Secţiuni » Arii de practică » Protective » Dreptul Uniunii Europene
Dreptul Uniunii Europene
DezbateriCărţiProfesionişti
4 comentarii

Tribunalul Sibiu a sesizat CJUE cu o intrebare preliminara ref. taxa de poluare (art. 90 TCE)
19.12.2009 | JURIDICE.ro

Secţiuni: Dreptul Uniunii Europene
JURIDICE - In Law We Trust

Sectia comerciala si de contencios administrativ a Tribunalului Sibiu, prin incheierea din 18 iunie 2009, a sesizat Curtea de Justiţie Europeană cu o întrebare preliminară referitoare la compatibilitatea taxei de poluare instituită prin O.U.G. nr. 50/2008, cu modificările ulterioare, cu art. 90 din Tratatul privind instituirea Comunităţii Europene, articol ce reglementează interzicerea impunerii, asupra produselor din alte state membre, a unor taxe superioare celor care se aplica produselor naţionale.

Nota Direcţiei afaceri europene, relaţii internaţionale şi programe nr. 2/36509/1154/2009 a fost discutata joi, 17 decembrie 2009, de Plenul CSM. Ideea este de a astepta pronuntarea unei hotarari a Curtii de Justitie Europeana.

Membrii Plenului, in special Virgil Andreies, presedintele CSM, au avut cuvinte de lauda la adresa presedintei completului de judecata, judecator Anamaria Raluca Savu, pentru motivarea argumentata a solicitarii adresate Curtii de Justitie Europene.

Textul notei DAERIP:

“Notă referitoare la pronunţarea unei hotărâri preliminare privind compatibilitatea reglementării naţionale referitoare la taxa de poluare cu dreptul comunitar şi punerii în întârziere de către Comisia Europeană a României  în ce priveşte compatibilitatea legislaţiei româneşti care vizează taxarea autovehiculelor second-hand în România cu art. 90 din Tratatul privind instituirea Comunităţii Europene

La data de 7.12.2009, prin adresa nr. 1/36509/1154/07.12.2009, Departamentul pentru Afaceri Europene a informat Consiliul Superior al Magistraturii  asupra cauzei C-402/09 înregistrate pe rolul Curţii de Justiţie a Comunităţilor Europene referitoare la demersul Tribunalului Sibiu de a solicita acestei instanţe comunitare să se pronunţe printr-o hotărâre preliminară cu privire la compatibilitatea reglementarii naţionale referitoare la taxa de poluare cu dreptul comunitar (I).

De asemenea, Departamentul pentru Afaceri Europene a informat Consiliul Superior al Magistraturii cu privire la „punerea în întârziere prin intermediul căreia Comisia a declanşat împotriva României prima etapă a fazei precontencioase a acţiunii în constatarea neîndeplinirii obligaţiilor, în ce priveşte compatibilitatea legislaţiei româneşti care vizează taxarea autovehiculelor second-hand în România cu art. 90 din Tratatul privind instituirea Comunităţii Europene”(II).

I.  Cererea de pronunţare a unei hotărâri preliminare. Prin încheierea din 18 iunie 2009, pronunţată în cauza Tatu Ioan în contradictoriu cu Ministerul Finanţelor Publice, D.G.F.P. Sibiu, A.F.P. Sibiu, Administraţia Fondului pentru Mediu şi Ministerul Mediului, Tribunalul Sibiu – secţia comercială şi de contencios administrativ a sesizat Curtea de Justiţie Europeană cu o întrebare preliminară referitoare la compatibilitatea taxei de poluare instituită prin O.U.G. nr. 50/2008, cu modificările ulterioare, cu art. 90 din Tratatul privind instituirea Comunităţii Europene, articol ce reglementează interzicerea impunerii, asupra produselor din alte state membre, a unor taxe superioare celor care se aplica produselor naţionale.

Prin întrebarea adresată, Tribunalul Sibiu solicită Curţii să răspundă la următoarea întrebare: “Contravin dispoziţiile O.U.G. nr. 50/2008 cu modificările ulterioare dispoziţiilor art. 90 din Tratatul CE, se instituie într-adevăr o măsură cu adevărat discriminatorie?”

Litigiul principal priveşte o cerere de restituire a taxei de poluare achitate în luna iulie 2008, în temeiul O.U.G. nr.  50/2008. Prin acţiunea formulată, reclamantul pretinde că taxa de poluare este în realitate o altă forma a taxei de primă înmatriculare reglementate anterior de Codul fiscal şi care a fost deja considerată de instanţele naţionale ca fiind contrară dreptului comunitar. De asemenea, reclamantul susţine că taxa de poluare contravine art. 25, art. 28 şi art. 90 din Tratatul CE.

II. Acţiunea în constatarea neîndeplinirii obligaţiilor

Astfel cum rezultă din comunicarea Departamentul pentru Afaceri Europene, taxarea autovehiculelor second-hand a determinat Comisia Europeană să declanşeze împotriva României   o acţiune în constatarea neîndeplinirii obligaţiilor, în temeiul art. 226 TCE.

In conformitate cu art. 226 din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene, o acţiune în constatarea neîndeplinirii obligaţiilor se derulează in doua faze: 1. faza precontencioasă, care constă într-un dialog administrativ intre Comisie si statul membru UE vizat, in scopul identificării soluţiilor adecvate pentru asigurarea respectării dreptului comunitar, şi 2. faza contencioasă, care  debutează în momentul in care Comisia sesizează Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene şi se finalizează cu hotărârea instanţei comunitare prin care aceasta constata daca statul membru UE vizat si-a respectat sau nu obligaţiile.

Scrisoarea de punere in întârziere  declanşează prima etapa a fazei precontencioase a acţiunii în constatarea neîndeplinirii obligaţiilor, autorităţile romane având la dispoziţie un termen de 2 luni de la primirea respectivei scrisori pentru a comunica poziţia lor. În cazul in care Comisia va considera că poziţia transmisă nu prezintă suficiente argumente în sensul asigurării respectării dreptului comunitar, ar putea decide sa transmită României un aviz motivat, declanşând astfel cea de-a doua şi ultima etapă a fazei precontencioase a acţiunii în constatarea neîndeplinirii obligaţiilor. În funcţie de  răspunsul primit din partea statului în cauză, , Comisia poate decide sesizarea Curţii de Justiţie.

Astfel,  la data de 26.06.2009, autorităţilor române le-a fost comunicată scrisoarea de punere în întârziere prin intermediul căreia Comisia Europeană a declanşat împotriva României prima etapă a fazei precontencioase a acţiunii în constatarea neîndeplinirii obligaţiilor.

Este important de menţionată că şi anterior, în anul 2007,  Comisia a declanşat o  procedură similară determinată la acel moment de prevederile Codului fiscal referitoare la taxa de primă înmatriculare. Astfel,  Comisia Europeană a adresat în luna martie 2007  o scrisoare de punere în întârziere Statului român în cuprinsul căreia se aprecia că  taxa de primă înmatriculare contravenea Tratatului de aderare şi jurisprudenţei Curţii Europene.

Examinând poziţia Comisiei Europene, Guvernul a  iniţiat modificări legislative menite să modifice natura juridică a taxei auto, astfel că  aceasta a primit o nouă denumire – taxă de poluare – şi o nouă calificare juridică – taxă de mediu, prin adoptarea  O.U.G. nr. 50/2008 privind taxa de poluare, care a intrat în vigoare la data de 1 iulie 2008.

Adoptarea de către Guvern a acestei ordonanţe a determinat retragerea de către Comisia Europeană a propunerii de decizie pentru sesizarea Curţii de Justiţie a Comunităţilor Europene.

Dar OUG nr. 50/2008 a suferit modificări succesive prin  O.U.G. nr. 208/2008 (ulterior abrogată) prin O.U.G. nr. 218/2008, care  a intrat în vigoare la data de 15 decembrie 2008, şi, mai recent, prin O.U.G. nr. 7/2009.

Astfel, conform legislaţiei în vigoare în prezent, obligaţia de plată a taxei se aplică “cu ocazia primei înmatriculări a unui autovehicul în România”[1], iar  „autovehiculele cu Euro 4 si cu o capacitate cilindrica de cel mult 2.000 cmc sunt scutite de plata taxei pe poluare in România dacă se înmatriculează pentru prima dată in orice stat din Uniunea Europeana în perioada 15 decembrie 2008 – 15 decembrie 2009”[2]

Ulterior acestor modificări, mai precis la data de 26.06.2009, astfel cum precizează Departamentul pentru Afaceri Europene, „autorităţilor române le-a fost comunicată punerea în întârziere prin intermediul căreia Comisia a declanşat împotriva României prima etapă a fazei precontencioase a acţiunii în constatarea neîndeplinirii obligaţiilor, cu referire la compatibilitatea legislaţiei româneşti care vizează taxarea autovehiculelor second-hand în România cu art. 90 din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene.” Poziţia Guvernului României a fost comunicată Comisiei Europene la data de 28.09.2009.

Având în vedere aceste aspecte, propunem informarea Plenului CSM asupra celor două proceduri anterior expuse.


[1] Art. 4 din OUG. nr. 50/2008.

[2] Art.III din OUG nr. 218/2008.”

* * *

Pentru Juridice.ro, Alina Matei

Cuvinte cheie: , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

4 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti