Secţiuni » Arii de practică » Business » Corporate
Corporate
DezbateriCărţiProfesionişti

Registrul Comertului a trecut la Camera de Comert. UPDATE: Pozitia MJLC


3 noiembrie 2009 | JURIDICE.ro

UNBR Caut avocat
JURIDICE by Night

Camera Deputatilor a adoptat marti, 3 noiembrie 2009, propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Legii camerelor de comerţ din România nr. 335/2007 şi a Legii nr. 26/1990 privind registrul comerţului.

Propunerea legislativa a trecut cu 242 de voturi favorabile, 36 împotrivă şi opt abţineri.

>> Fisa proiect de lege

UPDATE: 17.30

Punctul de vedere al MJLC: “MJLC va solicita preşedintelui României să nu promulge propunerea legislativă pentru trecerea ONRC în subordinea Camerelor de Comerţ

Ministerul Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti (MJLC) va solicita preşedintelui României să retrimită Parlamentului propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Legii camerelor de comerţ din România nr. 335/2007 şi a Legii nr. 26/1990 privind registrul comerţului care prevede trecerea Oficiului Naţional al Registrului Comerţului de la MJLC la Camerele de Comerţ.

“Proiectul de lege adoptat astăzi de Parlament ridică probleme de constituţionalitate şi conformitate cu alte legi în vigoare. Vom solicita preşedintelui României să uzeze de dreptul constituţional de a solicita Parlamentului reexaminarea Legii. Vom face acest lucru pentru a respecta angajamentele faţă de partenerii din Uniunea Europeană, precum şi interesul general al societăţii”, a declarat marţi, 3 noiembrie, Alina Bica, secretar de stat în cadrul MJLC.

“Prin trecerea ONRC din subordinea MJLC în subordinea Camerelor de Comerţ (instituţii private), se pun în discuţie programele de cooperare juridica in plan european, cum sunt E-justice şi N-lex, precum şi aplicarea unor directive europene în materia societăţilor comerciale. De asemenea, se ignoră şi periclitează mecanismele moderne, care funcţionau bine până în acest moment, de publicitate şi aplicare a procedurilor în materia insolvenţei si regimul societăţilor comerciale şi a comercianţilor. Sunt afectate şi aplicabilitatea reglementărilor în materia combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului, care stabilesc obligaţii clare în acest sens”, a adăugat Alina Bica.

În ultimii ani, au fost depuse numeroase propuneri legislative care vizau trecerea Oficiului Naţional al Registrului Comerţului de la MJLC la Camerele de Comerţ. Ministerul Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti a susţinut, în mod constant, că transformarea statutului ONRC nu se justifică.

Menţinerea actualului statut al Registrului Comerţului este justificată prin:

– argumente legate de implementarea normelor comunitare în domeniul societăţilor comerciale: MJLC este instituţia responsabilă să realizeze transpunerea şi să monitorizeze aplicarea normelor comunitare în materia societăţilor comerciale, aplicare realizată, în cea mai mare parte, prin ONRC. Transferul registrului comerţului ar pune MJCL în imposibilitatea îndeplinirii atribuţiilor sale în acest domeniu.

– argumente legate de coerenţa sistemului legislativ: viabilitatea unor soluţii legislative şi asigurarea corectitudinea aplicării actelor normative corespunzătoare depind de modul de funcţionare a ONRC (Legea societăţilor comerciale, Legea insolvenţei, Legea nr.359/2004, OUG nr.44/2008, Codul de procedură penală-atragerea răspunderii penale a persoanei juridice).

– argumente de drept comparat: dintre statele membre ale Uniunii Europene, doar în Olanda şi Italia registrul funcţionează pe lângă camerele de comerţ. Semnalăm însă că în Italia camerele de comerţ sunt instituţii publice în cadrul administraţiei publice locale, iar în Olanda camerele de comerţ se află sub controlul Ministerului Afacerilor Comerciale. Toate celelalte state membre ale Uniunii Europene au optat pentru varianta registrul comerţului-instituţie publică.

Astfel, în luarea unei decizii de transformare a statutului ONRC, trebuie să se aibă în vedere, printre altele: importanţa aplicării corespunzătoare a acquis-ului comunitar şi a stabilirii unor garanţii satisfăcătoare în acest sens; riscurile bulversării unei activităţi esenţiale pentru piaţa internă comunitară; necesitatea consultării Comisiei Europene asupra oricărei măsuri legislative cu relevanţă/impact asupra cadrului normativ comunitar; riscul punerii instituţiei responsabile să monitorizeze implementarea normelor comunitare în materia societăţilor comerciale în imposibilitatea îndeplinirii atribuţiilor sale în acest domeniu; riscul creării unei incoerenţe a sistemului juridic şi al imposibilităţii aplicării unor norme interne.

Nu în ultimul rând, iniţiativa legislativă care a fost adoptată de Parlament marţi, 3 noiembrie, pune sub semnul întrebării modul în care vor fi gestionate veniturile ONRC. În 2008, veniturile ONRC au depăşit 40 milioane euro.

DIRECŢIA COMUNICARE A MJLC”

Vă invităm să publicaţi şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro, detalii aici!
JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill şi My Justice.
Puteţi prelua gratuit în website-ul dumneavoastră fluxul de noutăţi JURIDICE.ro:
- Flux integral: www.juridice.ro/feed
- Flux secţiuni: www.juridice.ro/*url-sectiune*/feed
Pentru suport tehnic contactaţi-ne: tehnic@juridice.ro

Newsletter JURIDICE.ro


Social Media JURIDICE.ro



Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


Secţiuni          Noutăţi                                                                                                                          Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie         Arii de practică