« Flux noutăţi
Selected Top LegalVideo
JurisprudenţăCEDOCJUECCRÎCCJJurisprudenţa curentă ÎCCJDezlegarea unor chestiuni de dreptRILCurţi de apelTribunaleJudecătorii
Noutăţi legislativeProiecte legislativeMOF - Monitorul Oficial al RomânieiJOUE - Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Curtea Constituţională
DezbateriCărţiProfesionişti
Marieta SAFTA


Conf. univ. dr. Marieta SAFTA

Obiectie de neconstitutionalitate admisa ref. desfiintarea posturilor de director in serviciile publice deconcentrate. Curtea Constitutionala admonesteaza Guvernul
10.11.2009 | Marinela CIOROABĂ, SAVESCU NITOIU SI ASOCIATII (SNSA)

JURIDICE - In Law We Trust Video juridice

In Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 758 din 6 noiembrie 2009 a fost publicata Decizia Curtii Constitutionale nr. 1257/2009 referitoare la obiectia de neconstitutionalitate a Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 37/2009 privind unele masuri de imbunatatire a activitatii administratiei publice.

Obiectul controlului de neconstitutionalitate il constituie Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 37/2009, inainte de promulgarea acesteia.

Ref. inadmisibilitatea sesizarii

In cursul dezbaterilor, s-a invocat inadmisibilitatea sesizarii, avand in vedere ca in preziua dezbaterilor in fata Curtii a fost publicata O.U.G. nr. 105/2009 (in in Monitorul Oficial nr. 668 din 6 octombrie 2009) privind unele masuri in domeniul functiei publice, precum si pentru intarirea capacitatii manageriale la nivelul serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor si ale celorlalte organe ale administratiei publice centrale din unitatile administrativ-teritoriale si ale altor servicii publice, precum si pentru reglementarea unor masuri privind cabinetul demnitarului din administratia publica centrala si locala, cancelaria prefectului si cabinetul alesului local. Aceasta noua ordonanta de urgenta abroga integral O.U.G. nr. 37/2009, preluand insa dispozitiile acesteia.

Curtea a respins exceptia de inadmisibilitate retinand ca, dupa aprobarea ordonantei de urgenta de catre Parlament, controlul de constitutionalitate se exercita fata de legea de aprobare, al carei continut este chiar ordonanta guvernamentala. Confirmand jurispudenta sa anterioara, Curtea a aratat ca, in situatia in care, prin legea supusa controlului inainte de promulgare se aproba o ordonanta abrogata, nu se poate retine existenta unui caz de inadmisibilitate pentru motivul ca s-ar exercita controlul de constitutionalitate al unei legi iesite din vigoare. Asadar, obiectul direct al controlului nu il constituie constitutionalitatea prevederilor ordonantei iesite din vigoare, ci constitutionalitatea legii de aprobare a acesteia, adica de validare a continutului normativ prin actul de vointa al Parlamentului.

Totodata, Curtea a constatat ca, in prezent, proiectul de Lege pentru aprobarea O.U.G. nr. 105/2009, se afla in dezbaterea Parlamentului. Prin urmare, cat timp procedura legislativa de adoptare a acestei legi este in desfasurare, Curtea nu poate sa isi extinda controlul de constitutionalitate asupra ordonantei de urgenta mentionate.

Ref. neconstitutionalitatea legii de aprobare

Curtea a constatat ca O.U.G. nr. 37/2009 afecteaza grav activitatea tuturor institutiilor publice ale statului vizate de acest act normativ, ceea ce contravine dispozitiilor art. 115 alin. (6) din Constitutie, potrivit carora „Ordonantele de urgenta (…) nu pot afecta regimul institutiilor fundamentale ale statului (…)”.

In esenta, Curtea a retinut ca prin desfiintarea functiilor de conducere din serviciile publice deconcentrate ale ministerelor si ale celorlalte organe ale administratiei publice centrale din unitatile administrativ-teritoriale functia si inlocuirea acestora cu functiile de „director coordonator al serviciului public deconcentrat”, care isi vor desfasura activitatea in baza unui “contract de management” este “afectat” statutul juridic al unor functionari publici de conducere, stabilit prin Legea nr. 188/1999, lege adoptata de Parlament in conformitate cu prevederile art. 73 alin. (3) lit. j) din Legea fundamentala, care stabileste ca statutul functionarilor publici se reglementeaza prin lege organica.

Curtea a reiterat, astfel cum o face in mod constant in jurisprudenta sa, ca viciul de neconstitutionalitate a unei ordonante de urgenta emise de Guvern nu poate fi acoperit prin aprobarea de catre Parlament a ordonantei respective. In consecinta, legea care aproba o ordonanta de urgenta neconstitutionala este ea insasi neconstitutionala.

Curtea a admonestat Guvernul in legatura cu solutia de a emite, chiar in ziua premergatoare celei in care Curtea Constitutionala urma sa se pronunte asupra constitutionalitatii Legii de aprobare a O.U.G. nr. 37/2009, o noua ordonanta de urgenta prin care o abroga pe acesata din urma, dar preia integral continutul acesteia. Astfel, Curtea a aratat ca aceasta practica pune in discutie comportamentul constitutional de ordin legislativ al Executivului fata de Parlament si, nu in cele din urma, fata de Curtea Constitutionala. De asemenea, Curtea a observat ca, prin dispozitiile sale, O.U.G. nr. 37/2009 exprima o tendinta de politizare a structurilor guvernamentale din unitatile administrativ-teritoriale, mai precis la nivelul judetelor, si pune in discutie regimul constitutional si legal actual al functiei publice.

Pentru Juridice.ro, SĂVESCU NIŢOIU ŞI ASOCIAŢII (SNSA)

Cuvinte cheie: ,
Secţiuni: CCR | Toate secţiunile
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD