Secţiuni » Arii de practică » Business » Transporturi
Transporturi
CărţiProfesionişti
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
Masterclass US Litigators
Flux informații Transporturi

Ministerul Finantelor Publice raspunde EvZ

18 decembrie 2009 | JURIDICE.ro

Comunicat MFP: „In urma articolelor publicate de ziarul Evenimentul Zilei, în data de 15 decembrie 2009, cu titlul “Ce datorii lasă Boc viitorului Guvern PD” şi de ziarul Cotidianul, în data de 16 decembrie 2009, cu titlul “Prima sarcină a viitorului guvern: plata datoriilor lui Boc”, Ministerul Finanţelor Publice consideră că se impun următoarele precizări:

A. Referitor la lucrările de investiţii plătite parţial

Conform datelor de execuţie preliminate, la 31 octombrie 2009, cheltuielile pentru investiţii, care includ cheltuielile de capital precum şi alte transferuri pentru investiţii au fost, pe primele zece luni în sumă de 25,9 miliarde lei, respectiv 5,2% din PIB.

Din punct de vedere procedural, între data livrării şi data recepţiei lucrărilor executate sau a bunurilor şi serviciilor achiziţionate există termene limită de plată.

Cu privire la facturile amânate de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale menţionăm că, în anul 2009, este alocată de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, suma de 6.373.760 mii lei iar, până în prezent, s-au deschis credite bugetare în sumă de 5.727.416 mii lei.

În anul 2009 pentru obiectivul de investiţii „Autostrada Bucureşti – Braşov” au fost aprobate credite bugetare în sumă de 486.127 mii lei, din care au fost efectuate plăţi în sumă de 478.736 mii lei (98,5%).

Pentru obiectivul de investiţii „Autostrada Braşov – Cluj – Borş” au fost aprobate credite bugetare în sumă de 1.389.113 mii lei, din care au fost efectuate plăţi în suma de 1.372.780 mii lei (98,8%).

Jurisprudenta

Evenimente juridice

Servicii JURIDICE.ro

Arbitraj comercial

B. În ceea ce privesc eforturile Guvernului de evitare a blocajelor financiare, vă reamintim că:

Prin rectificarea bugetară din luna august a.c. au fost alocate următoarele sume pentru stingerea arieratelor:

110 milioane lei pentru CET-uri;

218 mil lei RAAN şi SNLO pentru plata datoriilor;

365 mil lei subvenţii la CFR pentru plata datoriilor către agenţii economici.

În vederea evitării blocajelor din domeniul sănătăţii, Guvernul a aprobat, pentru Casa Naţională de Asigurări de Sănătate şi casele de asigurări de sănătate, contractarea suplimentară, în anul 2009, de servicii medicale în limitele sumei de 2.800 milioane de lei.

Prin OUG nr.110/2009 s-a acordat operatorilor economici care prestează serviciul public de producere, transport şi distribuţie a energiei termice în sistem central către populaţie un sprijin financiar în valoare de 160 milioane lei.

Prin H.G.nr. 1255/2009 s-a acordat bugetelor locale un sprijin în valoare de 100 milioane lei pentru cheltuieli curente şi de capital.

Prin H.G. nr. 1531/2009 s-a alocat suma de 150 milioane lei pentru finanţarea cheltuielilor de capital la unităţile de învăţământ preuniversitar de stat.

Prin HG 1210/2009, pentru plata avansurilor pentru subvenţiile agricultorilor, trezoreria statului a acordat Ministerului Agriculturii un împrumut în valoare de aproximativ 330 milioane Euro, sumele avansate de către trezorerie urmând a fi rambusate de către Comisia Europeană, începând cu primele zile ale anului 2010.

C. Referitor la plata pensiilor şi a altor drepturi de asistenţă socială:

Pentru a asigura plata pensiilor, a indemnizaţiilor de şomaj şi a altor drepturi de asistenţă socială, la ultima rectificare bugetară, Guvernul a dispus:

suplimentarea cu 500 mil. lei a bugetului de pensii;

suplimentarea cu 864 mil. lei a subvenţiei pentru bugetul de şomaj.

Prin OUG 57/2009 venitul minim garantat a fost majorat cu 15% şi este suportat în întregime de la bugetul de stat.

D. Referitor la stocul deconturilor întârziate pentru TVA-ul de recuperat de către agenţii economici

În vederea eliminării oricăror suspiciuni de subiectivism asupra mecanismului de returnare a TVA – ului şi asigurării unui tratament nediscriminatoriu faţă de toţi contribuabilii eligibili, Ministerul Finanţelor Publice împreună cu A.N.A.F a dezvoltat şi implementat un sistem informatic privind rambursările de TVA către agenţii economici. Sistemul informatic implementat de Ministerul Finantelor Publice şi A.N.A.F asigură un proces corect de distribuţie a resurselor financiare şi o transparenţă sporită în relaţiile cu contribuabilii. Selecţia deconturilor care urmează a fi rambursate se realizează informatic din baza de date naţională cuprinzând deconturile cu decizie de rambursare, pe principiul cel mai vechi decont se stinge primul. Decontarea se va realiza lunar la 3 termene fixe.

În scopul accelerării procesului de returnare a TVA – ului, Guvernul a decis compensarea TVA-ului de recuperat cu TVA-ul de plătit sau cu alte impozite datorate bugetului de stat şi în lunile ulterioare lunii în care s-a depus cererea de restituire, precum şi după expirarea termenului legal de 45 de zile.

Conform datelor centralizate de A.N.A.F., în luna noiembrie a.c. s-a reuşit diminuarea valorică a stocului de deconturi întârziate cu 1793,8 mil.lei. La data de 31.12.2008 stocul de deconturi întârziate era de 4.311 deconturi (în valoare de 3.382 mil. lei), iar la data de 30.11.2009 era de 2191 deconturi (în valoare de 1588,2 mil. lei).

Mai trebuie menţionat că efortul financiar realizat în primele 9 luni ale anului 2009, an de criză economică, este similar cu efortul depus în anul 2008 (an de creştere economică), în sensul că sumele rambursate în perioade echivalente sunt aproximativ egale (7.941,22 mil lei/2008, respectiv 7.870,71 mil. lei/2009).

Evoluţia restituirilor de TVA

Septembrie – noiembrie 2009

2009

mil. lei

Total

TVA efectiv restituită

TVA compensată

– septembrie

764.66

489.94

274.72

– octombrie

809.46

416.68

392.78

– noiembrie

989.84

572.97

416.87

E. Referitor la nivelul datoriei publice în anul 2009

Conform datelor operative, nivelul datoriei publice (în conformitate cu legislaţia naţională se includ garanţiile emise) la 31 octombrie 2009 a reprezentat 27.6% din PIB, în condiţiile în care valoarea maximă permisă membrilor UE prin tratatul de la Maastricht este de 60% PIB. La finalul anului trecut, Ungaria avea un grad de îndatorare de 73%, Polonia 47,1%, Cehia 29,8%, Grecia 99,2% şi Italia 105,8%.

Pentru sfârşitul anului 2009 se estimează creşterea acestui indicator până la un nivel de 29,9% din PIB. Prin comparaţie, potrivit prognozei de toamnă a Comisiei Europene, datoria publică medie la nivelul UE (conform metodologiei UE nu se includ garanţiile acordate) se estimează că va creşte de la 61,5% din PIB la sfârşitul anului 2008 până la 73,0% în 2009.

De menţionat faptul că, la începutul anului 2009, dobânda la titlurile de stat era apropiată de dobânda de facilitate de credit lombard (14,25 %), în timp ce, începând cu luna februarie a.c., s-a reuşit reducerea treptată a dobânzilor, nivelul acestora situându-se, în prezent, la nivelul de 10 %. Pentru anul 2010 se aşteaptă ca nivelul acestor randamente să se reducă în continuare asigurând-se, astfel, un cost de refinanţare sensibil diminuat. De asemenea, condiţiile financiare ale împrumuturilor externe contractate de la aceste instituţii internaţionale sunt mai favorabile decât cele aplicabile împrumuturilor de pe piaţa internă de capital, iar utilizarea acestor instrumente pentru finanţarea deficitului bugetar determină diminuarea cheltuielilor cu dobânzile.”

Citeşte mai mult despre , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

Arii de practică
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Business
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul sportului
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Litigation
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protective
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi

Parteneri arii de practică  Specialişti


JURIDICE.ro
Main page
Cariere
Evenimente ⁞ 
Dezbateri
Profesionişti
Lawyers Week
WinLaw.ro
VIDEO
Servicii
Flux noutăţi
Selected ⁞ 
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi / JURIDICE NEXT
RSS  Publicare comunicate profesionale
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note, studii şi opinii juridice
ISSN 2066-0944
       Studii şi note de studiu
Revista revistelor
Autori  Condiţii de publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
       Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
       Dezlegarea unor chestiuni de drept
       Recurs în interesul legii
Curţi de apel ⁞ 
Tribunale ⁞ 
Judecătorii

Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene

Proiecte speciale
Cărţi
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Mesaje de condoleanţe
Povestim cărţi
Războiul din Ucraina
Wisdom stories

Servicii J   Cont profesional [membership]   Catalog   Documentare   Comunicare   Revealing   Vizual   Website   Logo   Foto   Video   Talent Search   Recrutare   Evenimente   Directoare internaţionale