Dreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilCyberlaw
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
 
Cyberlaw
CărţiProfesionişti
SAVESCU & ASOCIATII
 
 1 comentariu | 
Print Friendly, PDF & Email

Proiect legislativ ref. rovinieta in format electronic
25.01.2010 | JURIDICE.ro


Radu Berceanu, ministrul Transporturilor si Infrastructurii, a iniţiat un proiect de Ordonanţă de Guvern privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România. Potrivit unui comunicat al ministerului, „începând cu data de 1 august 2010 nu vor mai fi eliberate roviniete autocolante, tariful de utilizare al drumurilor urmând a fi achitat numai prin intermediul unui sistem informatic.

Rovinieta este definită în acest proiect drept dovada scrisă sau în format electronic care atestă achitarea tarifului de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România. Emiterea, monitorizarea şi controlul rovinietei se vor realiza printr-un sistem ce permite achitarea tarifului de utilizare prin mijloace informatice, gestiunea datelor privind vehiculele cu drept de utilizare, monitorizarea şi controlul achitării tarifului de utilizare.

Tariful de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România se aplică din 01.07.2002. În prezent, la achitarea tarifului de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România li se eliberează utilizatorilor un autocolant, rovinieta matcă-cupon, pe care aceştia au obligaţia de a-l aplica pe parbrizul vehiculului.

În prezent nu există o baza de date actualizată on-line astfel încât, la controlul efectuat în trafic de personalul cu atribuţii de control, acesta nu are certitudinea că rovinieta aflată la bordul vehiculului este conformă. Se constată faptul că foarte mulţi utilizatori nu achită acest tarif, ceea ce are impact asupra programelor de lucrări de modernizare şi dezvoltare a reţelei de drumuri naţionale, lucrări ce au ca sursă de finanţare şi veniturile proprii realizate de CNADNR din încasarea tarifului de utilizare.

Sistemul informatic de emitere, gestiune monitorizare si control al rovinietei electronice este util, în principal, pentru creşterea colectării veniturilor, prin gestiunea coordonată a reţelei, având în vedere faptul că în prezent acest tarif nu este încasat într-o proporţie corespunzătoare.

Introducerea acestui sistem şi a conceptului de rovinietă electronică va permite:

– eliminarea, în final, a autocolantului matcă – cupon. Utilizatorul va primi numai documentul de plată din partea distribuitorilor, în cazul în care doreşte achitarea tarifului la aceştia, sau o confirmare care atestă tranzacţia, în cazul în care plata se efectuează prin internet;

– achitarea prin mijloace electronice a tarifului de utilizare;

– crearea bazei de date cu vehiculele pentru care a fost achitat şi este valabil tariful de utilizare;

– simplificarea procedurii de control prin utilizarea de sisteme de monitorizare a reţelei de drumuri naţionale din România, în regim permanent.

Acest sistem va face posibilă controlarea în mod automat a tuturor vehiculelor, prin identificarea automată vizuală a numerelor de înmatriculare (numai imaginea din zona numerelor de înmatriculare), înregistrată la momentul tranzitării, poziţia geografică de unde s-a facut înregistrarea, precum şi controlarea în teren.

CNADNR va putea urmări eşantioane de trafic şi transmite către personalul care face verificări ordine de lucru prin intermediul unor terminale mobile privitor la datele de identificare ale vehiculelor de controlat.

În cazul controalelor în teren, acest sistem este util pentru conducătorii auto, pentru că nu vor mai fi oprite şi controlate toate vehiculele în scopul verificării achitării tarifului de utilizare a reţelei de drumuri naţionale. Vor fi oprite numai acele vehicule pentru care există suspiciunea că deţinătorii nu au achitat acest tarif.

Începând cu data de 1 august 2010, constatarea contravenţiilor se poate face şi cu ajutorul unor mijloace tehnice omologate amplasate pe reţeaua de drumuri naţionale din România, consemnându-se aceasta în procesul verbal de constatare a contravenţiei. Procesul verbal de constatare a contravenţiei se poate încheia şi în lipsa contravenientului, după stabilirea acestuia, pe baza datelor furnizate de Ministerul Administraţiei şi Internelor – Direcţia Generală Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor, sau a conducătorului auto, în cazul utilizatorilor străini.

Odată cu aplicarea amenzii contravenţionale, utilizatorilor români care folosesc reţeaua de drumuri naţionale din România fără a avea rovinietă valabilă, li se va reţine certificatul de înmatriculare a vehiculului până la prezentarea dovezii de achitare a tarifului de utilizare.

Proiectul prevede înjumătăţirea cuantumului amenzilor contravenţionale, eliminând posibilitatea de reţinere a 25% din cuantumul acestora de către instituţia din care face parte agentul constatator. (Anexa 2)

De asemenea, a fost stabilită  pentru contravenient obligaţia de a achita, în contul CNADNR, cu titlu de despagubire, o sumă egală cu tariful pe 12 luni, în funcţie de tipul vehiculului folosit fără a deţine rovinieta valabilă, aceste sume revenind, ca venit extrabugetar CNADNR –SA; valoarea despăgubirii s-a stabilit avându-se în vedere faptul că nu se poate determina în niciun caz întinderea în timp a faptei contravenţionale. (Anexa 1).

Anexa nr. 1

Cuantumul despăgubirii aplicabile în cazul lipsei rovinietei valabile

Tipul vehiculului Despagubire [euro]

A. Autoturisme – 28

B. Vehicule de transport marfa cu 0,0 t <MTMA<=3,5 t – 96

C a) vehicule de transport marfă cu 3,5 t < MTMA <= 7,5 t – 320

b) vehicule de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto) şi maximum 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto)

D a) vehicule de transport marfă cu 7,5 t < MTMA < 12,0 t – 560

b) vehicule de transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto)

E Vehicule de transport marfă cu MTMA >= 12,0 t, cu maximum 3 axe (inclusiv) – 720

F Vehicule de transport marfă cu MTMA >= 12,0 t, cu minimum 4 axe (inclusiv) – 1210.

Anexa nr. 2

CUANTUMUL amenzii contravenţionale aplicabile utilizatorilor în cazul lipsei rovinietei valabile

Tipul vehiculului

Cuantumul amenzii contravenţionale (lei) minim maxim

vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare sau egal cu 12,0 t, cu minimum 4 axe (inclusiv) 3.000, 4.500

vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare sau egal cu 12,0 t, cu maximum 3 axe (inclusiv) 2.750, 3.000

a) vehicule de transport marfă cu 7,5 t mai mic decât MTMA mai mic decât 12,0 t

b) vehicule de transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto) 1.750, 2.250

a) vehicule de transport marfă cu 3,5 t mai mic decât MTMA mai mic sau egal cu 7,5 t

b) vehicule de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto) şi maximum 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto) 1.250, 1.750

vehicule de transport marfă cu 0 t mai mic decât MTMA mai mic sau egal cu 3,5 t – 750, 1.250

autoturisme 250, 500.”

Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Aflaţi mai mult despre , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate