Secţiuni » Articole
Articole autoriRNSJESSENTIALSStudiiOpiniiInterviuriPovestim cărţi
Opinii
 1 comentariu | 
Print Friendly, PDF & Email

O noua lege in sprijinul firmelor: concordatul preventiv si mandatul ad-hoc
14.01.2010 | JURIDICE.ro, Mircea Grosaru

La data de 14 ianuarie 2010 intra în vigioare noua Lege nr. 381 din 10 decembrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, partea I,  nr. 870/14 decembrie 2009, privind introducerea concordatului preventiv şi a mandatului ad-hoc – o soluţie concretă pentru firmele aflate în dificultate financiară.

Legea a mai funcţionat cu rezultate eficiente în România în perioada 1929-1938, acoperind deosebit de dificila perioadă de criză economică din România dintre 1929 şi 1933, de care a trecut cu bine, perioadă care nu seamănă nicicum cu actuala criză, despre care însă în curând, conform previziunilor vom afla mult mai multe în primăvară.

Noutatea o reprezintă faptul că procedura propusă prin lege este una extrajudiciară, rolul instanţei competente reducându-se doar la a numi conciliatorul, a judeca cererile debitorului sau ale creditorilor în cursul procedurii şi de închidere a concordatului sau mandatului ad-hoc la finalizarea contractului sau la încetarea acestuia, dar şi apariţia unei alte profesii, cea de conciliator.

Legea permite firmelor, printr-un contract cu debitorii, să evite starea de încetare de plăţi care ar conduce în mod inevitabil la insolvenţă.

Propunerea de concordat sau de mandat ad-hoc porneşte de la debitor, ce propune un conciliator, care la rându-i propune instanţei competente teritorial, respectiv tribunalului, un plan de redresare.

Termenul limită de adoptare a acestui contract este de 30 de zile de la data propunerii, timp în care tribunalul prin judecătorul-sindic va pronunţa o încheiere irevocabilă de deschidere a procedurii de concordat preventiv sau mandat ad-hoc, numind un conciliator, propus de către debitor.

Din alte perspective, legea vine să înlocuiască parţial ceea ce s-a propus prin Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv reorganizarea judiciară, procedură dovedită practic ineficientă, marea majoritate a firmelor aflate în reorganizare, ajungând aproape inevitabil la acelaşi rezultat: insolvenţa.

Desigur că odată cu adoptarea şi intrarea în vigoare a prezentei legi privind introducerea concordatului preventiv şi a mandatului ad-hoc vor trebui modificate Legea nr. 85/2006, cu modificările şi completările ulterioare, dar şi OUG nr. 86/2006, privind organizarea profesiei de practician în insolvenţă, ultima aflată deja în dezbaterea Comisiei juridice a Camerei deputaţilor, fiind foarte aproape de a fi adoptată.

Sunt convins de rolul important pe care îl va avea prezenta lege în perioada imediat următoare, dar şi de faptul că se va trece fără discuţie spre o nouă calitate în ceea ce priveşte lumea afacerilor din România, legea în spiritul ei făcând un pas către buna-credinţă a celor care activează în această lume, atât de diversă.

Voi reveni cât mai repede posibil cu amănunte referitoare la aplicarea ei şi la modul în care în egală măsură, atât debitorii cât şi creditorii, vor trebui să contribuie la însănătoşirea unei economii sufocată de practici anticoncurenţiale sau de neperformanţă.

Mircea GROSARU, deputat
membru al Comisiei juridice de disciplină şi imunităţi
iniţiatorul Legii nr. 381/2009, privind introducerea concordatului preventiv şi mandatului ad-hoc


Aflaţi mai mult despre , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!






JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill
JURIDICE GOLD pentru studenţi foarte buni, free
Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Până acum a fost scris un singur comentariu cu privire la articolul “O noua lege in sprijinul firmelor: concordatul preventiv si mandatul ad-hoc”

  1. cetateanu spune:

    ma cam lasa rece initiativa concretizata in aceasta lege.
    poate ma lamuriti si pe mine:
    art. 1 al legii arata cine sint debitorii;
    art. 10 alin. 1 prima parte ne spune ca „debitorul este ascultat…”. cine se asculta? persoana juridica? poate trebuia precizat ca reprezentantul legal al persoanei juridice ….
    tot in art. 10 alin. 1 gasim o mostra tipica de formulare a unei legi romanesti: …daca se constata ca dificultatile intreprinderii debitorului sint serioase …”
    cine constata acest lucru?
    care sint criteriile OBIECTIVE avute in vedere atunci cind se ajunge la concluzia ca dificultatile sint SERIOASE?
    exista si dificultati neserioase?
    si altele care nu are rost sa le mai comentez.
    in final pun o intrebare: ce nevoie era de fituica asta denumita lege, cind un manager al „intreprinderii” aflata in dificultate, dar abil, care vrea sa-si salveze afacerea, poate face tot ceea ce face conciliatorul si/sau mandatarul ad-hoc? sau considerati ca practicianul in insolventa este deosebit de bine pregatit MANAGERIAL sa gestioneze conducerea „intreprinderii” pe durata procedurii?
    sau foamea e mare prin insolventa si le mai dam o papica, asa, la timp de criza?

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.