Secţiuni » Arii de practică » Business » Telecom
Telecom
Profesionişti
Banner BA-01
Servicii JURIDICE.ro
Banner BA-02
Noutăți legislative Telecom

O noua reglementare privind serviciile de plata

18 octombrie 2009 | Roxana LUCACI

In Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 685 din 12 octombrie 2009 a fost publicata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113 din 12 octombrie 2009 privind serviciile de plata.

Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/2009, care abroga Ordonanta Guvernului nr. 6/2004 privind transferurile frontaliere, aprobata prin Legea nr. 119/2004, transpune in dreptul intern Directiva 2007/64/CE a Parlamentului European si a Consiliului privind serviciile de plata in cadrul pietei interne, urmarind atingerea obiectivului de creare a pietei interne comunitare prin asigurarea unui cadru de reglementare unitar la nivelul Uniunii Europene, subordonat principiului liberei circulatii a serviciilor de plata.

Obiectul de reglementare al ordonantei are in vedere conditiile de acces la activitatea de prestare a serviciilor de plata si de desfasurare a acesteia pe teritoriul Romaniei, supravegherea prudentiala a institutiilor de plata, regimul privind transparenta pentru conditiile si cerintele de informare privind serviciile de plata, precum si drepturile si obligatiile utilizatorilor serviciilor de plata si a prestatorilor serviciilor de plata, in contextul prestarii serviciilor de plata cu titlu profesional.

Serviciile de plata vizate

Serviciile de plata care intra sub incidenta noii reglementari sunt urmatoarele:
1) servicii care permit depunerea de numerar intr-un cont de plati si operatiunile necesare pentru functionarea contului de plati;
2) servicii care permit retrageri de numerar dintr-un cont de plati;
3) efectuarea de operatiuni de plata in cazul in care fondurile nu sunt acoperite printr-o linie de credit;
4) efectuarea de operatiuni de plata in cazul in care fondurile sunt acoperite printr-o linie de credit deschisa pentru un utilizator al serviciilor de plata;
5) emiterea si/sau acceptarea la plata a instrumentelor de plata;
6) remiterea de bani;
7) efectuarea operatiunilor de plata in care consimtamantul platitorului pentru realizarea unei operatiuni de plata este dat prin intermediul oricaror mijloace de telecomunicatie, digitale sau informatice si plata este efectuata catre operatorul sistemului sau retelei informatice ori de telecomunicatii ce actioneaza exclusiv ca intermediar intre utilizatorul serviciilor de plata si furnizorul bunurilor si serviciilor.

Obiectul de reglementare al ordonantei de urgenta presupune ca prestarea serviciilor de plata mentionate sa fie asigurata, cu titlu profesional, de urmatoarele categorii de prestatori:
1) institutii de credit;
2) institutii emitente de moneda electronica;
3) furnizori de servicii postale giro care presteaza servicii de plata potrivit cadrului legislativ national aplicabil;
4) entitatile autorizate sa presteze servicii de plata pe teritoriul Uniunii Europene si al Spatiului Economic European;
5) Banca Centrala Europeana si bancile centrale nationale, atunci cand nu actioneaza in calitate de autoritati monetare sau in alta calitate ce implica exercitiul autoritatii publice;
6) statele membre sau autoritatile lor regionale sau locale, atunci cand nu actioneaza in calitatea lor de autoritati publice.

Autorizarea prestatorilor de servicii de plata

Orice entitate care intentioneaza sa presteze servicii de plata pe teritoriul Romaniei va dobandi  calitatea de prestator de servicii de plata doar in urma autorizarii de catre B.N.R., in masura in care indeplineste cerintele prevazute de ordonanta cu privire la nivelul minim de capital, protejarea fondurilor primite de la utilizatorii de servicii de plata, cadrul de administrare a activitatii riguros conceput, calitatea adecvata a actionarilor semnificativi si conducatorilor sau fonduri proprii. Aceste cerinte care vor fi detaliate ulterior prin reglementari ale B.N.R.

Autorizarea institutiilor de plata poate fi dispusa indiferent daca entitatea solicitanta presteaza exclusiv servicii de plata sau desfasoara si alte activitati, cum sunt prestarea unor servicii operationale si conexe legate de serviciile de plata, administrarea sistemelor de plati sau activitati comerciale, cu respectarea cadrului legislativ aplicabil.

Totusi, se prevede ca B.N.R. va putea dispune constituirea unei entitati distincte pentru activitatea de prestare a serviciilor de plata in cazul in care apreciaza, in cadrul procedurii de autorizare sau a celei de supraveghere, ca celelalte activitati comerciale ar putea prejudicia soliditatea financiara a institutiei de plata sau capacitatea sa de a supraveghea respectarea de catre instutia de plata a obligatiilor ce ii revin.

B.N.R. are obligatia de a organiza si administra registrul institutiilor de plata in care vor fi evidentiate institutiile de plata persoane juridice romane, sucursalele acestora din alte state membre si state terte, precum si agentii institutiilor de plata persoane juridice romane. Acest registru este public, accesibil on-line, cuprinzand informatii privind serviciile de plata pentru care a fost autorizata fiecare institutie de plata.

Transparenta serviciilor de plata

Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/2009 reglementeaza conditiile si cerintele in materie de informare in cazul operatiunilor de plata singulara, al contractelor-cadru si al operatiunilor de plata prevazute de acestea, in cazurile in care utilizatorul actioneaza in calitate de consumator.

In acest sens, se prevede ca utilizatorii au dreptul sa primeasca, in mod gratuit, informatiile relevante, inainte de a deveni parte la un contract de servicii de plata, respectiv sa solicite, gratuit si in orice moment al relatiei contractuale, contractul-cadru. De asemenea, se prevede ca orice modificare a contractului-cadru trebuie transmisa utilizatorului cu cel putin doua luni inainte de data propusa pentru aplicarea acesteia.

Cat priveste modificarile survenite cu privire la rata dobanzii sau la cursul de schimb, acestea vor putea fi aplicate imediat si fara nicio notificare in cazurile in care un astfel de drept este convenit in contractul-cadru, iar modificarile se bazeaza pe rata dobanzii de referinta sau pe cursul de schimb de referinta, precum si in situatia in care modificarea ratei dobanzii sau ale cursului de schimb sunt mai avantajoase pentru utilizator.

In favoarea utilizatorului se instituie si dreptul de a denunta unilateral contractul-cadru, oricand si gratuit dupa expirarea a 12 luni, in cazul contractului-cadru incheiat pe o durata determinata mai mare de 12 luni sau pe o durata nedeterminata. In cazul in care partile au convenit o perioada de notificare, aceasta nu poate depasi 30 de zile. In cazul contractelor incheiate pe o durata mai mica de 12 luni, prestatorul are obligatia de a stabili si comunica utilizatorului pretul total aferent denuntarii unilaterale a contractului.

Drepturi si obligatii privind prestarea si utilizarea serviciilor de plata

Ordonanta de urgenta cuprinde o serie de prevederi referitoare la consimtamantul si limitele de utilizare a instrumentului de plata, obligatiile partilor cu privire la instrumentele de plata, obligatiile prestatorului de servicii in cazul efectuarii unei operatiuni de plata neautorizate  sau a unei operatiuni de plata autorizate initial de sau prin intermediul beneficiarului platii care a fost deja executata.

Astfel, se prevede in cazul operatiunilor de plata neautorizate sau executate incorect, prestatorul de servicii de plata are obligatia de a opera corectiile necesare numai in masura in care utilizatorul ii semnaleaza, fara intarziere nejustificata, dar nu mai tarziu de 13 luni de la data debitarii, faptul ca a constatat o operatiune de plata neautorizata sau executata incorect.

Sarcina probei cu privire la executarea respectivei operatiuni de plata revine prestatorului de servicii de plata, care are obligatia de a rambursa imediat platitorului suma aferenta operatiunii de plata neautorizate respective si, daca este cazul, de a readuce contul de plati debitat in situatia in care s-ar fi aflat daca operatiunea de plata neautorizata nu s-ar fi efectuat.

Cat priveste dreptul platitorului la rambursare din partea prestatorului sau de servicii de plata a unei operatiuni de plata autorizate initial de sau prin intermediul beneficiarului platii care a fost deja executata, acesta poate fi exercitat atunci cand  autorizatia nu specificica, la momentul emiterii, suma exacta a operatiunii de plata, precum si in cazul in care suma operatiunii de plata depaseste suma la care s-ar fi putut astepta in mod rezonabil platitorul.

In randul dispozitiilor tranzitorii, se prevede ca in vederea continuarii activitatii, entitatile care presteaza servicii de plata la data de 1 noiembrie 2009 – data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta  –  vor trebui sa solicite B.N.R. autorizarea, in conformitate cu noile dispozitii legale si reglementarile emise in aplicarea acestora, pana la data de 31 decembrie 2010.

De asemenea, este instituita si obligatia  furnizorilor de servicii de plata de a asigura conformitatea contractelor aflate in derulare cu dispozitiile ordonantei de urgenta in termen de 45 de zile de la data intrarii sale in vigoare.

av. Roxana Lucaci, SOVA & ASOCIATII

Citeşte mai mult despre , , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu ⁞ 
Studii
Revista revistelor
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Poezii
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Wisdom stories
Women in Law

Servicii J JURIDICE   Membership   Catalog   Recrutare   Talent Search   Comunicare   Documentare   Evenimente   Website   Logo   Foto   Video   Partnership