« Secţiuni « Arii de practică « BusinessProtectiveLitigation
Concurenţă
DezbateriCărţiProfesionişti
 

Pasagerii zborurilor intarziate pot avea dreptul la compensatie. CJCE. C-402/07 si C-432/07. Sturgeon si altii, Böck si Lepuschitz
24.11.2009 | Razvan LUNGU

JURIDICE - In Law We Trust Video juridice

Sturgeon si altii, Böck si Lepuschitz, C-402/07 si C-432/07, 19 noiembrie 2009

Transport aerian – Regulamentul (CE) nr. 261/2004 – Articolul 2 litera (l) şi articolele 5, 6 şi 7 – Noţiunile «intarziere» şi «anulare» a zborurilor – Drept la compensaţie in caz de intarziere – Noţiunea «imprejurari excepţionale»

Comunicat Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene:

„Atunci cand ajung la destinatia lor finala cu trei ore sau mai mult dupa ora de sosire prevazuta, acestia pot, asemanator pasagerilor zborurilor anulate, sa solicite companiei aeriene plata unei compensatii forfetare, cu exceptia cazului in care intarzierea este cauzata de imprejurari exceptionale.

Intr-o hotarare pronuntata astazi, Curtea de Justitie precizeaza drepturile de care dispun pasagerii zborurilor intarziate in raport cu compania aeriana in temeiul regulamentului comunitar referitor la compensarea si asistenta pasagerilor aerieni {Regulamentul (CE) nr. 261/2004 de stabilire a unor norme comune in materie de compensare si de asistenta a pasagerilor in eventualitatea refuzului la imbarcare si anularii sau intarzierii prelungite a zborurilor (JO L 46, p. 1, Editie speciala, 07/vol. 12, p. 218)}.

Acest regulament prevede ca in cazul anularii unui zbor, pasagerii pot primi o compensatie forfetara al carei cuantum este cuprins intre 250 si 600 euro (punctul 40). In schimb, regulamentul nu prevede in mod expres ca pasagerii zborurilor intarziate beneficiaza, de asemenea, de un astfel de drept (punctul 41).

Prin hotararea de astazi, Curtea raspunde la mai multe intrebari care i-au fost adresate de Bundesgerichtshof (Germania) si de Handelsgericht Wien (Austria). Aceste instante nationale trebuie sa se pronunte asupra unor actiuni prin care anumiti pasageri solicita obligarea companiei aeriene Condor si, respectiv, a companiei aeriene Air France la plata compensatiei prevazute de regulament pentru cazul anularii zborurilor, pentru motivul ca aceste companii i-au transportat la aeroportul de destinatie cu intarzieri de 25 si, respectiv, de 22 de ore fata de ora de sosire prevazuta (punctul 27).

Mai intai, Curtea precizeaza ca durata, chiar indelungata, a intarzierii nu este suficienta pentru ca zborul sa poata fi considerat anulat (punctul 33). Un zbor intarziat, indiferent de durata intarzierii, nu poate fi considerat anulat atunci cand, cu exceptia orei de plecare, raman neschimbate toate celelalte elemente ale zborului astfel cum au fost programate initial, printre care in special itinerarul (punctele 30-34). In schimb, in cazul in care compania aeriana asigura, dupa ora de plecare prevazuta, transportul pasagerilor cu un zbor alternativ, cu alte cuvinte cu un zbor care a fost programat independent de cel pentru care pasagerii isi efectuasera rezervarile, zborul poate, in principiu, sa fie considerat anulat (punctele 35 si 36). Pentru aceasta calificare, nu sunt determinante indicatiile de pe panoul de afisaj din aeroport sau informatiile date de personal, imprejurarea ca pasagerii isi recupereaza bagajele sau obtin carti de imbarcare noi ori modificarea componentei grupului de pasageri (punctele 37 si 38).

Apoi, in ceea ce priveste dreptul la compensatie, prevazut de regulament in favoarea pasagerilor al caror zbor a fost anulat, Curtea constata ca pasagerii zborurilor intarziate suporta un prejudiciu similar care consta intr-o pierdere de timp si se gasesc astfel intr-o situatie comparabila (punctul 54). Astfel, pasagerii unui zbor anulat au dreptul la compensatie chiar si atunci cand sunt redirectionati de compania aeriana cu un alt zbor daca pierd trei ore sau mai mult fata de durata prevazuta initial (punctul 57). Nu ar fi justificat ca pasagerii zborurilor intarziate sa fie tratati in mod diferit atunci cand ajung la destinatia lor finala cu trei ore sau mai mult dupa ora de sosire prevazuta initial (punctul 61).

In sfarsit, Curtea arata ca o asemenea intarziere nu da nastere unui drept la compensatie in cazul in care compania aeriana poate face dovada ca intarzierea a fost cauzata de imprejurari exceptionale care scapa de sub controlul efectiv al companiei aeriene si care nu au putut fi evitate in pofida adoptarii tuturor masurilor posibile (punctul 69). In aceasta privinta, Curtea aminteste ca o problema tehnica survenita la o aeronava nu poate fi considerata o imprejurare exceptionala decat in cazul in care aceasta problema este urmarea unor evenimente care, prin natura sau prin originea lor, nu sunt inerente exercitarii normale a activitatii companiei aeriene vizate si scapa de sub controlul efectiv al acesteia (punctul 70).”

 
Secţiuni: CJUE, Concurență | Toate secţiunile
Cuvinte cheie: , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus
Gratuit pentru studenţi
Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD