Punctul de vedere al ONRC ref. trecerea Registrului Comertului in subordinea CCIR
9 noiembrie 2009 | JURIDICE.ro

Comunicat MJLC: „PUNCT DE VEDERE al Oficiului National al Registrului Comertului PRIVIND COMUNICATUL DE PRESĂ AL CAMEREI DE COMERŢ ŞI INDUSTRIE A ROMÂNIEI REFERITOR LA PROPUNEREA LEGISLATIVĂ DE TRECERE A REGISTRULUI COMERŢULUI ÎN SUBORDINEA CAMEREI DE COMERŢ ŞI INDUSTRIE A ROMÂNIEI
Referitor la motivarea trecerii registrului comertului de la MJLC la Camera de Comert prin „Reducerea substanţiale a birocraţiei la înregistrarea firmelor, eliminarea oricărei posibilităţi de fraudare a datelor înscrise şi transparenţa înregistrărilor societăţilor comerciale” precizăm următoarele aspecte:
– Modul de organizare şi procedurile de înregistrare ale Oficiului Naţional al Registrului Comerţului (ONRC) sunt stabilite în conformitate cu prevederile legale naţionale şi standardele internaţionale în materie, instituţia fiind oferită drept exemplu de”bune practici” pe acest domeniu la nivel european.
Perioada de înregistrare s-a redus de la 20 de zile – termen in 2002 la preluarea Registrului de la Camerele de Comerţ – la 3 zile pentru înmatriculări şi 5 zile pentru menţiuni in acest monent. Totodată, Oficiul Registrului Comerţului obţine codul unic de înregistrare de la Ministerul Finanţelor Publice, precum şi informaţiile din cazierul fiscal, în numele solicitantului, în cadrul aceluiaşi termen, respectiv de 3 şi 5 zile.
Ca atare, înţelegem preocuparea Camerei de Comerţ şi Industrie a României pentru susţinerea mediului de afaceri, însă în condiţiile în care Oficiul Naţional al Registrului Comerţului funcţionează conform standardelor aplicabile altor instituţii similare din Europa şi termenele de înregistrare şi obţinere de date sunt cele menţionate mai sus, este evident că nu putem discuta de o birocratizare a procedurilor de înregistrare, celeritateafiind cuvântul de ordine ce caracterizează activitatea Registrului.
– Datele cuprinse în cererile de înregistrare şi în documentele depuse în susţinerea cererii sunt înregistrate în registrul comerţului potrivit legii, pentru legalitatea, autenticitatea şi exactitatea acestora răspunzând persoanele care solicită înregistrarea. Acurateţea şi corectitudinea informaţiilor obţinute sunt apreciate atât de solicitanţii din mediul privat, cât şi de instituţiile publice care valorifică datele din registrul comerţului.
Nivelul de pregătire profesională a angajaţilor Registrului este ridicat, aceştia conştientizând responsabilitatea activităţilor pe care le desfăşoară, iar statisticile furnizate de autorităţile judiciare nu indică aspecte de risc.
– Referitor la transparenţa procedurilor de înregistrare precizăm că ONRC a ţinut pasul cu noile reglementari si a reuşit sa pună la dispoziţia comercianţilor mijloace moderne de consultare a stadiului cererilor depuse, a înregistrării documentelor şi a informaţiilor referitoare la datele înregistrate în Registrul Comerţului, un bun exemplu fiind implementarea înregistrării on-line a cererilor şi documentelor depuse în susţinerea acestora. Baza de date a registrului comerţului se actualizează la nivel naţional într-un termen de maxim 48 de ore, putând fi puse la dispoziţia reprezentanţilor mediului de afaceri toate informaţiile menţionate mai sus.
De asemenea, în momentul de faţă, informaţiile solicitate, certificatele constatatoare şi copiile certificate, după caz, se eliberează pe loc, iar pentru cei interesaţi, pot fi accesate on-line.
O îmbunătăţire substanţială a serviciilor oferite va fi realizată, în viitor, prin implementarea proiectului „SERVICII ON-LINE (DE E-GUVERNARE) OFERITE DE ONRC PENTRU COMUNITATEA DE AFACERI PRIN INTERMEDIUL UNUI PORTAL DEDICAT”, finanţat cu fonduri structurale, în cadrul PROGRAMULUI OPERAŢIONAL SECTORIAL „CREŞTEREA COMPETITIVITĂŢII ECONOMICE”, axa Prioritară III „Tehnologia Informaţiei şi Comunicaţiilor pentru sectoarele privat şi public, Domeniul Major de Intervenţie 2 „Dezvoltarea şi creşterea eficienţei serviciilor publice electronice, Operaţiunea 1 „Susţinerea implementării de soluţii de e-guvernare şi asigurarea conexiunii la broadband, acolo unde este necesar” finanţat de Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale prin Fondul European de Dezvoltare Regională.
În concluzie apreciem că şi în prezent legătura dintre Camera de Comerţ şi Industrie a României (CCIR) şi mediul de afaceri din România există şi nu a fost perturbată de administrarea realizată de MJLC cu privire la ONRC, deoarece între cele MJLC şi CCIR este încheiat un Protocol care permite acesteia din urmă accesul gratuit la baza de date a Registrului.”