Flux noutăţi
AnunţuriEnglishInternaţionalJURIDICE.ro
Print Friendly, PDF & Email

O noua strategie in domeniul Justitiei

08.02.2010 | JURIDICE.ro
Abonare newsletter

In sedinta de vineri, 5 februarie 2010, Guvernul a aprobat infiintarea Comisiei inter-institutionale pentru monitorizarea indeplinirii obiectivelor cuprinse in Mecanismul de Cooperare si Verificare (MCV), care va functiona sub coordonarea lui Catalin Predoiu, ministrului justitiei si va fi formata din reprezentanti ai tuturor institutiilor care au responsabilitati in indeplinirea obiectivelor stabilite in cadrul MCV.

Potrivit unui comunicat al Guvernului Romaniei, “ministrul Justitiei, Catalin Predoiu, a prezentat tot astazi, in sedinta de Guvern, o nota privind noua strategie in domeniul justitiei si pregatirile pentru elaborarea noii strategii anticoruptie.

Prin crearea Comisiei inter-institutionale pentru monitorizarea indeplinirii obiectivelor cuprinse in Mecanismul de Cooperare si Verificare (MCV) va fi simplificat acest proces de monitorizare, in care erau angrenate pana acum doua comisii. Decizia a fost luata avand in vedere interdependenta dintre cele patru obiective urmarite in cadrul MCV si dintre atributiile institutiilor care se ocupa de justitie – Ministerul Justitiei, Consiliul Suprem al Magistraturii, Ministerul Public si, pe anumite segmente, Ministerul Administratiei si Internelor.

Ministrul Justitiei a subliniat ca Romania poate avansa decisiv pe o anumita conditionalitate din cele stabilite in cadrul MCV doar daca inregistreaza progresele semnificative pe fiecare dintre celelalte.

„Am ajuns la concluzia ca este mult mai simplu sa avem o singura comisie de monitorizare a actiunilor intreprinse in cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare”, a declarat ministrul Catalin Predoiu. Rezultatul pozitiv nu poate fi atins decat prin cooperarea tuturor institutiilor angrenate, iar crearea unei comisii inter-institutionale vizeaza tocmai aceasta cooperare mai eficienta, a afirmat ministrul justitiei, precizand ca in acest sens au fost consultate toate institutiile implicate, inclusiv cu Agentia Nationala de Integritate si Directia Nationala Anticoruptie.

Pentru transparenta activitatii noii Comisii Inter-institutionale, agenda sedintelor va fi publicata in prealabil, iar reprezentantii asociatilor de magistrati vor putea fi invitati la aceste sedinte.

In stransa legatura cu crearea acestei comisii este si nota pe care ministrul Justitiei a prezentat-o Guvernului, in legatura cu viitoarea strategie de actiune in domeniul Justitiei.

Strategia este practic finalizata la ora actuala, urmand a fi pusa in dezbatere dupa ce vor fi incluse incluse in ea eventualele recomandari din raportul de tara pe justitie pe care Comisia Europeana il va publica in forma intermediara in luna februarie si in forma finala in luna iulie 2010.

Elaborarea unei noi strategii se impune ca urmare a expirarii termenului de aplicare a strategiei precedente. Pilonul central al noii strategii este implementarea codurilor, din care decurg si celelalte obiective in plan institutional si legislativ. In plan legislativ, ministrul Predoiu a mentionat accelerarea si simplificarea procedurilor in instanta si la nivelul Inaltei Curti de Casatie si Justitie in prima jumatate a acestui an.

„Noi am inceput anul trecut un proces de reformare a Ministerului Justitiei si dorim sa-l continuam si in acest an, dar si la nivelul altor institutii cum ar fi CSM si Ministerul Public”, a declarat ministrul Catalin Predoiu.”

Declaratia ministrului Catalin Predoiu la finalul sedintei de Guvern: „In primul rand, legat de Comisia privind monitorizarea actiunilor in domeniul mecanismului de cooperare si verificare cateva cuvinte. Am urmarit mai multe scopuri prin adoptarea acestei Hotarari de Guvern. Un prim scop a fost simplificarea procesului. Pana la adoptarea acestei Hotarari de Guvern existau practic doua comisii. Una care urmarea implementarea obiectivului benchmark-ului numarul 1 din mecanism. Si a doua comisie care se ocupa de celelalte trei obiective. Plecand de la adevarul incontestabil ca intre cele patru obiective exista legaturi inextricabile si de la interdependenta atributiilor in domeniul justitiei, intr-o institutie care se ocupa de justitie – Ministerul de Justitie, Consiliul Superior al Magistraturii, Minister Public, pe anumite segmente Ministerul Administratiei si Internelor – am ajuns la concluzia ca este mult mai simplu sa avem o singura comisie de monitorizarea a acestor progrese, de monitorizare a actiunilor in cadrul mecanismului de cooperare si verificare in justitie.

Am consultat toate institutiile implicate, inclusiv fata de cele mentionate, Agentia Nationala de Integritate si Directia Nationala Anticoruptie. Am obtinut avizele de la toate institutiile implicate si am promovat acest act normativ cu rang de hotarare de guvern.

Un alt obiectiv a fost o mai mare transparenta in functionarea acestei comisii. Agenda intalnirilor va fi publicata in prealabil. Vom face rapoarte pe care le vom inainta Guvernului. La sedintele comisiei vor putea fi invitati reprezentanti ai asociatiei de magistrati. In prealabil, ne-am intalnit si cu reprezentantii acestora. Vom urmari prin aceasta sa avem si o eficienta concreta in eforturile pe care celelalte institutii le fac in domeniul justitiei.

Este, dupa parerea mea, nerealist sa putem considera ca putem avansa decisiv pe anumite benchmark-uri fara sa avem progrese semnificative pe celelalte. De aceea, cred ca rezultatul final, pozitiv, nu poate fi atins decat de toate institutiile in cooperare. Si aceasta comisie isi va propune o astfel de cooperare mai eficienta.

In stransa legatura cu acest act normativ a fost si nota pe care am prezentat-o Guvernului legat de viitoarea strategie de actiune in domeniul justitiei, strategie privind politicile publice in domeniul justitiei sau, daca vreti, privind reformele din justitie.

Dupa cum stiti, strategia precedenta nu mai functiona. Avea o durata care a expirat. Se impune elaborarea unei noi strategii. Ea este centrata pe mai multi piloni. Evident, pilonul principal si axul central al acestei strategii este implementarea codurilor. Din acest obiectiv fundamental decurg si celelalte. Pana la aceasta implementare a codurilor urmarim si o serie de alte obiective la fel de importante, fie in plan legislativ, fie in plan institutional.

In plan legislativ cred ca va trebui sa intervenim cu prevederi care sa accelereze si sa simplifice procedurile in instanta, dar in acelasi timp sa simplificam procedurile si la nivelul Inaltei Curti de Casatie si Justitie. Ar fi o lege daca vreti, a unei mici reforme, pana la marea reforma care va fi cea a implementarii codurilor.

Noi estimam ca aceasta lege privind accelerarea procedurilor si simplificarea cursului judecatilor la nivelul Inaltei Curti de Casatie si Justitie sa apara pana la jumatatea acestui an, dupa ce, evident, vom coopera si cu institutiile implicate.

Strategia urmareste si chestiuni legate de reforme institutionale, atat la nivelul Ministerului de Justitie – noi am inceput anul trecut un proces de reformare ministerului si dorim sa-l continuam si in acest an – dar si la nivelul altor institutii cum ar fi Consiliul Superior al Magistraturii si Ministerul Public.

In fine, nu plecam de la premisa ca epuizam spatiul justitiei la magistrati, magistratura, respectiv actul de judecata, noi ne extindem atentia prin aceasta strategie si asupra profesiilor juridice care contribuie, fara indoiala, decisiv, la desfasurarea unui bun act de justitie, atat pe parcursul judecatii, daca vorbim de avocati, dar si prealabil declansarii oricarei judecati, daca vorbim de obiectul de activitate al notarilor, sau dupa incheierea actului de judecata si inceperea actului de executare, daca vorbim de executorii judecatoresti.

Strategia este practic finalizata la Ministerul Justitiei, asteptam insa publicarea raportului de tara, stadiul intermediar din luna februarie, subliniez ca raportul de tara practic se publica in luna iulie, dar in luna februarie apar o serie de consideratii tehnice intermediare, pentru a implementa, daca mai este cazul, si alte recomandari din acest raport si a o lansa practic in dezbatere cu Consiliul Superior al Magistraturii si asociatiile de magistrati, corpul magistratilor in intregime. De altfel, in saptamana care urmeaza, urmeaza sa fac o serie de vizite in tara pe aceasta tema.

Asa cum ati fost informati, un alt act normativ propus de Ministerul Justitiei, azi a fost o HG care aproba regulamentul de functionare al Registrului Comertului.

Prin acest regulament urmarim pe de o parte, punerea in aplicare efectiva a prevederilor Legii 329 din 2009 la nivelul Registrului Comertului. Am operat practic o reducere de posturi de la 2.300 aproximativ de pozitii la 1.787 si evident reorganizarile structurale care au decurs din aceste reduceri.

Pe de alta parte, am urmarit reorganizarea Registrului Comertului interior in urma reformei constand in schimbarea procedurilor de inregistrare prin retragerea judecatorului delegat de la Registrul Comertului.”

Abonare newsletter

Aflaţi mai mult despre , , , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate