« Flux noutăţi
Proiecte speciale: Asigurări pentru avocaţiCariere juridiceCărţi juridiceConferinţe juridiceDezbateri juridiceEvenimente juridiceGrile juridiceLawyers WeekProfesioniştiBarouriCovid-19 Legal ReactInternaţionalJurisprudenţă inedită CITRLegal DaysLifeNotariatExecutoriReviste juridiceSistemul judiciarUniversitariaCitate juridiceJURIDICE MOLDOVALaw Flaws ProjectLegal Soft SkillsNoul Cod comercial român
Sistemul judiciar
Official partners: Consiliul Superior al Magistraturii, Ministerul Public şi Direcţia Naţională Anticorupţie
JURIDICE

Doua propuneri legislative importante avizate favorabil de CSM
16.11.2009 | JURIDICE.ro

JURIDICE - In Law We Trust

Plenul CSM a decis joi, 12 noiembrie 2009, avizarea favorabila a doua proiecte legislative:

1. propunerea legislativa  pentru modificarea art. 29 alin.  (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, respectiv de inlaturare a suspendarii de drept a judecarii unei cauze in cazul invocarii exceptiei de neconstitutionalitate.

2. propunerea legislativa  pentru completarea si modificarea Legii nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, a Codului de procedură civila si a Codului de procedura penala, cu observatiile formulate de Comisia Juridica si Plenul Consiliului. Propunerea vizeaza introducerea unui nou motiv de revizuire in sensul ca hotararile definitive, pronuntate in cauzele in care Curtea Constitutionala a admis o exceptie de neconstitutionalitate pot fi supuse revizuirii, daca solutia pronuntata in cauza s-a intemeiat pe dispozitia legala declarata neconstitutionala.

Anton Pandrea, Simina Tanasescu, Dan Lupascu si-au exprimat opinia in sensul necesitatii introducerii unor astfel de propuneri legislative.

Totodata Dan Lupascu a propus sa fie analizata si o propunere de modificare a legii contenciosului administrativ, avand in vedere ca una din cauze se refera la exceptiile de nelegalitate, presedintele CSM solicitand ca un punct de vedere privind propunerea facuta de Dan Lupascu sa fie intocmit pentru saptamana viitoare.

Redam punctele de vedere ale Directiei legislatie, documentare si contencios ale CSM privind cele doua propuneri legislative:

„PUNCT DE VEDERE

referitor la propunerea legislativă pentru modificarea art. 29 alin. (5) din  Legea nr. 47/1992  privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale

Secretariatul general al Camerei Deputaţilor, prin adresa nr. Plx 526, Plx 527/2009, a transmis Consiliului Superior al Magistraturii propunerea legislativă pentru modificarea art. 29 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale pentru a fi avizată, în conformitate cu dispoziţiile art. 38 alin. (3) din Legea nr. 317/2004 republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Propunerea legislativă are ca obiect modificarea art. 29 alin. (5) din lege, cu efect de înlăturare a suspendării judecării unei cauze în cazul invocării excepţiei de neconstituţionalitate.

În prezent excepţia de neconstituţionalitate are un regim legal diferit faţă de celelalte excepţii procesuale, procedura de soluţionare a acesteia beneficiind de reglementare specială, derogatorie de la dreptul comun.

Derularea acestei proceduri speciale a scos la iveală aspecte de ordin practic negative, în special referitoare la suspendarea automată a cauzei la instanţa de fond ca urmare a formulării acestei excepţii.

Această suspendare de drept a judecării fondului, care operează automat, ca efect al sesizării Curţii Constituţionale cu o excepţie de neconstituţionalitate a constituit temeiul mai multor abuzuri de drept procesual înregistrate în practică.

Drept urmare, se impunea modificarea acestei prevederi, în sensul introducerii unei suspendări legale, cu atât mai mult cu cât întreg sistemul de drept român se bazează pe dreptul de apreciere al judecătorului, în funcţie de natura şi împrejurările cauzei.

Considerăm că soluţia propusă în prezentul proiect de lege poate duce la înlăturarea abuzurilor de care am vorbit mai sus.

Apreciem că se impune avizarea favorabilă a propunerii legislative.”

PUNCT DE VEDERE

referitor la propunerea legislativă pentru completarea şi modificarea Legii nr. 47/1992  privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, a Codului de procedură civilă şi a Codului de procedură penală

Secretariatul general al Camerei Deputaţilor, prin adresa nr. Plx 526, Plx 527/2009, a transmis Consiliului Superior al Magistraturii propunerea legislativă pentru completarea şi modificarea Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, a Codului de procedură civilă şi a Codului de procedură penală pentru a fi avizată, în conformitate cu dispoziţiile art. 38 alin. (3) din Legea nr. 317/2004 republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Propunerea legislativă are ca obiect modificarea şi completarea Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, a Codului de procedură civilă, a Codului de procedură penală şi abrogarea unei dispoziţii din Legea nr. 85/2006.

Intervenţia legislativă are ca principal efect eliminarea suspendării judecării unei cauze judiciare în cazul invocării excepţiei de neconstituţionalitate.

În cazul în care Curtea Constituţională constată neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori unei dispoziţii dintr-o lege sau ordonanţă care a făcut obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, proiectul prevede o nouă cauză de revizuire şi propune completarea Codului de procedură civilă şi a Codului de procedură penală în mod corespunzător.

Astfel, potrivit propunerii legislative, hotărârile definitive, pronunţate în cauzele în care Curtea Constituţională a admis o excepţie de neconstituţionalitate pot fi supuse revizuirii, dacă soluţia pronunţată în cauză s-a întemeiat pe dispoziţia legală declarată neconstituţională.

Cu privire la acest aspect, trebuie observat că acceptarea unei asemenea cauze de revizuire ar fi în contradicţie cu prevederile art. 147 alin. (4) teza a II – a din Constituţia României, republicată, potrivit cărora, de la data publicării, deciziile Curţii Constituţionale sunt general obligatorii şi au putere numai pentru viitor.

Prin urmare, nu se poate accepta ca efectele deciziilor Curţii Constituţionale să aibă caracter retroactiv şi să stea la baza reformării unor hotărâri definitive pronunţate de instanţele judecătoreşti şi, de aceea, cauza de revizuire propusă trebuie exclusă din cuprinsul propunerii legislative.

În concluzie, în raport cu cele de mai sus, propunem avizarea favorabilă a propunerii legislative cu observaţiile şi propunerile din prezentul punct de vedere.”

Membrii prezenti: Virgil Andreies, Lidia Barbulescu, Bogdan Licu, Florica Bejinaru, Gheorghe Buta, Liviu Dascalescu, Costel Dragut, Gheorghe Groza, Gratiana Isac, Laura Codruta Kovesi, Dan Lupascu, Anton Pandrea, Alexandrina Radulescu, Simina Tansescu, Irina Zlatescu. Din partea MJLC a fost prezent secretarul de stat Gabriel Tanasescu.

Pentru Juridice.ro, Alina Matei

PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Aflaţi mai mult despre , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lex Discipulo Laus

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.