Secţiuni » Flux noutăţi
Flux noutăţi
Newsletters
ArticoleJurisprudenţăLegislaţieCariereEvenimenteCărţiComunicate profesioniştiAvocaturăExecutoriNotariatSistemul judiciarJURIDICE NEXT
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
Masterclass US Litigators
Flux informații

Locul si rolul justitiei in statul de drept

10 noiembrie 2009 | JURIDICE.ro

In perioada 3-4 noiembrie 2009, s-a desfasurat la sediul INM conferinta cu participare internationala Politici Publice in Justitie. Locul si rolul Justitiei in statul de drept.

In cadrul sesiunii Increderea publicului in justitie si transparenta justitiei, Daniela Detesan, judecator, presedinte Sectia comerciala si contencios Administrativ si Fiscal, Tribunalul Caras Severin, a prezentat un material a carui sinteza o redam in continuare:

Locul şi rolul justiţiei în statul de drept

Moto: “Cuvintele frumoase pot fi scurte şi uşor de rostit,  dar ecoul lor este fără de sfârşit”

Încrederea publică şi transparenţa justiţiei

“Distrugerea încrederii în sistemul judiciar marchează începutul sfârşitului unei societăţi. Spargeţi tiparele prezente ale instituţiilor, reclădiţi-le pe baze diferite, dar nu încetaţi să credeţi în ele.” Honore Balzac

“To distrust the judiciary marks the beginning of the end of society. Smash the present patterns of the institution, rebuild it on a different basis… but don’t stop beliving in it.”

Evenimente juridice

Arbitraj comercial

Servicii JURIDICE.ro

Încrederea în sistemul judiciar
(Studiul Gallup- ianuarie 2008)

notari – (45% au încredere),

judecători – (28% au încredere),

poliţisti – (30% au încredere),

executori judecăt. – (24% au încredere),

avocaţi – (28% au încredere),

procurori – (26% au încredere),

funcţionari din justiţie – (25% au încredere)

Eficienţa sistemului judiciar

nu au avut o experienţă directă cu sistemul judiciar (86%)

76%- proceduri lipsite de celeritate

75%- nu tratează la fel pe cei săraci şi pe cei bogaţi

Parchetele:

69% – nu aplică aceeaşi lege pentru bogaţi şi săraci

70% – urmărirea penală durează extrem de mult

au avut o experienţă directă cu sistemul judiciar (14%)

64% – decizia a fost luată pe baza faptelor,

57% – decizia judecătorului a fost corectă,

70% – oamenii au fost trataţi cu demnitate şi respect,

65% – judecătorul a fost neutru,

65% – procedurile au fost corecte.

Cauze principale:

27% – legislaţia în general

16% – existenţa a prea multe căi de atac a unei hotărâri

59% – judecătorii nu sunt sancţionaţi când soluţionează greşit o cauză

54% – procurorii nu suportă consecinţe când soluţionează greşit o cauză

43% –  accesul la justiţie este dificil, lipsesc informaţii sau asistenţă juridică pentru înlesnirea accesului

59% – costurile de începere a unei acţiuni în instanţă sunt foarte mar

Integritate şi profesionalism

judecătorii interpretează diferit aceeaşi lege (62%), nu ascultă ceea ce au oamenii de spus (49%), judecătorii tratează oamenii cu respect şi demnitate (47% ) deciziile lor sunt fundamentate pe fapte (51%), deciziile procurorilor sunt influenţate politic (67%), procurorii nu acordă atenţia şi timpul necesar infracţiunilor pe care le anchetează (54%), procurorii tratează oamenii cu demnitate şi respect (42%) iau în bună parte decizii bazate pe fapte (47%), independenţa magistraţilor nu este deplină şi tinde să fie influenţată politic (67% pentru procurori şi 64% pentru judecători). Din cei care au beneficiat de asistenţa unui avocat (89%) din oficiu sau angajat, circa 60% sunt mulţumiţi de activitatea acestuia/ 32% se declară nemulţumiţi.

Probleme. Priorităţi

Probleme:

lipsa profesionalismului / incorectitudinea (51%), caracterul neclar şi interpretabil al legislaţiei (33%), limplicarea politicului în justiţie (32%), durata mare a proceselor (25%)

Priorităţi:

simplificarea procedurilor judiciare (44%), creşterea independenţei procurorilor şi judecătorilor (24%), creşterea transparenţei în justiţie (21%), instruirea permanentă a magistraţilor şi a personalului din justiţie (21%). CUM CONSTRUIM INCREDEREA IN SISTEM ŞI ÎN PROFESIE? Siguranţă (safety) Rapiditate (timeliness/reliability) Profesionalism (service levels) Accesibilitate (friendliness) Strategia de comunicare a sistemului judiciar
(adoptată de CSM în decembrie 2007)

Public angajat* (justiţiabilul)= totalitatea persoanelor care au la un anumit moment dat o experienţă directă cu oricare din instituţiile care formează sistemul.

*este un emitent important şi credibil de opinie despre sistem

Public neangajat**= totalitatea persoanelor care nu au avut sau nu au o experienţă directă cu sistemul, dar care recepţionează opinii emise de alte categorii prin expunerea acestora în presă

** cel mai susceptibil de a fi influenţat de mass media, atât în sens pozitiv, cât si în sens negativ

Zona I

Comunicarea directă cu justiţiabilul- prima zonă a comunicării care poate fi gestionată integral de sistem, cu rezultate imediate în favoarea sa

– în sistemul judiciar, comunicarea directă este de tip conflictual – una din părţi va pierde, cealaltă va câstiga.

Zona II

Îmbunătăţirea percepţiei generale asupra sistemului- prin comunicarea profesionistă cu publicul neangajat

– mare parte din managementul percepţiei publicului neangajat asupra sistemului este consecinţa aplicării strategiei de comunicare a sistemului. Concluzii (zona I)

A) La nivelul comunicării interne:

Necesitatea creării unui sistem prin care magistraţii să se specializeze permanent în materia comunicării lÎmbunătăţirea comunicării interne între purtătorii de cuvânt şi ceilalţi magistraţi în sensul informării reciproce înainte şi după comunicarea externă

B) La nivelul comunicării externe

Trebuie îmbunătăţită percepţia asupra tratamentului aplicat de judecător avocatului şi părţilor în sala de judecată (comportamentul judecătorului în sală, limbajul non-verbal) trebuie îmbunătăţit accesul în arhive funcţie de nevoile specifice identificate în fiecare instanţă, Concluzii (Zona II) Accesul facil al publicului la informaţiile legate de activitatea judiciară

– publicarea hotărârilor, acces la legislaţie

– diseminarea informaţiilor referitoare la modul de funcţionare a sistemului judiciar, de drepturile procesuale ale părţilor şi de motivele pentru care şi modurile în care se poate contesta o hotărâre judecătorească

Educaţia juridică Diseminarea informaţiilor, ”Adoptă un liceu”, “Concurs de procese simulate”, “Vizitaţi o instanţă”, “Instanţa din şcoală”, “Ziua porţilor deschise”, Rubrica permanentă radio (sau ziar), Un portal public, oficial, pentru informare, Puncte de informare dotate cu materiale suficiente, clare, actualizate ,

Transparenţa sistemului şi mass-media

„…A lipsi publicul de informaţii asupra funcţionării serviciilor publice înseamnă a ignora un drept fundamental într-o democraţie.”  (Observer şi Guardian vs. Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord)

“În timp ce formele de exprimare publică nu trebuie să depăşească limita impusă de interesul corectei administrări a justiţiei, este datoria presei să transmită informaţii şi idei cu privire la chestiunile care se ridică în faţa instanţelor judecătoreşti şi în orice alt domeniu de interes public. Obligaţiei presei de a răspândi astfel de informaţii şi idei îi corespunde dreptul publicului de a le primi” (Sunday Times vs. UK)

Ştirile şi instanţele

Comportamentul greşit atrage atenţia. Consumatorii de ştiri au apetit pentru veştile rele, deci, în mod natural vor fi mai multe ştiri care critică, “a te plânge despre asta e ca şi cum te-ai plânge despre starea vremii”. Judecătorul trebuie să aibă atâta încredere în public încât să accepte că cea mai sigură cale de a menţine încrederea publicului în instanţă este ca el să îşi facă bine meseria.

A nu se confunda încrederea publică cu popularitatea: încrederea în instanţă presupune credinţa că aceasta va pronunţa hotărâri corecte, nu aplaudat

“Înainte de orice, fiţi buni; bunătatea îi dezarmează pe cei mai mulţi dintre oameni.” Henri Lacordaire”

Daniela Deteşan

Tribunalul Caraş- Severin”

Citeşte mai mult despre , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

Arii de practică
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Business
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul sportului
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Litigation
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protective
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi

Parteneri arii de practică  Specialişti


JURIDICE.ro
Main page
Cariere
Evenimente ⁞ 
Dezbateri
Profesionişti
Lawyers Week
WinLaw.ro
VIDEO
Servicii
Flux noutăţi
Selected ⁞ 
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi / JURIDICE NEXT
RSS  Publicare comunicate profesionale
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note, studii şi opinii juridice
ISSN 2066-0944
       Studii şi note de studiu
Revista revistelor
Autori  Condiţii de publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
       Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
       Dezlegarea unor chestiuni de drept
       Recurs în interesul legii
Curţi de apel ⁞ 
Tribunale ⁞ 
Judecătorii

Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene

Proiecte speciale
Cărţi
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Mesaje de condoleanţe
Povestim cărţi
Războiul din Ucraina
Wisdom stories

Servicii J   Cont profesional [membership]   Catalog   Documentare   Comunicare   Revealing   Vizual   Website   Logo   Foto   Video   Talent Search   Recrutare   Evenimente   Directoare internaţionale