Secţiuni » Flux noutăţi
Flux noutăţi
Newsletters
ArticoleJurisprudenţăLegislaţieCariereEvenimenteCărţiTop LegalAvocaţiConsilieri juridiciExecutoriNotariatSistemul judiciarJURIDICE NEXT
Banner BA-01
Servicii JURIDICE.ro
Banner BA-02
Flux informații

ANI. Incompatibilitate Klaus Iohannis – membru al unui consiliu de administratie. UPDATE: soluția ICCJ

21 ianuarie 2015 | JURIDICE.ro

21 ianuarie 2015: Înalta Curte de Casație și Justiție a decis respingerea recursului declarat de ANI împotriva hotărârii Curții de Apel Alba Iulia din data de 25 septembrie 2013, constatând că primarul Sibiului de atunci nu s-a aflat în stare de incompatibilitate, potrivit hotnews.ro.

26 ianuarie 2010: Agenţia Naţională de Integritate a constatat faptul că domnul IOHANNIS KLAUS-WERNER s-a aflat în stare de incompatibilitate în perioada 23.04.2003 – 18.05.2004, întrucât a deţinut şi exercitat concomitent atât funcţia de Primar al Municipiului Sibiu, cât şi funcţia de membru în consiliul de administraţie al unei societăţi comerciale.

Potrivit unui comunicat al Agenţiei. „în conformitate cu dispozițiile Legii nr. 144/2007, privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, republicată, s-a sesizat din oficiu în urma publicării la data de 05 noiembrie 2009, în ziarul „Evenimentul Zilei”, a articolului „Iohannis interzis ca premier”, cu privire la posibila nerespectare de către domnul IOHANNIS KLAUS-WERNER, în calitate de Primar al Municipiului Sibiu, a dispoziţiilor legale, referitoare la regimul juridic al incompatibilităţilor.

Potrivit prevederilor art. 25 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată, „primarul face parte din categoria aleşilor locali”, iar conform dispoziţiilor Legii nr. 144/2007, republicată, „persoanele care deţin funcţia de primar au obligaţia declarării averii şi a intereselor”. De asemenea, în baza Legii 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare, „funcţia de primar este incompatibilă cu funcţia de membru în consiliului de administraţie al societăţilor comerciale”.

Având în vedere reglementările legislative şi întrucât, în urma verificării prealabile, efectuate în temeiul Legii nr. 144/2007, republicată, au rezultat indicii temeinice referitoare la încălcarea de către domnul IOHANNIS KLAUS-WERNER a prevederilor legale privind regimul incompatibilităţilor, în temeiul art. 45, alin. 1 al aceluiaşi act normativ, s-a procedat la verificarea stării de incompatibilitate între funcţia de primar şi cea de membru al consiliului de administraţie al S.C. Parcuri Industriale Sibiu-Şura Mică S.A.

Procedura de înştiinţare a fost îndeplinită în conformitate cu prevederile Legii nr. 144/2007, republicată, domnul IOHANNIS KLAUS-WERNER fiind informat, în data de 11.11.2009,  despre declanşarea procedurii de verificare a respectării dispoziţiilor legale referitoare regimul juridic al incompatibilităţilor, precum şi cu privire la drepturile sale de a lua cunoştinţă de actele şi lucrările dosarului, de a fi asistat sau reprezentat de avocat şi de a prezenta orice elemente justificative pe care le consideră necesare. Până în prezent, domnul IOHANNIS KLAUS-WERNER nu a făcut uz de drepturile sale.

În urma verificărilor efectuate şi a analizării informaţiilor şi documentelor primite de la Judecătoria Sibiu şi Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, au rezultat următoarele:

  • domnul IOHANNIS KLAUS-WERNER a exercitat mandatul de Primar al Municipului Sibiu în perioadele  2000 – 2004 şi 2004 – 2008,
  • domnul IOHANNIS KLAUS-WERNER se află în prezent în exercitarea legală a celui de-al treilea mandat consecutiv de primar (pentru perioada  2008 – 2012);
  • domnul IOHANNIS KLAUS-WERNER a fost numit, la data de 07.01.2002, în funcţia de membru al consiliului de administraţie al S.C. Parcuri Industriale Sibiu-Şura Mică S.A.;
  • domnul IOHANNIS KLAUS-WERNER s-a retras din funcţia de membru al consiliului de administraţie al  S.C. Parcuri Industriale Sibiu-Şura Mică S.A. la data de 18.05.2004;
  • S.C. Parcuri Industriale Sibiu-Şura Mică S.A. a înregistrat, în urma desfăşurării activităţii pe parcursul anului fiscal 2003, venituri totale de 845.659.000 ROL;
  • S.C. Parcuri Industriale Sibiu-Şura Mică S.A.a înregistrat, în urma desfăşurării activităţii pe parcursul anului fiscal 2004, venituri totale de 1.752.654.000 ROL, precum şi un profit net de 491.142.000 ROL.

Legea  nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 279/21.04.2003 şi a intrat în vigoare la data de 23 aprilie 2003.

Potrivit prevederilor art. 91, alin. (3), teza ultimă din Legea nr. 161/2003, domnul IOHANNIS KLAUS-WERNER, în calitate de Primar al Municipiului Sibiu, a avut posibilitatea de a pune capăt stării de incompatibilitate în care se afla prin renunţarea în cel mult 60 de zile de la data intrării în vigoare a actului normativ menționat, însă acesta, încălcând termenul legal, a renunțat la calitatea de administrator în cadrul S.C. Parcuri Industriale Sibiu-Şura Mică S.A abia în data de 18.05.2004. De asemenea, înregistrarea veniturilor şi a profitului, în perioada de referinţă, de către S.C. Parcuri Industriale Sibiu-Şura Mică S.A. demonstrează atât că societatea comercială şi-a desfăşurat activitatea în mod neîntrerupt, precum şi faptul că domnul IOHANNIS KLAUS-WERNER  a exercitat efectiv funcţia de administrator al acestei societăţi comerciale.

Astfel, în urma verificărilor, s-a constatat faptul că domnul IOHANNIS KLAUS-WERNER, în calitate de Primar al Municipiului Sibiu,  s-a aflat în stare de incompatibilitate începând cu data de 23.04.2003 (data intrării  în vigoare a Legii  nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei) și până la data de 18.05.2004 (data retragerii din funcţia de administrator la S.C. Parcuri Industriale Sibiu-Şura Mică S.A).

Conform dispoziţiilor art. 91, alin. (4) din Legea  nr. 161/2003, “în situaţia în care alesul local aflat în stare de incompatibilitate nu renunţă la una dintre cele două funcţii incompatibile în termenul prevăzut la alin. 3,  prefectul va emite un ordin prin care constată încetarea de drept a mandatului de ales local la data împlinirii termenului de 60 zile, la propunerea secretarului unităţii administrativ-teritoriale. Orice persoană poate sesiza secretarul unităţii administrativ-teritoriale”.

De asemenea, potrivit prevederilor art. 47, alin. (3) din Legea nr. 144/2007, cu  modificările  şi  completările  ulterioare, “fapta persoanei cu privire la care s-a constatat starea de incompatibilitate constituie temei pentru eliberarea din funcţie sau, după caz, constituie abatere disciplinară şi se sancţionează potrivit reglementărilor aplicabile demnităţii, funcţiei sau activităţii respective”.”

Citeşte mai mult despre , , , , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu ⁞ 
Studii
Revista revistelor
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Poezii
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Wisdom stories
Women in Law

Servicii J JURIDICE   Membership   Catalog   Recrutare   Talent Search   Comunicare   Documentare   Evenimente   Website   Logo   Foto   Video   Partnership