Secţiuni » Flux noutăţi
Flux noutăţi
Comunicate profesioniştiEvenimenteRecrutareBarouriExecutoriNotariatSistemul judiciarJURIDICE NEXT

Locul si rolul justitiei in statul de drept
10.11.2009 | JURIDICE.ro

Secţiuni: Content
JURIDICE - In Law We Trust

In perioada 3-4 noiembrie 2009, s-a desfasurat la sediul INM conferinta cu participare internationala Politici Publice in Justitie. Locul si rolul Justitiei in statul de drept.

In cadrul sesiunii Increderea publicului in justitie si transparenta justitiei, Daniela Detesan, judecator, presedinte Sectia comerciala si contencios Administrativ si Fiscal, Tribunalul Caras Severin, a prezentat un material a carui sinteza o redam in continuare:

Locul şi rolul justiţiei în statul de drept

Moto: “Cuvintele frumoase pot fi scurte şi uşor de rostit,  dar ecoul lor este fără de sfârşit”

Încrederea publică şi transparenţa justiţiei

“Distrugerea încrederii în sistemul judiciar marchează începutul sfârşitului unei societăţi. Spargeţi tiparele prezente ale instituţiilor, reclădiţi-le pe baze diferite, dar nu încetaţi să credeţi în ele.” Honore Balzac

“To distrust the judiciary marks the beginning of the end of society. Smash the present patterns of the institution, rebuild it on a different basis… but don’t stop beliving in it.”

Încrederea în sistemul judiciar
(Studiul Gallup- ianuarie 2008)

notari – (45% au încredere),

judecători – (28% au încredere),

poliţisti – (30% au încredere),

executori judecăt. – (24% au încredere),

avocaţi – (28% au încredere),

procurori – (26% au încredere),

funcţionari din justiţie – (25% au încredere)

Eficienţa sistemului judiciar

nu au avut o experienţă directă cu sistemul judiciar (86%)

76%- proceduri lipsite de celeritate

75%- nu tratează la fel pe cei săraci şi pe cei bogaţi

Parchetele:

69% – nu aplică aceeaşi lege pentru bogaţi şi săraci

70% – urmărirea penală durează extrem de mult

au avut o experienţă directă cu sistemul judiciar (14%)

64% – decizia a fost luată pe baza faptelor,

57% – decizia judecătorului a fost corectă,

70% – oamenii au fost trataţi cu demnitate şi respect,

65% – judecătorul a fost neutru,

65% – procedurile au fost corecte.

Cauze principale:

27% – legislaţia în general

16% – existenţa a prea multe căi de atac a unei hotărâri

59% – judecătorii nu sunt sancţionaţi când soluţionează greşit o cauză

54% – procurorii nu suportă consecinţe când soluţionează greşit o cauză

43% –  accesul la justiţie este dificil, lipsesc informaţii sau asistenţă juridică pentru înlesnirea accesului

59% – costurile de începere a unei acţiuni în instanţă sunt foarte mar

Integritate şi profesionalism

judecătorii interpretează diferit aceeaşi lege (62%), nu ascultă ceea ce au oamenii de spus (49%), judecătorii tratează oamenii cu respect şi demnitate (47% ) deciziile lor sunt fundamentate pe fapte (51%), deciziile procurorilor sunt influenţate politic (67%), procurorii nu acordă atenţia şi timpul necesar infracţiunilor pe care le anchetează (54%), procurorii tratează oamenii cu demnitate şi respect (42%) iau în bună parte decizii bazate pe fapte (47%), independenţa magistraţilor nu este deplină şi tinde să fie influenţată politic (67% pentru procurori şi 64% pentru judecători). Din cei care au beneficiat de asistenţa unui avocat (89%) din oficiu sau angajat, circa 60% sunt mulţumiţi de activitatea acestuia/ 32% se declară nemulţumiţi.

Probleme. Priorităţi

Probleme:

lipsa profesionalismului / incorectitudinea (51%), caracterul neclar şi interpretabil al legislaţiei (33%), limplicarea politicului în justiţie (32%), durata mare a proceselor (25%)

Priorităţi:

simplificarea procedurilor judiciare (44%), creşterea independenţei procurorilor şi judecătorilor (24%), creşterea transparenţei în justiţie (21%), instruirea permanentă a magistraţilor şi a personalului din justiţie (21%). CUM CONSTRUIM INCREDEREA IN SISTEM ŞI ÎN PROFESIE? Siguranţă (safety) Rapiditate (timeliness/reliability) Profesionalism (service levels) Accesibilitate (friendliness) Strategia de comunicare a sistemului judiciar
(adoptată de CSM în decembrie 2007)

Public angajat* (justiţiabilul)= totalitatea persoanelor care au la un anumit moment dat o experienţă directă cu oricare din instituţiile care formează sistemul.

*este un emitent important şi credibil de opinie despre sistem

Public neangajat**= totalitatea persoanelor care nu au avut sau nu au o experienţă directă cu sistemul, dar care recepţionează opinii emise de alte categorii prin expunerea acestora în presă

** cel mai susceptibil de a fi influenţat de mass media, atât în sens pozitiv, cât si în sens negativ

Zona I

Comunicarea directă cu justiţiabilul- prima zonă a comunicării care poate fi gestionată integral de sistem, cu rezultate imediate în favoarea sa

– în sistemul judiciar, comunicarea directă este de tip conflictual – una din părţi va pierde, cealaltă va câstiga.

Zona II

Îmbunătăţirea percepţiei generale asupra sistemului- prin comunicarea profesionistă cu publicul neangajat

– mare parte din managementul percepţiei publicului neangajat asupra sistemului este consecinţa aplicării strategiei de comunicare a sistemului. Concluzii (zona I)

A) La nivelul comunicării interne:

Necesitatea creării unui sistem prin care magistraţii să se specializeze permanent în materia comunicării lÎmbunătăţirea comunicării interne între purtătorii de cuvânt şi ceilalţi magistraţi în sensul informării reciproce înainte şi după comunicarea externă

B) La nivelul comunicării externe

Trebuie îmbunătăţită percepţia asupra tratamentului aplicat de judecător avocatului şi părţilor în sala de judecată (comportamentul judecătorului în sală, limbajul non-verbal) trebuie îmbunătăţit accesul în arhive funcţie de nevoile specifice identificate în fiecare instanţă, Concluzii (Zona II) Accesul facil al publicului la informaţiile legate de activitatea judiciară

– publicarea hotărârilor, acces la legislaţie

– diseminarea informaţiilor referitoare la modul de funcţionare a sistemului judiciar, de drepturile procesuale ale părţilor şi de motivele pentru care şi modurile în care se poate contesta o hotărâre judecătorească

Educaţia juridică Diseminarea informaţiilor, ”Adoptă un liceu”, “Concurs de procese simulate”, “Vizitaţi o instanţă”, “Instanţa din şcoală”, “Ziua porţilor deschise”, Rubrica permanentă radio (sau ziar), Un portal public, oficial, pentru informare, Puncte de informare dotate cu materiale suficiente, clare, actualizate ,

Transparenţa sistemului şi mass-media

„…A lipsi publicul de informaţii asupra funcţionării serviciilor publice înseamnă a ignora un drept fundamental într-o democraţie.”  (Observer şi Guardian vs. Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord)

“În timp ce formele de exprimare publică nu trebuie să depăşească limita impusă de interesul corectei administrări a justiţiei, este datoria presei să transmită informaţii şi idei cu privire la chestiunile care se ridică în faţa instanţelor judecătoreşti şi în orice alt domeniu de interes public. Obligaţiei presei de a răspândi astfel de informaţii şi idei îi corespunde dreptul publicului de a le primi” (Sunday Times vs. UK)

Ştirile şi instanţele

Comportamentul greşit atrage atenţia. Consumatorii de ştiri au apetit pentru veştile rele, deci, în mod natural vor fi mai multe ştiri care critică, “a te plânge despre asta e ca şi cum te-ai plânge despre starea vremii”. Judecătorul trebuie să aibă atâta încredere în public încât să accepte că cea mai sigură cale de a menţine încrederea publicului în instanţă este ca el să îşi facă bine meseria.

A nu se confunda încrederea publică cu popularitatea: încrederea în instanţă presupune credinţa că aceasta va pronunţa hotărâri corecte, nu aplaudat

“Înainte de orice, fiţi buni; bunătatea îi dezarmează pe cei mai mulţi dintre oameni.” Henri Lacordaire”

Daniela Deteşan

Tribunalul Caraş- Severin”

Cuvinte cheie: ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

Autori JURIDICE.ro
Juristi
JURIDICE pentru studenti
JURIDICE NEXT









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

↑  Înapoi în partea de sus a paginii  ↑

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti