea utilizată în Legea 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, astfel că pentru participarea magistraţilor la birourile electorale nu este necesară derularea procedurii ce presupune acordul judecătorului şi nici dispoziţia dată de consiliu în acest sens.
Pentru a concluziona astfel, Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii a reţinut că sintagma „se consideră detaşaţi” din cuprinsul articolului 29 al Legii 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României a fost supusă şi interpretării Curţii Constituţionale, care prin Deciziile 305/2008 şi 1225/2008 a precizat că, pe perioada desfăşurării activităţii în cadrul biroului electoral, judecătorii au statutul de detaşaţi, în sensul că exercită atribuţii proprii procesului electoral. Ceea ce s-a urmărit prin utilizarea de către legiuitor a sintagmei „se consideră detaşaţi” este necesitatea desfăşurării de către magistraţi pe perioada procesului electoral doar a activităţii proprii acestuia şi pe cale de consecinţă necesitatea excluderii desfăşurării, pentru aceeaşi perioadă, a activităţii de judecată.
De aceea, exercitarea atribuţiilor specifice procesului electoral nu poate implica dispoziţia Consiliului Superior al Magistraturii pentru detaşarea magistraţilor la birourile electorale, ei fiind consideraţi detaşaţi prin efectul legii, în aceeaşi modalitate fiind investiţi şi cu desfăşurarea activităţilor pe care procesul electoral le presupune.
BIROUL DE INFORMARE PUBLICĂ ŞI RELAŢII CU MASS MEDIA”